LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik inderdaad bedoel is dat deze discussie al wekenlang aan de gang is, zonder dat er maar enig schot in de zaak komt. Steeds weer is het een herhaling van zetten en een herhalen van steeds weer dezelfde beschuldigingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

In dit geval moet ik je wat ongelijk geven, WA.
Dit forum wordt ook gelezen door passanten, lezers die niets posten of mensen die het allemaal niet helder hebben of het niet snappen.
Als er dit soort stuitende onware info wordt gepost, alsof anorexiapatiënten eerder aan Corona overlijden , verder ...dit virus is in het riool gevonden, VIT C helpt om te genezen etc etc en nóg méér, dan verspreid je fake nieuws en dat is zeer laakbaar bij een zo.n ernstige Corona ramp als waar we nu met zn 6-7 miljard inzitten. 😠

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zijn niet steeds dezelfde beschuldigingen. Elke keer wordt er weer een ander verhaal door Kees gepost, of hij plaatst een reactie, wat NIET WAAR is. En dat moet helaas steeds bestreden worden.

Ik zou hier ook liever alle herstelde, eigenlijk wonderbaarlijk herstelde, verhalen lezen over super oudjes die het gered hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat bedoel ik :wink:
Iedere keer wéér een kul verhaal .
Het enige waar hij gelijk in heeft dat dit virus idd al ( weet ik veel , wáár) in het riool is gevonden , maar dat is logisch natuurlijk.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

dit virus is in het riool gevonden

Dat klopt https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwe-coron ... rioolwater

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
02 apr 2020 21:25
witte angora schreef:
02 apr 2020 21:23
Mensen, het wordt eerlijk gezegd nu een beetje muggezifterig.
Het benoemen van concrete desinformatie en het weerleggen van leugens noem ik geen muggenziften. Zéker niet bij een onderwerp als dit. Maar misschien doel je ergens anders op :wink:
Het is inderdaad geen muggenziften.
En ik ga er gewoon mee door iedere keer als er, al dan niet gevaarlijke onzin, wordt verkondigd. Het is of dat (forumleden blijven onzin weerleggen) of de moderatie grijpt in vanwege te veel 'fake news' met alle risico's van dien.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
02 apr 2020 21:47
Dat bedoel ik :wink:
Iedere keer wéér een kul verhaal .
En dat bedoel ik dus ook. Er komt een kulverhaal, vervolgens reageren mensen er op, en daarna worden door Kees allerlei dingen ontkent en anders geïnterpreteerd, en dan komen daar weer reacties op. Uiteindelijk gaat het niet om het weerleggen van het kulverhaal, maar wie er wat heeft gezegd en hoe het bedoeld moest worden, terwijl één gebruiker vragen uit de weg gaat, de focus verlegt, enzovoorts. Die beschuldigingen kom je steeds weer tegen.

Het weerleggen van kulverhalen en onzin is inderdaad noodzaak, zolang het inhoudelijk blijft. Maar al het andere? Discussies over de wijze van discussiëren/communiceren?

De meeste vogels leggen een ei en broeden het zelf uit. Soms, juist in dit soort gevallen, moet je net als een koekoek doen: Leg je ei in het nest van de ander, maar ga er verder niet op zitten broeden. Dat levert niks op, behalve geruzie met de nesteigenaar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
02 apr 2020 20:36
Uit een studie van de eerste 100 patienten in Nederland die waren besmet met het corona virus (COVID-19) en opgenomen in het ziekenhuis
De studie heeft geen betrekking op eerste patiënten 'in Nederland', maar het betreft de eerste 100 opgenomen COVID-19-patiënten in een specifiek ziekenhuis: het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (locaties in Tilburg en Waalwijk).
blijkt dat 25 procent daarvan diabetes had. [...] Voorlopige conclusie: mensen ,met diabetes lopen vergroot risico op krijgen van corona virus en daarvoor in het ziekenhuis te belanden.
Bron: NvtG - Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
De door jouw beschreven 'voorlopige conclusie' staat niet in het artikel en heeft dus ook niet als bron het genoemde tijdschrift.
Dit is de correcte (en enige) conclusie die in het artikel staat:
NvtG schreef:COVID-19 is een ernstig ziektebeeld met een hoge mortaliteit in de patiëntencategorie die opgenomen wordt in het ziekenhuis. De patiëntkenmerken van de Nederlandse patiënten lijken vooralsnog overeen te komen met de kenmerken van COVID-19-patiënten in andere landen.
Dat 'mensen met diabetes een vergroot risico lopen op het krijgen van het corona virus' is niet alleen geen conclusie uit het artikel, dat standpunt vindt anderszins in het artikel ook geen steun.

Het bedoelde artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde kan hier gevonden worden (interessant, maar wel om bang van te worden): https://www.ntvg.nl/artikelen/de-eerst ... s/volledig

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat zijn dus juist de streken van dat koekoeksjong. Die dondert de andere kuikens het nest uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:
02 apr 2020 22:15
En ik ga er gewoon mee door iedere keer als er, al dan niet gevaarlijke onzin, wordt verkondigd. Het is of dat (forumleden blijven onzin weerleggen) of de moderatie grijpt in vanwege te veel 'fake news' met alle risico's van dien.
Ik vind dat goed van je !
Ik doe niet langer mee want ik trek leugens en gedraai gewoon niet , nooit!
Ik vind zoiets stuitend , mensen willens en wetens op het verkeerde been zetten en dan schijnheilig lopen doen.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
02 apr 2020 22:23
Maar dat zijn dus juist de streken van dat koekoeksjong. Die dondert de andere kuikens het nest uit.
Precies. Laat hem het dus zelf maar uitbroeden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Kees: je bent vanavond werkelijk aan het trollen. Geen leven? Ga lekker buiten spelen, jongen.
Lady1234 schreef:
02 apr 2020 21:42
Ik zou hier ook liever alle herstelde, eigenlijk wonderbaarlijk herstelde, verhalen lezen over super oudjes die het gered hebben.
Inmiddels in elk land wel één 80+ of 90+ of 100+, die 'genezen' is verklaard. ik hoop, dat ze over 6 maanden nog steeds onder ons zijn. En over 12 maanden.
witte angora schreef:
02 apr 2020 20:55
Overigens is 1 op de 14 in Nederland diabeet, terwijl een onbekend aantal niet weet dat ze diabeet zijn. Bron: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... in-cijfers
Waarbij diabetes weer een symptoom van alvleesklierkanker kan zijn.
Dat er veel suikerzieken onder de ziekenhuisklanten zitten, verbaast mij niet. Met diabetes wordt je tot de risicogroepen gerekend en dankzij de insulinepomp wordt het bloedsuiker vrij nauwkeurig geregeld, maar het lichaam wordt er ook lui van. Buiten Nederland wordt steeds meer ingezet op een andere leefstijl om van de diabetes af te komen en de patiënten, die het lukt, komen dan ook van hun overgewicht af. In Nederland heb ik daar nog maar heel weinig over gehoord of gelezen.
witte angora schreef:
02 apr 2020 21:23
Hieronder geef ik een link met heel wat informatie naar aanleiding van een enquete die gehouden is. Herkennen jullie je er in?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gezondheid
Sorry, niet echt. Uit het RTL-artikel met mijn gedachten erachter:
50 procent maakt zich meer zorgen nu de maatregelen langer van kracht blijven. => Juist minder, want zo hebben wij meer tijd om te herstellen, voordat het werk ons weer in beslag neemt.
81 procent maakt zich zorgen over zelf ziek worden of naasten die ziek kunnen worden. => Terecht, want dit wens je niemand toe. Wij kunnen het navertellen en leven voorbij deze zorgen.
73 procent maakt zich zorgen over het niet kunnen bezoeken van familieleden. => Weer niet. We spreken elkaar vaker dan anders, veel vaker. Bezoeken is normaal al lastig, want niemand woont dichtbij genoeg.
57 procent vindt het zwaar dat er geen zicht is op wanneer je weer leuke dingen kunt ondernemen. => Kunnen die mensen thuis niets leuks verzinnen? Onze leuke dingen komen wel weer, als we eraan toe zijn, voldoende hersteld. Ja, we missen een paar festivals, maar zo onderhand zijn ze allemaal tot in de herfst afgezegd.
48 procent maakt zich zorgen over de eigen financiële situatie. => Ja, het geld vliegt momenteel alle kanten op, maar daar slapen wij geen minuut minder om.
49 procent voelt zich eenzamer. => Je moet je ook niet door de angst laten regeren, want dan ben je eenzaam, ook als je mensen om je heen hebt.
Wel zegt 97 procent de maatregelen in ieder geval tot 28 april vol te kunnen houden en 87 procent denkt dat ook te kunnen als de regels nog een keer worden verlengd. => Gelukkig, een overgrote meerderheid houdt er rekening mee. :)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Je moet bezig blijven, wat poetsen ,wat fietsen ,eindje wandelen , de tuin.
De dagen zijn saai .
Gelukkig is daar de telefoon en de mail , de krant en het boek.
Zo kan ik het nog wel maanden volhouden hoor als het moet.
Maar ik denk ook aan mensen met ( kleine ) kinderen die geen kant op kunnen.
Ik denk ook aan kindermishandeling , huiselijk geweld, wanhoop en mogelijk zelfs suïcide.
Ouderen , demente mensen, mensen in een verpleeghuis, díe eenzaamheid .

Er zijn ook honderden kinderen niet in beeld op onderwijsgebied , m.a.w die volgen geen thuisonderwijs o.i.d.
Van een vriendin in Den Haag hoorde ik dit , in Den Haag zijn zo.n 400 kinderen uit beeld.
De inspectie gaat er , hoorde ik , nu op af.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan straks maar geen grote vakantie, maar gewoon school.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
02 apr 2020 22:45
Buiten Nederland wordt steeds meer ingezet op een andere leefstijl om van de diabetes af te komen en de patiënten, die het lukt, komen dan ook van hun overgewicht af. In Nederland heb ik daar nog maar heel weinig over gehoord of gelezen.
Dat er elders in wordt gezet op een andere leefstijl om van diabetes af te komen wist ik niet. Wat ik wel weet is dat je zelf inderdaad veel invloed kunt hebben op het tegengaan van diabetes. Met name via de voeding.

