witte angora schreef: ↑07 apr 2020 16:30
Eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van hoe het lijstje gelezen moet worden, BL2. Waar ik het vandaan haalde begon het met 115 en eindigde het met `175. Maar in mijn herinnering waren het er gisteren 115. Dus dan moet het lijstje andersom gelezen worden: de bovenste het meest recent, en de onderste het verst in het verleden.
Desalniettemin, als het gemiddelde 162 is, en op twee dagen zijn er 164 en 166 doden te betreuren, dan kun je moeilijk spreken over een afname. Ook niet echt over een duidelijke toename, dat is ook wel weer zo.
Ergens een pagina of 125 geleden ofzo schreef ik al eens dat de cijfers me geen moer zeggen, om een heleboel redenen. Ik zou ze gewoon niet publiceren, of slechts op een manier die zuiver is. Bijvoorbeeld: niet hoeveel doden er op een dag gemeld worden, maar hoeveel er daadwerkelijk op een dag gestorven zijn. Dan heb je je (publieke) cijfers misschien 1 of 2 dagen later, maar who cares? nu krijg je een jojo-effect van "het gaat goed, o nee, toch niet, jawel, volgens mij wel, hé nee, het gaat helemaal verkeerd", enzovoort. Zinloos.