LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, als voorheen een oud en ziek iemand wenste dat er een eind aan zijn leven werd gemaakt, stond bijna alles op zijn kop.

Nu mogen ze thuis blijven en dormicon en morfine krijgen en hoeven ze niet verder, want volgend jaar halen ze toch niet.

Maar de economie en vooral de horeca wordt gered. Hiep hoi.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Haha, ik was direct tegen de maatregelen, dat kunnen jullie denk ik allemaal beamen, en dat ben ik nog steeds.

Verder ben ik ook van mening dat zo'n oudere gewoon dood mag gaan als deze dat wenst. Dus wat dat betreft rijmt dat hele gebeuren niet met mijn mening.

Het probleem is dat men dus geen 2 miljoen uit wil geven aan een kind dat nog 80 jaar te leven heeft, maar wel miljoenen aan een 80-jarige die nog 2 jaar te leven heeft. Dat rijmt niet met logica. Het aantal euro's per levensjaar is zoveel minder, maar de persoon die veel goedkoper is per levensjaar krijgt te horen dat het te duur is.

Ik weet niet hoe het ondertussen staat, maar ik weet dat de schatting een maand geleden stond op uiteindelijk ongeveer 8 miljoen per levensjaar voor iemand met Corona (geschat aantal doden als corona voorbij is en de kosten van de maatregelen van dat moment). Mogelijk is die schatting nu wel wat hoger, omdat de sterfte aan het afnemen is en de kosten alleen maar omhoog zijn gegaan.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Nee ik hoef geen applaus. Ik ben het een beetje zat dat als je iets aanhaalt of een mening hebt die anders is dan wat 'normaal' is, iedereen maar meent jou te moeten wegzetten als boeman.

Zoals het nu is draait alles om corona. Een corona dode is belangrijker dan een andere dode, een corona patiënt is belangrijker dan een andere patiënt. Gesteld wordt dat gezondheid belangrijker is dan geld, maar dat geldt blijkbaar alleen voor corona, en daarom haalde ik deze situatie aan.

Ik ben mij ervan bewust dat wanneer we die dure medicijnen wel zouden toelaten de zorg onbetaalbaar zou worden, maar dat het leven onbetaalbaar wordt door de corona crisis is dan blijkbaar weer niet zo'n punt.

En verder zie ik dat Nijogeth één en ander weer mooi verwoord heeft.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
22 apr 2020 17:57
Er is nog steeds geen uitzicht op verbetering, dus geen lange termijn plan. Maar ondertussen neemt wel drastische maatregelen op basis van onbekende gegevens. Dat vind ik persoonlijk diep triest en eigenlijk het bewijs dat de huidige politici vrijwel allemaal onbekwaam zijn. [...] Edit: overigens frappant dat de regering hun maatregelen volledig baseren op het OMT en het OMT tegelijkertijd aangeeft dat zij niet als enige raadgever moeten fungeren, omdat zij zich maar op 1 ding focussen.
Je zit heel dicht bij onze ergernis.

Nederland: strak vasthouden aan 1,5 meter en waar in het begin een beroep op het gezonde verstand werd gedaan, wordt er nu niet meer vertrouwd op hetzelfde gezonde verstand. Hele beroepsgroepen staan klaar om te beginnen en mogen niet. Wanneer wel? Geen idee en het is die onduidelijkheid, onzekerheid, waardoor de irritatie boven komt drijven.

Oostenrijk: veel verder dichtgegaan, met meer ge-/verboden en sancties, maar nu al op de weg terug met 1,0 meter afstand plus maskerplicht. Vanaf midden mei gaan daar ook de restaurants en hotels weer open in de betekenis: je mag binnen eten, je mag er overnachten. Al ruim voor Pasen aangekondigd

Het verschil: Oostenrijk is nu al begonnen aan de derde steekproef om de mate van verspreiding, besmetting vast te stellen. In Nederland wordt er geen enkele steekproef genomen, dat komt nu pas van de grond.
Regering Kurz in Oostenrijk is al snel met een stappenplan gekomen, in welke volgorde wat weer mogelijk zou worden en heeft er waar mogelijk een week of een exacte datum er aangehangen. Grote evenementen op zijn vroegst na 1 september. Nederland? Alles totaal onbekend en de datum van 1 september is pas gisteren naar buiten gekomen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
22 apr 2020 18:54
Haha, ik was direct tegen de maatregelen, dat kunnen jullie denk ik allemaal beamen, en dat ben ik nog steeds.
Had ik niet die primeur? :D
Inmiddels heeft de dekkingsgraad van pensioenfondsen een historisch laagterecord bereikt:
https://www.abp.nl/over-abp/financiele- ... -situatie/
Korten op pensioenen komt erg dichtbij.

