De staat had vorig jaar al aandelen KLM gekocht voor drie kwart miljard !Komkommertijd schreef: ↑13 mei 2020 22:39Als KLM wel failliet gaat is door staat opkopen mogelijk.....
https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/art ... -financien
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
De staat had vorig jaar al aandelen KLM gekocht voor drie kwart miljard !Komkommertijd schreef: ↑13 mei 2020 22:39Als KLM wel failliet gaat is door staat opkopen mogelijk.....
De KLM is geen zwakke broeder het is een zeer winstgevend bedrijf. In 2019 maakte de combinatie 1,1 miljard winst!
KLM neemt toestellen af bij meerdere leasemaatschappijen om uit een ruimer aanbod van toestellen te kunnen kiezen. Zo doet KLM ook zaken met andere grote leasemaatschappijen als ILFC, CIT en GECAS. Op Gecas na allemaal Amerikaanse lease maatschappijen en de laatste is een combinatie van Amerikaans en Iers.
Leasen of eigendom maakt weinig uit in de operationele kosten. Voordeel van leasen is dat je goedkoper je vloot kan voorzien van nieuwe toestellen, die zuiniger zijn in gebruik.
KLM verplicht zich tot afname, veelal zijn dit langlopende contracten. Ze verliezen nu enkel geld omdat de prijs historische laag is, echter zal op langere termijn dergelijke contracten meer opleveren.
Als de KLM failliet gaat verliezen 33.000 mensen per direct hun baan en komen in de WW terecht, dit zou rond de 99 miljoen per maand kosten. Los dat vele piloten e.d. hun hypotheek niet meer kunnen betalen omdat ze in inkomen enorm achteruit gaan. De persoonlijke drama's zullen niet te overzien zijn.
Dat zullen ze bij een faillissement van de KLM ook absoluut nodig hebben. Schiphol Infra is ook afhankelijk van de KLM en alle voorzieningen die hun afnemen.
Dus de halve wereld moet in lockdown om een dodelijk virus te voorkomen.
Ik haat geen bedrijven. Ik ageer tegen de staatsteun.
KLM maakte vorig jaar zoveel winst, dat bij bij het begin van de Corona crisis al om staatssteun gevraagd werd, nog voordat de scholen werden gesloten.sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05De KLM is geen zwakke broeder het is een zeer winstgevend bedrijf. In 2019 maakte de combinatie 1,1 miljard winst!
Ook die Amerikaanse bedrijven zetelen in Ierland , vanwege belastingvoordelen. De grote jonges staan voorop bij zowel het ontvangen van staatssteun als ook bij het ontwijken van belasting.sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05KLM neemt toestellen af bij meerdere leasemaatschappijen om uit een ruimer aanbod van toestellen te kunnen kiezen. Zo doet KLM ook zaken met andere grote leasemaatschappijen als ILFC, CIT en GECAS. Op Gecas na allemaal Amerikaanse lease maatschappijen en de laatste is een combinatie van Amerikaans en Iers.
Op dit moment loopt KLM leeg op dat lease contract. En in huidige omstandigheden is er geen sprake meer van voordelen. Een faillisement is de manier om onder lease contract uit te komen, en in afgeslankte vorm verder te gaan.sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05Leasen of eigendom maakt weinig uit in de operationele kosten. Voordeel van leasen is dat je goedkoper je vloot kan voorzien van nieuwe toestellen, die zuiniger zijn in gebruik.
Betaalt de staat die 33.000 mensen nu al niet voor 90% ?sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05Als de KLM failliet gaat verliezen 33.000 mensen per direct hun baan en komen in de WW terecht, dit zou rond de 99 miljoen per maand kosten. Los dat vele piloten e.d. hun hypotheek niet meer kunnen betalen omdat ze in inkomen enorm achteruit gaan. De persoonlijke drama's zullen niet te overzien zijn.
Ik mag toch hopen dat we als samenleving lessen trekken uit deze crisis. En de luchtvaart eens echt op eigen benen laten staan.sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05Gelukkig is je "oplossing" compleet onrealistisch. De staat zal de KLM nooit failliet laten gaan omdat het financiële voordelen oplevert.
Sebena had 11.000 medewerkers de KLM het drie dubbele. Het bruto binnenlands product (BBP) zakte in Belgie met 0,65% na het faillissement wat staat voor 1,7 miljard. Het koste de Belgische staat 830 miljoen aan belastinggeld. Dit was in 2001, ga je nu de inflatie erbij rekenen dan komen je nog veel hoger. En dan hebben het nog geen eens over de schade voor de luchthaven, je kunt Sebena niet verglijken met de KLM de KLM is veel groter.
