LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
13 mei 2020 23:21
FT corona pagina bezoek ik wekelijks, nu staan er inzichtelijke oversterfte grafieken op.
Per land is aantal doden vertaald naar percentage oversterfte
https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f ... 5839e06441
Bijzonder inzichtelijke informatie, 16again! Dank je voor het delen!

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Een dag of wat geleden, of een week geleden, hadden we het over het aantal doden als gevolg van verkeersongevallen. Je zou denken dat dat zou verminderen omdat er aanzienlijk minder verkeer is. Dus niet. Hoewel het aantal ongelukken gehalveerd is, is het aantal verkeersdoden opmerkelijk genoeg nagenoeg gelijk gebleven.

Een mogelijke verklaring kan zijn dat mensen minder alert zijn omdat het veel rustiger is. Een andere mogelijke verklaring is dat kinderen en ouderen veel meer naar buiten gingen.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... is-politie

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

witte angora schreef:
14 mei 2020 07:36
Een dag of wat geleden, of een week geleden, hadden we het over het aantal doden als gevolg van verkeersongevallen. Je zou denken dat dat zou verminderen omdat er aanzienlijk minder verkeer is. Dus niet. Hoewel het aantal ongelukken gehalveerd is, is het aantal verkeersdoden opmerkelijk genoeg nagenoeg gelijk gebleven.

Een mogelijke verklaring kan zijn dat mensen minder alert zijn omdat het veel rustiger is. Een andere mogelijke verklaring is dat kinderen en ouderen veel meer naar buiten gingen.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... is-politie
Vroeger, enkele maanden terug waren er vele Files en was het lastig iemand plat te rijden.
Nu is er weer volop ruimte om plank gas te gaan, en zou het makkelijker worden iemand te raken.

Ik vaar ook nu met flinke boeggolf en langere remweg, en Polyester is niet Botsauto proof!
Tegen de romp snelheid aan zit ik nu, ietsje terug en met de goedkopere diesel nu mag dat eindelijk weer!

Maar de Oversterfte, is in elk land hetzelfde, dan is China & Noord Korea zelfs plotseling betrouwbaar.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee hoe ik me dit voor moet stellen. Mondkapjes worden in het OV verplicht, maar de NS gaat niet actief zoeken naar mensen zonder. Maar er wordt wel toezicht gehouden. Het lijkt me toch wel dat dat duidelijk zichtbaar is? Of is dit weer een gevalletje NOS-journalistiek?

https://nos.nl/artikel/2333848-conducte ... kapje.html

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
14 mei 2020 12:16
Geen idee hoe ik me dit voor moet stellen. Mondkapjes worden in het OV verplicht, maar de NS gaat niet actief zoeken naar mensen zonder. Maar er wordt wel toezicht gehouden. Het lijkt me toch wel dat dat duidelijk zichtbaar is? Of is dit weer een gevalletje NOS-journalistiek?

https://nos.nl/artikel/2333848-conducte ... kapje.html

De precieze inhoud van het protocol staat hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer

Uitgelicht stukje over handhaving en toezicht:

Boa’s gaan niet actief overtredingen ten aanzien van afstand houden en gebruik mondkapjes opsporen en beboeten, maar houden toezicht. Dit houdt in het informeren over en aanspreken van reizigers op deze regels. BOA’s Veiligheid & Service taken gaan daarbij
de-escalerend te werk en bij niet naleving kan een boete (combibon) worden uitgeschreven.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
14 mei 2020 12:16
Geen idee hoe ik me dit voor moet stellen. Mondkapjes worden in het OV verplicht, maar de NS gaat niet actief zoeken naar mensen zonder. Maar er wordt wel toezicht gehouden. Het lijkt me toch wel dat dat duidelijk zichtbaar is? Of is dit weer een gevalletje NOS-journalistiek?

https://nos.nl/artikel/2333848-conducte ... kapje.html
Ze gaan dus niet als een speurhond wagon na wagon af op zoek naar iedereen die zonder mondkapje in de trein zit en met als enig doel om ze te beboeten, maar controleren gewoon als altijd gewoon in hun ronde op vervoersbewijzen en als ze iemand zonder mondkapje zien spreken ze deze erop aan en beboeten bij weigeren..
Zo moeilijk en gek is het toch niet?

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

https://www.treinreiziger.nl/ns-onwaars ... handhaven/

Conducteurs willen mensen best aanspreken op het niet dragen van een mondkapje, maar voelen er weinig voor daar boetes voor te gaan uitschrijven.
Ze vinden dat een taak voor de politie.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach ja, als de treinen al rijden. Ze staan hier tegenwoordig bijna net zo vaak stil als dat ze rijden. Continue aanrijdingen. Waar dat voor Corona zo'n 1x in de maand was op het traject Venlo-Eindhoven, is dat nu bijna wekelijks te doen. Je zou maar conducteur zijn in deze tijden, dan vervloek je de regering ook wel even.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik er op google is het daar inderdaad best wel vaak raak. Maar zijn het echte ongelukken, of zijn het mensen die het niet meer zien zitten?

