Hieronder geeft u zelf het antwoord waar dat is:NeoDutchio schreef: ↑20 okt 2019 21:08Ja, dus? Waar lopen die discussies door elkaar?tttlocke schreef: ↑20 okt 2019 18:40De toegevoegde waarde voor het topic is er en die is volgens mij niet gering (en het gaat niet om u). En wel hierom:
Zoals zo vaak in menig topic gebeurt, lopen er weer twee discussies door elkaar heen:
1. De juridische: is dit toegestaan of niet?; waarom wel/waarom niet?; wat zeggen wet en jurisprudentie?
2. De niet-juridische (met stevige morele, oordelende component): kunnen mensen dan niet lezen?; hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid?; valt dit niet een beetje onder 'eigen schuld, dikke bult'.
Op zich is er niets mis mee om beide discussies te voeren, zelfs in het zelfde topic. Maar dan is het wel noodzakelijk dat ze uit elkaar gehouden worden.
tttlocke schreef: ↑20 okt 2019 18:40...Je zou een derde discussies kunnen voeren (de eerste en tweede komen zo samen) als je vindt dat de wetgeving te ver is doorgeschoten omdat te weinig rekening wordt gehouden met 'eigen verantwoordelijkheid' en dat de burger met de huidige wetgeving te veel 'gepamperd' wordt. Ook dat is prima.
Nee dit is niet de tweede discussie. U maakt immers de sprong naar de wetgeving (eerste discussie), al lijkt het erop dat u dat zelf niet in de gaten heeft. Door te spreken over 'overbescherming van consumenten' betrekt u het juridisch domein erbij. Dat kan een opmaat zijn naar de derde discussie, maar dan moet u wel man en paard noemen (en eerst in de gaten hebben dat u die derde discussie bent gestart, en daar lijkt het vooralsnog niet op).NeoDutchio schreef: ↑20 okt 2019 21:08Klopt, en dat is mijn mening ook, consumenten worden op dit gebied overbeschermd. Daar hoeft geen derde discussie voor gehouden hoeven te worden, dit is de tweede discussie zoals u het noemt.
Wat u doet, ís de vermenging van beide discussies. U probeert met de niet-juridische argumenten uit de tweede discussie de juridische kwestie uit eerste discussie te bespreken en zo het (juridisch) pleit in uw voordeel te beslechten. Dat kan niet. Deze wijze van discussiëren vind ik één van de grootste problemen op dit forum. Exact vanwege dit trekken sommigen regelmatig de conclusie dat (ellenlange) topics uit de hand zijn gelopen.
Ik insinueerde helemaal niets. Wel is in deze bijdrage inmiddels aangetoond, mede met behulp van uw inbreng, dat u juist degene bent die beide discussies met elkaar vermengt. Nota bene zonder het zelf in de gaten te hebben. Voor de kwaliteit van het topics of het debat, is het echter essentieel dat beide discussies van elkaar onderscheiden worden.NeoDutchio schreef: ↑20 okt 2019 21:08Nogmaals, geen idee waar u de gedachte vandaan zou halen dat ik niet het verschil zou zien tussen de juridische en persoonlijke opvattingen. Ondanks dat u meldt dat u mij daar niet onder wilt scharen zegt u het wel wat een insinuerend karakter heeft. Sterker, het voelt wederom als stemmingmakerij van uw kant.tttlocke schreef: ↑20 okt 2019 18:40Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u geen enkele wet wilt veranderen, maar dat u gewoon liever ziet dat de wet niet wordt toegepast. Maar dat is eerder een standpunt dat ik associeer met iemand die zich niet realiseert dat er twee discussies zijn, en daar wil ik u niet onder scharen.