Het is niet voor niets dat ik al een aantal jaren speltbrood eet, zelfgebakken. Spelt geeft een veel gelijkmatigere bloedsuikerspiegel dan tarwe. Voeg daarbij de roggeknackebrood die ik tussen de middag eet, en dan snap je dat ik er al een aardig eind mee kom.

Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet, maar mijn vader is zelfs van de diabeet medicatie af. Genezen kun je het niet, maar het is absoluut mogelijk de bloedsuikerspiegel dusdanig te stabiliseren dat je geen medicatie of insuline nodig hebt.

En dan komt de vraag, mede gezien het aantal van degenen die een maatje meer hebben: Kan het zijn dat de levensstijl een mate van invloed heeft op het verkrijgen van Corona, of, als je het krijgt, hoe het lichaam ermee om kan gaan?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Moederslink: De kunst is om los te laten :wink:
witte angora schreef:
02 apr 2020 23:33
Dat er elders in wordt gezet op een andere leefstijl om van diabetes af te komen wist ik niet.
Als je diabetes hebt en onder controle staat, vraag ernaar bij je eerstvolgende gesprek met je arts. Het gaat om een compleet ander voedings- en bewegingspatroon.
witte angora schreef:
02 apr 2020 23:33
En dan komt de vraag, mede gezien het aantal van degenen die een maatje meer hebben: Kan het zijn dat de levensstijl een mate van invloed heeft op het verkrijgen van Corona, of, als je het krijgt, hoe het lichaam ermee om kan gaan?
Levensstijl kun je uitsluiten. Corona wordt via aerosolen overdragen, daarom voldoende afstand houden.
Je lichamelijke gesteldheid is wel relevant. Maar ernstig ziek wordt je er alleen van, als er nog meer aan de hand is.

Overgewicht is op zich geen ziekte, het is alleen een overeenkomst tussen patiënten in het ziekenhuis en ze zijn allemaal zieker dan gemiddeld geworden omdat er nog meer aan de hand was/is met hun gezondheid. Ik krijg sterk het gevoel dat hier een arts te snel heeft geoordeeld.

Vergeet nooit: dit zijn berichten op basis van de ziekenhuisopnames. Zekerheid heb je pas, wanneer iedereen wordt getest op antistoffen tegen SARS-CoV-2. Dan pas komt in beeld wie besmet was/is, wie ziek was/is en welke symptomen nog meer optreden, maar momenteel over het hoofd worden gezien.
tttlocke schreef:
02 apr 2020 22:21
Het bedoelde artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde kan hier gevonden worden (interessant, maar wel om bang van te worden): https://www.ntvg.nl/artikelen/de-eerst ... s/volledig
Op mij komt het eerder over als een verslag van boswandeling door een blinde, zonder geleidehond, die telkens nieuwe ervaringen opdoet, zonder ze direct goed te kunnen plaatsen.
Bang? Nee. Herkenbaar? Ja, dit is een start en een verkapte oproep aan collega medici om het patiëntendossier zo goed en zo gedetailleerd mogelijk bij te houden, zodat later betere conclusies mogelijk zijn.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch compleet logisch dat elke aandoening die je hebt, hoe licht ook, zorgt dat als je door corona getroffen wordt, je het zwaarder hebt?

Of het nou suiker, hartfalen, copd, kanker of wat dan ook is.

Maar we gaan toch nou zeker niet de schuld voor corona leggen bij de mensen die al iets mankeren?

Als ik zo in mijn vrienden en kennissenkring rondkijk, allemaal bejaard, hebben ze allemaal al jarenlang een of meerdere soms ernstige medische problemen, en ikzelf sinds ruim een maand ook. En het is, denk ik, meer geluk dan wijsheid dat nog niemand corona heeft.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Helemaal waar, MyLady. Toch moet je in deze tijden ook het vanzelfsprekende, het dagelijkse, het logische extra nadruk meegeven om de angst te verminderen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ikzelf heb weinig angst. Ben vandaag, sinds weken, voor het eerst even naar een supermarkt geweest want ik voel mij wat beter. Even luchten. Lijkt wel science fiction. Ik lees er over en zie het op tv. Maar in het echt, is het verbijsterend. Heb veel contact, telefonisch, internet met iedereen en word zelf perfect verzorgd. Maar maak mij zorgen over mensen die dat niet hebben. Zo verschrikkelijk triest.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, ik ben weer bijgelezen. Dik drie pagina's en toch maar weinig gemist.
Hoe lang is het nu geleden dat tttlocke het Activists Handbook aanhaalde? Drie tot viermaal daags krijgt het forum een overdosis van onjuiste of verdraaide informatie, en voor elk weerlegd punt komen er weer ten minste drie terug. Het lijkt wel een virus. Ik hoop van harte dat de moderatie snel een vaccin of geneesmiddel vindt.

Dank aan en hulde voor de debunkers, sterkte voor iedereen die zich zorgen maakt of geconfronteerd wordt met de gevolgen van corona/covid-19, in welke vorm ook.

Gesloten