Moneyman schreef: ↑17 apr 2020 08:48
- NeoDutchio zit meer op de gevoelsmatige kant van de zaak, maar maakt daar een juridisch standpunt van.
Deze discussie is al vaker gevoerd, ik maak er GEEN juridisch standpunt van.
tttlocke schreef: ↑17 apr 2020 09:18
En daar zit het probleem.
Dat probleem wordt veroorzaakt door mensen enkel in juridische oplossingen kunnen denken. Zelfs een rechter kijkt per zaak naar de menselijke kant.
En ja, ik kijk naar de gevoelsmatige kant. En waarom? Straks na de crisis moeten we allemaal weer door. En nee, niemand heeft om deze situatie gevraagd, maar we moeten elkaar wel in de ogen moeten kunnen blijven kijken. Een hardwerkende ondernemer mag in mijn ogen wel wat steun gebruiken. Andersom zeg ik net zo goed dat als een ondernemer wil profiteren dat je je daar best harder mag tegen optreden. Mijn sportschoolabonnement loopt dus gewoon door, daar komen we wel uit als de verplichte sluiting voorbij is. Wanneer dat is? Nog geen idee. Ik wacht wel af. De camping die ik geboekt hebt en enkel wil annuleren volgens de Recron voorwaarden krijgt dan wel weer de deksel op zijn neus. Als hij niet volledig open kan ga ik geen 90% tot 100% annuleringskosten betalen. Ik bekijk het van situatie tot situatie.
Het is, in mijn ogen, te kort door de bocht om meteen aan iedereen het advies te geven om maar te storneren, een zaak te starten of het volledige bedrag terug te eisen. Toen er lucht kwam van een mogelijk lockdown gingen mensen massaal wc papier inslaan. Niet alleen dat, complete gangpaden waren leeggetrokken door niet nadenkende en volgzame type’s. Wat zou er gebeuren als 1 persoon begint met het geld terug te eisen? Mensen worden bang voor faillisementen en proberen ook hun geld terug te halen. Je krijgt een sneeuwbaleffect en je weet zeker dat er uiteindelijk mensen met lege handen zullen staan.
Elke ontslagen werknemer kost geld. Elk faillissement kost geld. De klant staat met lege handen, leveranciers kunnen fluiten naar hun geld en de overheid loopt geld mis. Indirect komen alle kosten weer bij ons terecht. Dan vind ik het behoorlijk gevoelloos om maar te zeggen dat het allemaal het probleem van de ondernemer is en dat de consument fluitend zonder een centje pijn kan doorgaan. Dit raakt ons allemaal en bij allemaal ligt ook de verantwoordelijkheid om hier weer uit te komen. En dat niet ten koste van anderen.