LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Alles moet serieus bekeken worden Kees, het is geen grapje. Ben overtuigd dat een vaccin geproduceerd wordt.
Maar de aanstichter is dus nog niet bekend, de vleermuis was het volgens het panel niet.
Maar de aanstichter is dus nog niet bekend, de vleermuis was het volgens het panel niet.
Even uit dit topic gekopieerd, ivm offtopic:
Terechte inschatting. Check ook dit artikel: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... huldengolfberndv schreef: ↑20 mar 2020 11:25Afhankelijk van hoe lang de beperkingen actief blijven, zal dit zeer waarschijnlijk grote gevolgen gaan hebben voor heel veel beroepsgroepen in de niet-vitale beroepen. Natuurlijk zal het menigeen weinig boeien dat een dergelijke maatschappij omvalt, dat is tenminste wat ik er uit proef, maar als een grote reus valt, kan de schade op de grond aardig oplopen. Voor de deurwaarders zullen dit "gouden" tijden betekenen (ook niet voor jullie plezier), die zullen volop werk gaan hebben. De grote ondernemingen zullen behoorlijke littekens achterlaten in de vorm van werkloosheid, mensen die hypotheken niet meer kunnen betalen, huren niet meer kunnen betalen.Moneyman schreef: ↑20 mar 2020 10:42Ik ben inderdaad wel benieuwd wat de huidige crisis gaat betekenen op het maatschappelijk gebied. Zou mijn niet verbazen als dit een enorme shake-out gaat zijn, met positieve gevolgen. En ja: ten kosten van veel bedrijven. Maar die waren wellicht toch al outdated...
Natuurlijk geeft het ook voordelen, en die kan ik ook wel zien, maar die voordelen zullen pas op de lange termijn zichtbaar en merkbaar zijn. Het is helemaal niet verkeerd als een paar grote reuzen vallen en de rollen worden overgenomen en verdeeld over een aantal kleinere partijen. Sommige van de grote reuzen hebben wel heel erg veel macht en op die manier kan de macht meer verdeeld worden. Maar ik ben bang dat de littekens nog lang zichtbaar zullen zijn.
'Over een maand of twee zien we de eerste mensen in financiële nood'
“De afgelopen anderhalve week is een akker ingezaaid met financiële problemen. Je ziet ze nu nog niet, maar de zaadjes zijn geplant. Het is wachten tot ze gaan groeien.”
De overheid heeft weliswaar diepe zakken (met geld dat nog geleend moet worden), maar vroeg of laat komt die rekening natuurlijk bij burgers en bedrijven terecht. De begrote miljardenschades vliegen ons nu al om de oren. Als KLM echt zou omvallen, betekent dat al 35.000 banen. Plus alle inhuur, toeleveranciers, enz. Plus half Schiphol. Langzame afbouw zou nog enigszins op te vangen zijn, maar onverwachts, in één klap heeft het enorme gevolgen, voor de mensen, voor de regio en voor het land. Dat geldt natuurlijk ook voor andere grote bedrijven, en ook voor die talloze bedrijven in het MKB. Wij allemaal zullen de rekening betalen.
De eerste dagen nadat het kabinet met zijn maatregel kwam was het geluid hier dat mensen vooral alles maar moesten betalen en anders zouden de ondernemers in de problemen komen. Dit artikel maakt duidelijk dat de consumenten ook in de problemen zullen komen en moeten snijden. Ik vind dan ook dat hier eenzijdig is gekeken. Nu zie dat hier gelukkig een verandering in komen en zijn er steeds meer kritische geluiden te horen.Moneyman schreef: ↑20 mar 2020 11:32Check ook dit artikel: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... huldengolf
Goed nieuws deze uitvinding: een zelfreinigend mondkapje: https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ni ... -1.1642804 Er zit koper in verwerkt.
Koper doodt veel sneller virussen en microben dan andere metalen. Vroeger had je daarom meer koperen sloten en deurklinken.
Koper doodt veel sneller virussen en microben dan andere metalen. Vroeger had je daarom meer koperen sloten en deurklinken.
alfatrion
vindt dit leuk
@Alfatrion
Zo eenzijdig was het toch niet? Volgens mij was het vooral het feit dat mensen meteen al geld terug gingen eisen in plaats van even af te wachten, wat meerderen stoorde.
Inmiddels zijn er signalen dat de overheid de eigen bijdrage van niet geleverde kinderopvang gaat vergoeden en lees je ook al berichten dat abonnementhouders de periode dat zij geen gebruik kunnen maken van het abonnement mogen inhalen na afloop van het lopende jaar. Bedrijven moeten ook eerst even de tijd krijgen om te bekijken hoe ze dingen gaan oplossen.
Zo eenzijdig was het toch niet? Volgens mij was het vooral het feit dat mensen meteen al geld terug gingen eisen in plaats van even af te wachten, wat meerderen stoorde.
Inmiddels zijn er signalen dat de overheid de eigen bijdrage van niet geleverde kinderopvang gaat vergoeden en lees je ook al berichten dat abonnementhouders de periode dat zij geen gebruik kunnen maken van het abonnement mogen inhalen na afloop van het lopende jaar. Bedrijven moeten ook eerst even de tijd krijgen om te bekijken hoe ze dingen gaan oplossen.
Je beschrijft hier heel goed de eenzijdigheid. De schuldenaar heeft tijd nodig om te bedenken hoe hij dit wil oplossen en de schuldeiser wordt hierin niet meegenomen maar krijgt het door de strot geduwd. Die schuldenaar heeft zelf ook verplichtingen, kan zelf ook in de problemen komen en dan zelf het geld hard nodig hebben. De schuldeiser heeft recht op geldterug, ook als de schuldenaar dat niet wil. De overheid geeft geen garanties en het zal tegen vallen.
-
Ik lees dat er een gedeelte is die in de arbeidstijdverkorting heeft. En die krijgen 90% van het gedeelte dat ze niet werken. Verdien je normaal €2.000 bruto en mag je nu nog maar de helft werken, dan krijg je dus over €1.000 90% betaald. Dus €100 bruto minder. Bij het minimumloon is het verschil bij 50% €82,65.alfatrion schreef: ↑20 mar 2020 11:55De eerste dagen nadat het kabinet met zijn maatregel kwam was het geluid hier dat mensen vooral alles maar moesten betalen en anders zouden de ondernemers in de problemen komen. Dit artikel maakt duidelijk dat de consumenten ook in de problemen zullen komen en moeten snijden. Ik vind dan ook dat hier eenzijdig is gekeken. Nu zie dat hier gelukkig een verandering in komen en zijn er steeds meer kritische geluiden te horen.Moneyman schreef: ↑20 mar 2020 11:32Check ook dit artikel: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... huldengolf
Hoe groot is de groep mensen die het minimale verdienen en hun uitgaven zo hoog hebben dat ze die paar tientjes niet kunnen missen? Overigens zijn dat niet de mensen die hier klagen over abonnementen en vliegreizen. Daar hadden ze immers al geen geld voor.
Veel groter dan jij wellicht denkt.NeoDutchio schreef: ↑20 mar 2020 13:21Hoe groot is de groep mensen die het minimale verdienen en hun uitgaven zo hoog hebben dat ze die paar tientjes niet kunnen missen?
Onjuiste aanname. Zo zou het wel moeten zijn, maar zo is het in de praktijk niet.NeoDutchio schreef: ↑20 mar 2020 13:21Overigens zijn dat niet de mensen die hier klagen over abonnementen en vliegreizen. Daar hadden ze immers al geen geld voor.
Er zullen ongetwijfeld ook genoeg werkgevers zijn die die 10% wel uitbetalen.
Hier twee ZZP-ers waarvan de een door internet en zo door kan werken, maar de ander mag dat al 14 dagen niet, maar kan dat gelukkig dragen.
Hier twee ZZP-ers waarvan de een door internet en zo door kan werken, maar de ander mag dat al 14 dagen niet, maar kan dat gelukkig dragen.
Even iets anders: supergaaf om te zien dat er een PvdA-er als minister wordt benoemd. Er gebeuren dankzij de crisis dingen die je niet verwacht.
Inhoudelijke kennis en ervaring laten prevaleren boven de partijkleur: mogen we dat mechanisme ALSJEBLIEFT gewoon tot standaard verheffen?
Inhoudelijke kennis en ervaring laten prevaleren boven de partijkleur: mogen we dat mechanisme ALSJEBLIEFT gewoon tot standaard verheffen?
De mensen die nu thuis zitten, zitten voor 100% thuis. Deze mensen vallen terug in hun inkomen en komen in de problemen omdat zij ook verplichtingen hebben. In ieder topic geef jij aan dat zij niet op hun strepen mogen staan en hun rekeningen moeten betalen. Minder inkomsten betekend gewoon dat er in de uitgaven gesneden moet worden en nu net dat mag niet van jou omdat je deze crisis 'samen' moet oplossen.NeoDutchio schreef: ↑20 mar 2020 13:21Ik lees dat er een gedeelte is die in de arbeidstijdverkorting heeft. En die krijgen 90% van het gedeelte dat ze niet werken. Verdien je normaal €2.000 bruto en mag je nu nog maar de helft werken, dan krijg je dus over €1.000 90% betaald. Dus €100 bruto minder. Bij het minimumloon is het verschil bij 50% €82,65.
Hoe groot is de groep mensen die het minimale verdienen en hun uitgaven zo hoog hebben dat ze die paar tientjes niet kunnen missen? Overigens zijn dat niet de mensen die hier klagen over abonnementen en vliegreizen. Daar hadden ze immers al geen geld voor.
reggie2
vindt dit leuk
Misschien ligt er ergens in een magazijn nog een flinke voorraad “strepen”. Moeten dan maar gauw in de schappen gelegd worden, zodat iedereen die kan hamsteren en daar op kan gaan staan.
Gisteren stond er een interessante brief in Trouw over de juridische aspecten van de huidige maatregelen. Een flink citaat uit die brief:
Niet onbelangrijk: Christiaan Roorda is wetgevingsjurist bij de Raad van State en sinds januari gedetacheerd als secretaris bij de Onderzoeksraad voor veiligheid.Christiaan Roorda in Trouw schreef:Het wonderlijke is: de meest ingrijpende maatregelen die het kabinet neemt, berusten niet op een wettelijke grondslag en worden niet in de officiële publicatiebladen bekendgemaakt; dat gebeurt via moderne communicatiemiddelen, via televisie en internet. Het is niet duidelijk wat voor rechtsvorm deze maatregelen hebben, er staan geen sancties in en er komen geen politieagenten om boetes uit te delen.
Ik zal uitleggen wat dit is. Het is ongeschreven noodrecht. Het kabinet doet wat gedicteerd wordt door de omstandigheden, en het heeft daarvoor een eigen manier gevonden: het formuleert in feite alleen krachtige aanbevelingen. De bevolking aanvaardt ze, mits de maatregelen goed te volgen zijn. Bij het besluit van vorige week donderdag om de scholen open te houden ging het even mis: dat begrepen de mensen niet, maar dat besluit werd zondag gecorrigeerd.
Het kabinet heeft voorlopig nog geen noodtoestand uitgeroepen omdat dat niks oplevert. Ook in een noodtoestand is het bijvoorbeeld niet toegestaan om kerkdiensten te verbieden. Met de nu getroffen 'maatregelen' zijn die ook niet verboden, wel dringend ontraden. En dat was ook precies genoeg.
Dit heeft een grote schoonheid: de overheid neemt besluiten op basis van gezag en verstand. Dat verschaft legitimiteit en dan is legaliteit niet nodig. De maatregelen van het kabinet vormen geen dwingend recht, maar dringend recht. Krachtiger kan het niet.
alfatrion
, alfatrion
en moederslink
vinden dit leuk
Het hamsteren is minder geworden, bij ons bij de Jumbo mag je maar een paar dingen nemen, als ik het goed had gezien 2 per klant.