Obelix1

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Kees2850 schreef:
22 apr 2020 19:32
mh73 schreef:
22 apr 2020 19:00
Nee ik hoef geen applaus. Ik ben het een beetje zat dat als je iets aanhaalt of een mening hebt die anders is dan wat 'normaal' is, iedereen maar meent jou te moeten wegzetten als boeman.

Zoals het nu is draait alles om corona. Een corona dode is belangrijker dan een andere dode, een corona patiënt is belangrijker dan een andere patiënt. Gesteld wordt dat gezondheid belangrijker is dan geld, maar dat geldt blijkbaar alleen voor corona, en daarom haalde ik deze situatie aan.

Ik ben mij ervan bewust dat wanneer we die dure medicijnen wel zouden toelaten de zorg onbetaalbaar zou worden, maar dat het leven onbetaalbaar wordt door de corona crisis is dan blijkbaar weer niet zo'n punt.

En verder zie ik dat Nijogeth één en ander weer mooi verwoord heeft.
Trek je niets aan van de kritiek. Gewoon heel mooi dat je die jongen ondersteunt. 👏👍
Nou ik kan niet anders dan erbij aansluiten, @Nijogeth spreekt vanuit zijn hart, en ook nog eens met verstand.

Nijogeth

Volgens mij heeft Kees het over die jongen die die dure behandeling moet hebben, niet over mij.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zonder de genomen maatregelen zouden naar schatting
23.354 (20.640 25.747) extra IC opnames nodig zijn geweest. De maatregelen hebben ~90% van IC opnames voor
COVID 19 voorkomen. (o.b.v. berekeningen t/m 16 april)
Van Dissel vandaag voor de Kamercommissie.

Schattingen, modellen. Zeker, maar daar moet je het wel mee doen.

We schoten veel te laat in actie. Er ging veel mis. Er gaat veel mis.
Maar om met een alternatief te komen voor de gekozen aanpak, daarvoor moest je van hele goede huize komen.
Het is zo te zien niemand gelukt anderen van zo'n goed alternatief te overtuigen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoals gebruikelijk staan de beste stuurlui aan wal.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het schip ligt op het ogenblik ook aan de wal.

Nijogeth

Dat houdt dus in (volgens die cijfers) dat er in plaats van 9000 nu, er 32000 naar de IC's zouden zijn gegaan. Dus 3,3 keer zoveel. Dat zijn geen getallen die in mijn ogen de gigantische gevolgen van de maatregelen waard zijn.

witte angora

Nou... zou jij bij de IC ingesprongen zijn om de noodzakelijke zorg te verlenen? De zorgmedewerkers lopen nu al op hun tandvlees. Hoe moest het dan met die 20.000 tot 25.000 erbij?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gewoon dood laten gaan en in rijtjes van 3 in de gang.. misschien kunnen we massagraven ook weer instellen?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

tttlocke schreef:
23 apr 2020 00:01
Zonder de genomen maatregelen zouden naar schatting
23.354 (20.640 25.747) extra IC opnames nodig zijn geweest. De maatregelen hebben ~90% van IC opnames voor
COVID 19 voorkomen. (o.b.v. berekeningen t/m 16 april)
Van Dissel vandaag voor de Kamercommissie.

Schattingen, modellen. Zeker, maar daar moet je het wel mee doen.

We schoten veel te laat in actie. Er ging veel mis. Er gaat veel mis.
Maar om met een alternatief te komen voor de gekozen aanpak, daarvoor moest je van hele goede huize komen.
Het is zo te zien niemand gelukt anderen van zo'n goed alternatief te overtuigen.

Dat klopt. Ik heb mijn twijfels over de huidige aanpak, maar zou niet weten hoe het anders moet.

Wel vraag ik me af of deze cijfers kloppen, omdat bijvoorbeeld in de VS ondanks late en beperkte maatregelen waar ook nog eens veel mensen zich niet aan houden, het dodental fors lager lijkt uit te vallen dan de schattingen.

Daarom denk ik ook dat het vooral belangrijk is om te kijken welke van de maatregelen nou het meest bijgedragen heeft aan de beperking van de ziektegevallen.

Verder verbaasde ik mij over een opmerking van Rutte. Hij zei zoiets als: iedere versoepeling zal meer ziektegevallen tot gevolg hebben (die snap ik nog). En toen: het openen van de basisscholen zal al tot meer ziektegevallen leiden. Maar die scholen hadden wat hem betreft toch helemaal niet dicht gehoeven? Kinderen waren toch geen proefkonijnen? Kinderen waren toch niet zo'n groot risico in de verspreiding? Kortom, weer zo'n zin die wat mij betreft alleen maar weer de onzekerheid en onduidelijkheid vergroot.

Jablan
Contacteer:

Met zulke aantallen treedt triage in werking en verhuist de overige zorg naar hallen met geïmproviseerde verzorging.

Bedrijven van de familie in Noord-Italië liggen stil, één van de hallen heeft koeling en wordt nog steeds als mortuarium gebruikt. Bij hoge aantallen in Nederland zouden dit soort meldingen hier vandaan komen.

Rondje Blendle - alles wat deze week in dit topic langskwam, staat vandaag in de kranten.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 apr 2020 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gisterenavond was de voorzitter van VNO NCW bij Jinek iets realistischer gelukkig. Nog steeds kritisch, maar met een realistische toon.

Jablan
Contacteer:

mh73 schreef:
23 apr 2020 07:37
Verder verbaasde ik mij over een opmerking van Rutte. Hij zei zoiets als: iedere versoepeling zal meer ziektegevallen tot gevolg hebben (die snap ik nog). En toen: het openen van de basisscholen zal al tot meer ziektegevallen leiden. Maar die scholen hadden wat hem betreft toch helemaal niet dicht gehoeven? Kinderen waren toch geen proefkonijnen? Kinderen waren toch niet zo'n groot risico in de verspreiding? Kortom, weer zo'n zin die wat mij betreft alleen maar weer de onzekerheid en onduidelijkheid vergroot.
Wanneer de ouders hun kinderen zelf brengen en halen, krijg je buiten 'te weinig afstand'. Daar zit de angst en we weten nu, dat de dag van vandaag voor de regering al druk genoeg is, zodat er geen tijd is genomen om verder vooruit te kijken.

Ik heb eerder een link gegeven naar podcasts met viroloog Drosten. Nu in Duitsland meer winkels open zijn, kijkt hij als wetenschapper heel bezorgd naar de overdekte winkelcentra / shopping malls, omdat het afgesloten ruimtes zijn, waar mensen buiten de winkels te dicht op elkaar staan. Dit soort gedachten zijn DE reden voor de mondkapjesplicht tijdens het boodschappen doen en in het openbaar vervoer. In afgesloten ruimtes met een hoge luchtvochtigheid kan 1 persoon zo iedereen besmetten.

witte angora

Dus in feite zouden die overdekte winkelcentra beter voorlopig gesloten kunnen worden?

Het geeft voor de horeca misschien tóch wat mogelijkheden. Binnen niet, maar op een terrasje zou er misschien nog wat mogelijk zijn. Tafeltjes ver genoeg uit elkaar, één of twee centrale tafels waar de ober/serveerster alles op zet, contactloos betalen - dat moet toch wel te realiseren zijn. Al is het maar voor een kop koffie, dat mensen met een half uurtje weer weg zijn.

Techneut71

Ongelezen bericht door Techneut71 »

En dan nummertjes trekken om binnen naar het toilet te mogen?

witte angora

Eigenlijk denk ik dat mensen steeds meer gewend raken aan die anderhalve meter afstand. Rijen vormen zich vanzelf wel.

Gesloten