LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... onacrisis/

Dit is niet direct aan de orde. Het gaat ook niet om eenzijdige beslissingen die zouden worden toegestaan. Het zijn mogelijke scenario's die in overleg met vakbonden worden bekeken. Vakbonden die meedenken. Het betreft overigens uitstel, geen afstel.
Dat bevestigt cao-coördinator Zakaria Boufangacha van vakbond FNV aan De Telegraaf. Hoewel het kabinet noodmaatregelen heeft toegezegd, vreest FNV dat deze voor sommige bedrijven te laat komen. “We kijken dus hoe we bij die groep zorgen voor meer liquide middelen”, aldus Boufangacha tegen de krant.
De cao-coördinator laat weten dat er diverse scenario’s liggen om dat te bewerkstelligen. Waaronder het opschorten van vakantiegeld en uitkering van de winst. Daarna stelt hij wel dat dit niet direct aan de orde is, eerst moet in kaart worden gebracht welke bedrijven dit echt uit de brand zou helpen.

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 09:01
Erthanax schreef:
22 mar 2020 23:51
Ook aanbevelenswaardig: Frontberichten. Zorgprofessionals (artsen, ambulanceverpleegkundigen) vertellen over hun werk. Kun je goed zien en horen wat zij moeten doen om corona te bestrijden.
Je zou ook Jensen eens kunnen bekijken. Ik vind hem helemaal niks en kijk hem nooit eigenlijk maar kreeg een aflevering van hem doorgestuurd en daarin vergelijkt hij de cijfers van de doden met een gewone griep. En heeft hij wel een sterk punt dat we onze vrijheid van leven in 1x kwijt zijn. Gedicteerd door de angst voor een virus. Is wel iets om over na te denken.
Ik heb die uitzending gezien. Ja, hij heeft een punt - en tegelijk ook niet. Ja, we zijn onze vrijheid kwijt. Maar het alternatief is niet beter.

Voor mij is het vooral zaak om kritisch te zijn op de langere termijn: hoe lang blijven bepaalde maatregelen van kracht, en moeten we ons nu niet concentreren op kritiek op het korte termijn beleid. Het effect daarvan is namelijk dat mensen het beleid niet serieus nemen, met alle dodelijke gevolgen van dien.
Kees2850 schreef:
23 mar 2020 09:49
Las vanmorgen dat sommige bedrijven misschien wordt toegestaan om geen vakantiegeld aan het personeel uit te betalen in mei a.s. En dat na nog geen maand virus crises. 🤔
Dat is beroerd voor hen die het aangaat, maar niet zo gek. Heel veel bedrijven hebben een acuut liquiditeitsprobleem. Als er geen geld binnenkomt, maar de vaste lasten gewoon doorlopen, dan gaat het héél hard. En het vakantiegeld is gewoon een grote aderlating voor bedrijven met redelijk wat personeel.

En laten we eerlijk zijn: als je grootste probleem is dat je je vakantiegeld niet op het normale moment krijgt, valt het allemaal nog wel mee.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het risico is dat het niet blijft met uitstel van betaling en de werkgever later alsnog failliet gaat. Aan de andere kant is het positief als de rest van het salaris wel doorbetaald wordt.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lichtpuntje.

De AOW is vanmorgen gewoon overgemaakt. 😁😁 Die “oudjes” hebben maar mazzel.

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
23 mar 2020 10:04
Het risico is dat het niet blijft met uitstel van betaling en de werkgever later alsnog failliet gaat. Aan de andere kant is het positief als de rest van het salaris wel doorbetaald wordt.
Dan kom je met je loonvordering gewoon bij het UWV terecht.

Het risico en de impact van het niet betalen van vakantiegeld is verwaarloosbaar ten opzichte van de gevolgen van een faillissement.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
23 mar 2020 10:04
Het risico is dat het niet blijft met uitstel van betaling en de werkgever later alsnog failliet gaat. Aan de andere kant is het positief als de rest van het salaris wel doorbetaald wordt.
Gaat de werkgever failliet, dan betaalt het UWV het vakantiegeld.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb hierdoor nu wel besloten dat ik stop met mijn winkeltje. Het is nooit echt van de grond gekomen, in die zin dat het nu vooral bezigheidstherapie is in plaats van inkomen, en dan wel de huur betalen met fors minder opbrengst is nu wel een hoofdpijndossier aan het worden.
Dit is iets waar niemand rekening mee houdt en ik vind het vooral triest voor alle jonge bedrijfjes die pas met hun deuren geopend hebben.
Mijn contract duurt alleen nog tot augustus 2021... we gaan het zien.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Pensioen is ook binnen!

Erthanax
Berichten: 10067
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

mh73 schreef:
23 mar 2020 10:15
Ik heb hierdoor nu wel besloten dat ik stop met mijn winkeltje.
Ach wat jammer. Ik hoop voor je dat de huurbaas een beetje inschikkelijk wil zijn.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De WAO is ook binnen! Misschien dat ik toch maar wat geld ga hamsteren, je kunt nooit weten. ;)

Het vakantiegeld is inderdaad een leuk extraatje om dingen te kunnen doen die ik anders niet kan doen. Misschien een keer op vakantie, andere meubels, dat soort dingen. Als dat uitgesteld wordt, dan is er toch geen man overboord? Vakantie zit er voorlopig sowieso niet in, en andere meubels, och... wat ik heb staat er al zo lang, als het wat langer blijft staan zal ik er ook niet slechter van worden.

Daarbij, veel mensen krijgen ergens in mei of juni ook nog wat geld terug van de overheid. Dat zal toch wel doorgaan?

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:23
Maar zijn punt dat de prijs voor relatief een beperkt aantal extra doden door een virus enorm is zowel economisch als sociaal ben ik wel met hem eens. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.
Dat is natuurlijk niet de realiteit. Als je de vrijheid niet in zou perken, heb je niet een beperkt extra aantal doden, dan heb je enorm veel extra doden. Wat heb je liever?
Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:23
En @moneyman ook in Nederland zijn veel mensen in afwachting van hun vakantiegeld om daarmee iets extra's te kunnen doen. Jou opmerking daarover is typisch een opmerking van iemand die het zelf goed heeft. Maar als deurwaarder weet jij dat toch ook wel?
Dan mis je het punt. Heb je liever dat je nu iets extra's kunt doen, en daarna geen werkgever meer hebt? Of dan toch liever pas later dat extraatje?

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:32
Mooi bericht

95 jarige Italiaanse mevrouw geneest van coronavirus zonder medicijnen.

92 jarige man geneest van corona virus door chloroquine

Bron: ad.nl
Tsja, ik vind het vooral nietszeggend nieuws. Dat mensen zonder medicijnen genezen van een virus is toch niets nieuws? En dat "genezen door choloquine" is natuurlijk ook vooral iets wat lekker klinkt, maar waar geen onderbouwing aan ten grondslag ligt. Voor hetzelfde geld zou hij net als zijn 95-jarige buurvrouw ook gewoon zonder medicijnen genezen zijn.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/h ... ~a3640bc1/

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dankzij de automatisering, denk ik, zijn alle toeslagen vorige week ook gewoon uitbetaald.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja klopt, dat is ook gewoon binnen.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:32
Mooi bericht
92 jarige man geneest van corona virus door chloroquine
Bron: ad.nl
Dit stuk geloof ik: "92 jarige man geneest van corona virus"
Maar hoe is aangetoond dat genezing door chloroquine is gebeurd?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:23
En @moneyman ook in Nederland zijn veel mensen in afwachting van hun vakantiegeld om daarmee iets extra's te kunnen doen. Jou opmerking daarover is typisch een opmerking van iemand die het zelf goed heeft. Maar als deurwaarder weet jij dat toch ook wel?
Toch is dat belang kleiner dan het belang van de werkgever om overeind te blijven. Zeker als UWV het vakantiegeld dekt.

Erthanax
Berichten: 10067
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch nog even terugkomen op iets wat ik gisteren gemist heb:
16again schreef:
22 mar 2020 15:44
Kees2850 schreef:
22 mar 2020 15:24
WHO raadt lock downs af. En zeggen hetzelfde als een enkeling hier ook steeds zeggen: zodra de maatregelen versoepelen zal het virus de kop weer opsteken.
Zie CNN maar ook nu.nl heeft dit nieuws
eerder vandaag werd ik na soortgelijke uiting verwezen naar Dunning en Kruger.
Dat is niet correct. Ik heb u gewezen op Dunning en Kruger (en Russell) naar aanleiding van iets anders:
16again schreef:
22 mar 2020 11:29
alfatrion schreef:
22 mar 2020 10:56
Dus nee, het is niet misplaatst om de verantwoordelijkheid neer te leggen bij hen die het niet nodig vinden om de voorschriften op te volgen of in vriendelijke termen: zij die alleen maar willen genieten van het leven.
Als we al in termen van verantwoordelijkheid moeten denken, denk ik allereerst aan moeder natuur. Waarom hebben we hier geen weerstand tegen? Voor het antwoord verwijs ik je naar Darwin.
Mijn verwijzing naar Dunning en Kruger slaat op de verwijzing naar Darwin. Vandaar mijn vragen:
Hoe heeft de natuurlijke selectie van overerfbare eigenschappen ervoor gezorgd dat wij geen weerstand hebben tegen dit nieuwe coronavirus?
Waarom heeft de mens geen weerstand opgebouwd tegen al heel lang bestaande virussen (bv. pokken, polio, mazelen)?

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:42
Moneyman schreef:
23 mar 2020 10:34
Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:23
Maar zijn punt dat de prijs voor relatief een beperkt aantal extra doden door een virus enorm is zowel economisch als sociaal ben ik wel met hem eens. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.
Dat is natuurlijk niet de realiteit. Als je de vrijheid niet in zou perken, heb je niet een beperkt extra aantal doden, dan heb je enorm veel extra doden. Wat heb je liever?
Of je veel extra doden hebt als er niets wordt gedaan is maar de vraag. En is ook nog geen bewijs voor. Dat er veel doden in een beperkt korte tijd zullen vallen en daarmee de gezondheidszorg teveel belast dat zal wel gebeuren. Daarom zijn ook die maatregelen genomen. Om de curve te dempen weet je nog? Het is ook maar de vraag of uitstel niet ook afstel wordt.
Ehm, help me ff. In je eerste zin (blauw) betwist je wat ik schrijf, maar ik de rest van je tekst (rood) geef je zelf de argumenten voor mijn stelling. Wat is nu exact je punt?
Kees2850 schreef:
23 mar 2020 10:46
Ik vind die twee berichten opbeurend en positief in een wereld vol ellende.
Vanuit dat perspectief: eens! :wink:

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
23 mar 2020 11:01
Mijn verwijzing naar Dunning en Kruger slaat op de verwijzing naar Darwin. Vandaar mijn vragen:
Hoe heeft de natuurlijke selectie van overerfbare eigenschappen ervoor gezorgd dat wij geen weerstand hebben tegen dit nieuwe coronavirus?
Waarom heeft de mens geen weerstand opgebouwd tegen al heel lang bestaande virussen (bv. pokken, polio, mazelen)?
Weerstand tegen bijvoorbeeld mazelen is niet overerfbaar. Daarom noemen we het kinderziekte.
Maar de volksstam, die het beste met dit soort besmettingen om ging, had wel de hoogste overlevingskansen. Wat evengoed een vorm van natuurlijke selectie is.

Moneyman
Berichten: 31177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
23 mar 2020 11:19
@moneyman het gaat mij om EXTRA doden. Er is nog helemaal niet aangetoond dat dit virus voor veel extra doden zal zorgen want de meeste ouderen met onderliggende ziektes zouden waarschijnlijk toch wel doodgegaan zijn binnen niet al te lange tijd.
Met deze redenering is een auto-ongeluk waarbij iemand met een slecht hart komt te overlijden ineens geen "ongeluk met dodelijke afloop" meer :?

Gesloten