Zo, mooi gesprokenErthanax schreef: ↑20 mar 2020 13:50Christiaan Roorda in Trouw schreef:Dit heeft een grote schoonheid: de overheid neemt besluiten op basis van gezag en verstand. Dat verschaft legitimiteit en dan is legaliteit niet nodig. De maatregelen van het kabinet vormen geen dwingend recht, maar dringend recht. Krachtiger kan het niet.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Erthanax
vindt dit leuk
Ik heb de maatregel zo begrepen: 100% salaris, waarvan 90% wordt vergoed.
Ons onbetaalde verlof wordt nu omgezet in 'tijdelijk werkloos / werktijdverkorting' omdat er subsidie aankomt.
Wat is waar?
En de volgende in de rij 'huisarrest'. Na Italië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, België nu ook de deelstaat Beieren. Rest van Duitsland zal volgen.
alfatrion schreef: ↑20 mar 2020 13:03Je beschrijft hier heel goed de eenzijdigheid. De schuldenaar heeft tijd nodig om te bedenken hoe hij dit wil oplossen en de schuldeiser wordt hierin niet meegenomen maar krijgt het door de strot geduwd. Die schuldenaar heeft zelf ook verplichtingen, kan zelf ook in de problemen komen en dan zelf het geld hard nodig hebben. De schuldeiser heeft recht op geldterug, ook als de schuldenaar dat niet wil. De overheid geeft geen garanties en het zal tegen vallen.
Dat ben ik wel met je eens, maar velen gaat het juist om het principe: ik heb ervoor betaald dus ik heb er recht op. Als ik het dan niet krijg, wil ik mijn geld terug, of betaal ik niet. In deze situatie is dat (in mijn ogen) egoïstisch en kortzichtig.
Vorig jaar was dat ook in de periode van droogte: doe zuinig met water. Waarom? Ik betaal er toch voor! Terwijl de Rijn zo laag stond dat de schepen amper nog konden varen.
Als je het financieel niet kan dragen, ga dan in overleg. De overheid heeft gevraagd om elkaar daarin de ruimte te geven. En ga niet je kont tegen de krib gooien.
berndv
, moederslink
, Erthanax
, reggie2
en sjohie
vinden dit leuk
Kort gezegd IS de gemeenschap de markt. De meeste mensen werken voor bedrijven, dus als die overeind blijven, behouden mensen hun baan, en veruit het meeste van hun bestedingsruimte, en wordt de overheid niet overspoeld met een golf aan uitkeringsvragen, een situatie waarvan we weten op basis van de laatste crisis, lang niet iedereen op kan krabbelen.Kees2850 schreef: ↑20 mar 2020 14:03Las gisteren een interessante column in het NRC van prof. Willem Schinkel, die wel past in de laatste discussie:
Waarom moet de gemeenschap de markt redden?
De bestrijding van de coronapandemie heeft geleid tot een beperking van rechten in het openbare leven die we sinds de Tweede Wereldoorlog niet gezien hebben, en per decreet. En het lijkt wachten op verdergaande maatregelen. In Spanje en Frankrijk geldt, net als in Italië, een vorm van huisarrest, en in Duitsland is een groot deel van de grenzen gesloten. Nood breekt wet, is het oude Romeinse gezegde. Maar het is zaak op tijd de impopulaire vraag te stellen wat te doen als de wetteloosheid van de noodtoestand lang na de crisis gevolgen blijft hebben. Hoe lang zijn we bereid het biologische leven als absoluut verheven boven het democratische leven te stellen? Hoe lang zullen experts, met hun definities van wie ‘kwetsbaar’ is en wie niet, het land in effect regeren?
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/18/wa ... n-a3994094
Verder is het een leuke theoretische vingeroefening van die professor, die immers bij gebrek aan gevulde collegezalen ook maar wat zit te duimendraaien, maar met dit soort zelfverzonnen "wat als" scenario's, die gek genoeg zelden positief zijn, heb ik weinig op, vooral nu.
Op het forum staan nu al berichten van mensen die -uit angst voor het virus- een paar dagen te vroeg hun reis hebben geannuleerd. Als deze mensen hadden gewacht dan hadden ze een voucher gekregen, maar nu zitten ze met hoge annuleringskosten. Elkaar de ruimte gunnen is dan als nog een voucher aanbieden.