LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
10 mar 2020 19:08


Met paniek heeft dat helemaal niks te maken;
Nee dit is normaal??? het is overduidelijk paniek. Angst moet nooit gaan regeren.

Hamsteren omdat je bezorgd bent?

Kom op zeg, over een poosje denk je , heb ik mij daar druk over gemaakt.

Maar goed , ieder zijn meug.:-)

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
11 mar 2020 09:59
Als iedere snotteraar binnen blijft zou de gewone griep en/of verkoudheid inderdaad veel beter ingedamd worden. Dan zouden er inderdaad ieder jaar veel minder mensen ziek worden.
En de economie zou naar de gallemiezen gaan, dat dan weer wel.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

reggie2 schreef:
11 mar 2020 11:30
witte angora schreef:
10 mar 2020 19:08


Met paniek heeft dat helemaal niks te maken;
Nee dit is normaal??? het is overduidelijk paniek. Angst moet nooit gaan regeren.

Hamsteren omdat je bezorgd bent?

Kom op zeg, over een poosje denk je , heb ik mij daar druk over gemaakt.

Maar goed , ieder zijn meug.:-)
Sja, en als ik niks in huis heb en vervolgens huisarrest krijg omdat ik Corona krijg - dan zou ik mezelf verwijten dát ik niks in huis heb gehaald.

Misschien dat jij het prima vindt om voor van alles en nog wat op anderen te leunen. Ik ga nog altijd uit van mijn eigen verantwoordelijkheid. Boontjes die ik zelf kan doppen, dop ik zelf. Tot er een moment komt dat het echt niet kan. Dan is het inderdaad tijd om anderen in te schakelen.

Maar om nu weken volledig afhankelijk te zijn van buren die de hele dag werken en waar ik verder weinig contact mee heb? Enkel omdat ik, op advies van ene reggie, die niets meer is dan een forumaccount, het vertik voorzorgsmaatregelen te nemen? Terwijl de winkels in Brabant het al over 'kerstdrukte in de lente' hebben? Ik niet.

Nogmaals, met angst en paniek heeft het niks te maken. Het is een kwestie van vooruitzien. Niks meer, niks minder, niks anders.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

nou, ik neem de ellende wel ernstig, heb een lage afweer en ben net ziek geweest,
brrr, blijf mooi binnen en heb redelijk ingeslagen.
Dwazen hamsteren paracetamol, daardoor is er voor wijzen te weinig,
ergo, het was slim om te hamsteren?

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
11 mar 2020 11:33
witte angora schreef:
11 mar 2020 09:59
Als iedere snotteraar binnen blijft zou de gewone griep en/of verkoudheid inderdaad veel beter ingedamd worden. Dan zouden er inderdaad ieder jaar veel minder mensen ziek worden.
En de economie zou naar de gallemiezen gaan, dat dan weer wel.
Juist niet, als zieken vanaf het begin thuis blijven, kan de economie gewoon doordraaien op de overgrote meerderheid die niet ziek wordt.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

marnix schreef:
11 mar 2020 11:40
nou, ik neem de ellende wel ernstig, heb een lage afweer en ben net ziek geweest,
brrr, blijf mooi binnen en heb redelijk ingeslagen.
Dwazen hamsteren paracetamol, daardoor is er voor wijzen te weinig,
ergo, het was slim om te hamsteren?
Ja en nee. Het zou slim zijn om standaard wat spulletjes in het medicijnkastje te hebben. Dan hoeft niet iedereen tegelijk hetzelfde te halen, met als gevolg lege schappen.

Maar ik neem aan dat je reageert op reggie? :wink:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
11 mar 2020 11:39





Misschien dat jij het prima vindt om voor van alles en nog wat op anderen te leunen.




Niet invullen voor mij, :-) nog zegt hij/zij dat er geen angst is, wat een drama wordt hier van gemaakt.

Maar ga lekker hamsteren, dan heb je voorlopig te eten.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus, als moeder de vrouw met een drukke baan één keer per week boodschappen voor de hele week haalt, is ze in paniek aan het hamsteren? Of is dat praktisch?

En als een ander met een klein inkomen één keer per maand, als het geld binnen is, de houdbare boodschappen voor de hele maand haalt, is ze dan in paniek aan het hamsteren? Of is dat praktisch, zodat ze niet aan het eind van haar geld een stuk maand overhoudt en niets te eten heeft?

En als tijdens een Corona-uitbraak mensen voor 4 weken houdbare spullen in huis halen is het paniek?

Kom nou toch.

Gelukkig sta je in mijn negeerlijstje, en daar blijf je voorlopig op.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
11 mar 2020 11:50


Gelukkig sta je in mijn negeerlijstje, en daar blijf je voorlopig op.
:lol: :lol:

Waarom reageer je dan op mij? Als jij wil gaan hamsteren....doe je best ( zijn trouwens je eigen woorden)

1 x per week boodschappen doen is geen hamsteren ,vooral met gezin niet.

Succes met je angst.

ZeerPrivé
Berichten: 5668
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ieder huishouden voor een maand boodschappen in slaat, dan krijg je als resultaat lege schappen. Alleenstaanden die ziek worden, kunnen prima online hun boodschappen bestellen, heb je geen buren of familie voor nodig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat je ziet is dat veel mensen denken en redeneren naar het individu. En dan valt het inderdaad wel wat mee, grote kans dat jezelf het na wat milde klachten wel overleefd met een mortaliteit van rond 2%. Als je in systemen denkt, wordt het een compleet ander plaatje.

Als je een disruptor als Corona introduceert, met alle nog onbekende parameters, dan blijkt blijkt een op het eerste gezicht modern en goed gezondheidssysteem als dat van Italië, in ~2 weken op de knieën te krijgen, tot op het punt dat artsen nu moeten beslissen welke mensen wel en vooral niet, aan de beademing kunnen op een IC-bed. Tot voor kort leven of dood beslissingen die ze in Syrië etc noodgedwongen namen in smoezelige hutjes die daar doorgaan voor ziekenhuizen, maar in de EU ongehoord waren.

Verder is ons systeem ingericht op "just-in-time" voorraden en productieprocessen, waarbij het gros van de medische grootverbruiksartikelen als maskers etc, gemaakt worden in China, of op basis van halffabrikaten uit dat land, waardoor er geen industrie is, die gemakkelijk op kan schalen om zeg even een paar duizend beademingsapparaten te leveren aan de Italiaanse ziekenhuizen.

En binnen datzelfde systeem is iedereen krankzinnig verbonden, oa door alle laagdrempelige reismethodes, waardoor de verspreiding feitelijk niet is te stoppen, maar enkel is af te zwakken. En dat laatste is alleen te doen met maatregelen die gespiegeld aan het systeem volstrekt zinnig en proportioneel zijn, maar individueel bekeken draconisch en overtrokken lijken.

Goede nieuws is dat Nederland volgens de meeste modellen 10 tot 12 dagen achterloopt op Italië, en dus nog in kan grijpen/kan leren, maar het slechte nieuws is dat de systemische maatregelen daarvoor, echt niet leuk zullen gaan worden.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je ziet die systematische maatregelen al in Brabant genomen worden...

Inzake de autistenborrels heb ik vanmorgen ook al vragen aan het bestuur gesteld. Wanneer ga je welke bijeenkomsten cancelen, en hoe ga je dat communiceren richting de bezoekers? Van velen hebben we geen contactgegevens, maar ze komen wel regelmatig. Dat zijn dingen waar nu over nagedacht moet worden, nu er nog tijd is om een standpunt te vormen. Dat moet je niet doen als er ineens niks meer kan en mag. Dan ben je echt een paar stappen te laat.

Ridder777

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Wanneer denken jullie dat dit probleem over zijn hoogtepunt is?
Moet ik dan denken : over een aantal weken/maanden/jaren?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als ieder huishouden voor een maand boodschappen in slaat, dan krijg je als resultaat lege schappen. Alleenstaanden die ziek worden, kunnen prima online hun boodschappen bestellen, heb je geen buren of familie voor nodig
Kul natuurlijk, niet ieder huishouden gaat inslaan voor een maand. Weet je wat dat kost? met een minimum inkomen al zeker niet. Met lege schappen valt er ook weinig online te bestellen, ja toch? Het gaat om de aanvoer die stagneert, want die blijven ook thuis en de vakken blijven leeg. Dan het winkelpersoneel nog.....ahum.

Blijf nou gewoon eens rationeel, om het niet te laten escaleren zijn er gewoon maatregelen nodig, of moet het eerst net zoals in Italië worden.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeet de bezorgers niet. Die zitten er echt op te wachten bij Corona-patiënten de boodschappen te bezorgen. Als ze zelf niet ziek zijn.

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
11 mar 2020 12:14
Vergeet de bezorgers niet. Die zitten er echt op te wachten bij Corona-patiënten de boodschappen te bezorgen. Als ze zelf niet ziek zijn.
Ze kunnen de boodschappen toch voor je deur neer zetten, moeten familieleden of buren van corona-patiënten die in quarantaine zitten ook doen. Als je medicatie voor je ziekte nodig hebt, zal de apotheek toch ook moeten bezorgen?

ZeerPrivé
Berichten: 5668
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Alsof het financieel wat uit maakt of je 4x in de maand boodschappen doet of 1x in de maand. Bezorgers zetten de boodschappen bij corona niet meer binnen, maar voor de deur.

Wie is hier niet meer rationeel??? De ergste rampscenario's worden hier op dit forum bedacht. Succes verder met hamsteren, oh nee, alleen een voorraadje in slaan.

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Over rampscenario's:
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft in een toespraak gezegd dat experts verwachten dat uiteindelijk de meeste mensen het coronavirus zullen krijgen. "Als het virus er is, de bevolking geen immuniteit heeft en er geen behandeling is, dan zal zo'n 60 tot 70 procent van de mensen besmet raken."

Merkel wil dat mensen ervan doordrongen raken dat het virus in Europa is beland en dat het van belang is om de verspreiding ervan te vertragen. "Het proces moet erop gericht zijn om het medische apparaat niet te overbelasten."

Bron: https://nos.nl/liveblog/2326660-veel-br ... ragen.html

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
11 mar 2020 12:24
Alsof het financieel wat uit maakt of je 4x in de maand boodschappen doet of 1x in de maand. Bezorgers zetten de boodschappen bij corona niet meer binnen, maar voor de deur.

Wie is hier niet meer rationeel??? De ergste rampscenario's worden hier op dit forum bedacht. Succes verder met hamsteren, oh nee, alleen een voorraadje in slaan.


En dan ook nog zeggen dat er geen angst is,......tja.:-)

witte angora
Berichten: 31021
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog meer 'rampscenario's', georkestreerd door verschillende nationale overheden in Europa:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... opese-unie

Maar goed, ik zal wel de gek zijn, dat ik nu al voor een paar weken boodschappen in huis heb.

Gesloten