KLM maakte vorig jaar zoveel winst, dat bij bij het begin van de Corona crisis al om staatssteun gevraagd werd, nog voordat de scholen werden gesloten. Blijkbaar vloeit die winst direct weg naar aandeelhouders, en bij eerste tegenwind mag de belastingbetaler direct bijspringen.sylvesterb schreef: ↑13 mei 2020 23:05De KLM is geen zwakke broeder het is een zeer winstgevend bedrijf. In 2019 maakte de combinatie 1,1 miljard winst!
Dat schreef ik eerder al: als je zo weinig vlees op de botten hebt dat je bij een crisis als dit in no-time al een kapitaalinjectie nodig hebt, dan doe je als bedrijf iets grondig fout.
Juist niet. Ook op lange termijn is het wat mij betreft aan te bevelen minder te vliegen, en tegen werkelijke prijzen, zonder subsidie. We hebben ook nog zoiets als klimaat transitie.sylvesterb schreef: ↑14 mei 2020 08:26De KLM failliet laten gaan omdat ze wat steun krijgen, waarbij helemaal niet is uitgesloten dat ze dit terug moeten betalen, is een korte termijn gedachte.
Als je omzet voor meer dan 90% compleet wegvalt dan ben je snel het vlees op je botten kwijt. Je kunt deze ramp niet vergelijken met een crisis. De tijd van tientjes werk zal nu ook wel verdwijnen en dat is positief. Maar er zit wel een verschil tussen de KLM en de low budget aanbieders.witte angora schreef: ↑14 mei 2020 08:28Dat schreef ik eerder al: als je zo weinig vlees op de botten hebt dat je bij een crisis als dit in no-time al een kapitaalinjectie nodig hebt, dan doe je als bedrijf iets grondig fout.
Dela heeft nu een dekkingsgraad van 150% (300% was in 2011 voor het laatst) als zij 90% minder inkomsten zouden hebben dan kunnen zij je dus niet meer begraven!witte angora schreef: ↑14 mei 2020 08:28Pensioenfondsen moeten een dekkingsgraad hebben. Een bedrijf als Dela heeft zelfs een dekkingsgraad van 300%: iedere verzekerde kan 3 x begraven worden. En vliegmaatschappijen vallen al om bij het eerste zuchtje wind. Kom op... Dat is geen ondernemen, dat is voortdurend de kas leeg graaien in optima forma.
Ik denk niet dat DELA zo'n last heeft van deze crisis.witte angora schreef: ↑14 mei 2020 09:52De dekkingsgraad van Dela is inderdaad gezakt naar 150%. Toch is dat ruim voldoende. Het wegvallen van 90% van de inkomsten maakt niet dat de dekkingsgraad ineens met 90% zakt.
U heeft het over 'vragen om staatssteun', maar ging het hier niet gewoon om het gebruik maken van de NOW-regeling?
Het zijn weliswaar grote bedrijven, met enorme bedragen op de balans en in de nieuwsartikelen, maar het grootste gedeelte van die enorme sommen geld, gaan vanaf de boekende en betalende klanten, door naar de achterliggende vliegmaatschappijen, lokale vervoerders voor de transfers, en de hotels en appartementen die geboekt zijn. En die geldstroom gaat voor een groot deel al voor de vakantie zelf, stromen. Maw het grootste gedeelte van de al betaalde reissommen, bevindt zich al verderop in de keten, en dus niet meer op de bankrekening van Cor en Don. Die kunnen dat dus niet 123 terugbetalen, wat ze ook vinden in het EU parlement, en helemaal niet als een groot deel van de boekers dat ineens doet. En de winsten in die branche zijn nou niet zo enorm, dat ze een vol jaar als reserve op de bank hebben. En ten derde, net als met meer branches valt dit ook net in de periode tussen al dat geld betalen aan de achterliggende bedrijven, en de reizen zelf. Als dit in september was gebeurd, was dit lang niet zo'n groot probleem geweest.witte angora schreef: ↑13 mei 2020 20:31Sowieso snap ik niet dat ze allemaal failliet gaan als ze mensen hun geld terug moeten geven. Kennelijk zijn er fikse schulden, in ieder geval is er wel erg weinig vlees op de botten. Als je zoveel geld van je klanten al uit hebt gegeven terwijl je nog niks geleverd hebt, en in een situatie als deze meteen in de problemen komt, dan doe je jarenlang toch echt iets niet goed.
Dat snap ik, maar jij beweerde dat die staatssteun al werd gevraagd 'nog voordat de scholen sloten'.
Paywall: