Geip Suusje schreef: ↑07 mar 2020 20:12
@Lady1234
Ik krijg nu zorgtoeslag, omdat ik het vorig jaar ook kreeg.
Pas als ik mijn belastingbriefje invul kan ik vaststellen hoeveel mijn vermogen op 1-1-2020 was.
Er bestaan dus randgevallen dat je erdoor verrast wordt dat je boven de vermogensgrens blijkt te zitten.
Daar wordt je dan bij de volgende belastingaangifte (in 2021over 2020) op afgerekend.
Er is in ieder geval geen glijdende schaal. Je krijgt alles of je moet alles terug betalen. €1 in vermogen kan het verschil maken.
Ten eerste ging de kwestie over het jaar 2019. Als men in een jaar (voorlopig) zorgtoeslag krijgt, gaat de belastingdienst er van uit dat dat, afgezien van eenindexatie het jaar daarop ook het geval zal zijn. Dus krijgt men half december de eerste termijn van het nieuwe jaar uitbetaald.
Maar op 1 januari van dat nieuwe jaar weet u al of uw vermogen boven die grens uitkomt, want als u verstandig was geweest en het zou om een paar honderd euro handelen, had u wel in december van dat jaar uw vermogen bekeken en eventueel de zorgpremie voor het hele jaar vooruit betaald, of ruim € 500 contant opgenomen, wat ook weer vrijgesteld was.
Maar zou u dat niet gedaan hebben, nog geen man overboord, want in januari weet u uw vermogen en zeker te weten vóór 1 april. Zou dan die zorgtoeslag onterecht zijn, dan is dat met een paar muisklikken geregeld en is het slechts hooguit een paar honderd wat terugmoet. Dus u hoeft daar dan niet voor tot 2021 te wachten.