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Allemaal mensen die springen of willen springen (is sowieso een berucht traject). Afgelopen vrijdag was helemaal idioot. Alles was in de avond stil gelegd omdat er iemand langs het spoor liep. Uiteindelijk reden er weer treinen en een maat van me zou de laatste stoptrein pakken (er stoppen daar alleen stoptreinen) om naar huis te gaan. Wachten, wachten, wachten, geen trein. Uiteindelijk kwam wel de intercity van een kwartier later voorbij gereden. Bleek er iemand anders voor de stoptrein te zijn gesprongen. Mijn maat was de enige op het station, maar er stond ineens 'vervalt i.v.m. aanrijding'. Gelukkig waren 2 dames zo lief hem op te halen en (na een rondje mcdrive) thuis af te zetten, maar anders had ie zijn moeder thuis moeten wakker bellen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch wel een verschrikkelijke ervaring voor uw vriend. Dat hij de trein niet kan nemen omdat er iemand voor gesprongen is. :shock:

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
14 mei 2020 15:15
Toch wel een verschrikkelijke ervaring voor uw vriend. Dat hij de trein niet kan nemen omdat er iemand voor gesprongen is. :shock:
Wat is dit nu weer voor rare opmerking?

Ik vind het veel erger dat de regering maatregelen neemt die ertoe leiden dat meer mensen zelfmoord (trachten te) plegen. Dat dit op het traject hier ongeveer verdriedubbeld is, is zwaar triest in mijn ogen. En ik verwacht dat hoe langer men maatregelen blijft nemen, des te meer het voor gaat komen.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
14 mei 2020 15:15
Toch wel een verschrikkelijke ervaring voor uw vriend. Dat hij de trein niet kan nemen omdat er iemand voor gesprongen is. :shock:
Volgens mij ging het niet om die vriend, maar om het feit dat er zoveel mensen voor de trein (willen) springen, op dat punt. Dat was waar ik naar vroeg. Je maakt de laatste tijd inderdaad af en toe rare opmerkingen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik vind dat verhaal ook Mc Donalds veel vreemder.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth
Ja, uw reactie droop dan ook van medeleven met het slachtoffer/ de springer.

Ook in “normale” tijden plegen mensen zelfmoord en blijkbaar komt dat op dat baanvak vaak voor. Heel naar.

@witte angora

Ik reageerde op Nijogeth En zijn verhaal over zijn vriend, die gelukkig door twee dames werd thuisgebracht. Mag volgens mij niet, met zijn drieën in de auto, waardoor hij zijn moeder niet wakker hoefde bellen.

Ik neem aan dat elke stop door een springer wel op internet zal staan, en dan zie ik er één in april en één in mei. Maar dat is uiteraard twee teveel. Maar of dat door de maatregelen van de regering komt?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
14 mei 2020 15:54
Ik neem aan dat elke stop door een springer wel op internet zal staan, en dan zie ik er één in april en één in mei.
Ik weet niet beter of die info wordt zoveel mogelijk buiten de media gehouden, om te voorkomen dat anderen in vergelijkbare omstandigheden dezelfde uitweg kiezen.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is toch echt meer geweest. Maar die van vrijdag staat er ook niet op. Wel de persoon die langs het spoor liep. Overigens wordt dat daar wel vaker niet gecommuniceerd, vooral als het snachts gebeurd. Aangezien ik zelf binnen 500 meter van het spoor woon, weet ik dat het hier in april al 2x raak is geweest. Overigens is er op dit traject in februari wel een ongeluk gebeurd met een jonge jongen, die nog dacht voor de trein door te kunnen, dus ook die komen zeker voor.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jablan schreef:
12 mei 2020 19:53
Bron: NDR Podcast corna-Virus-Update, aflevering 40, met viroloog Christian Drosten (vanmorgen opgenomen).
Invloedrijke podcastreeks. Zijn opmerking over de manier, waarop het virus zicht verspreidt, is nu verder uitgezocht en bevestigd.

10% van de besmettingen zijn 'smeerinfecties'. Deurklinken en waterkranen staan hier bovenaan de overbrengers.
45% via aerosolen. Vocht, dat in de lucht blijft hangen.
45% via druppeltjes. Vocht binnen anderhalve meter rond een persoon.

Voor alle komende protocollen en richtlijnen handig om te weten.

Desinfectie van meest gebruikte oppervlakken is wel zinvol, extreem vaak handen wassen heeft minder effect. Automatische deuren of deuren, die je met je rug open kunt duwen, zijn hier prettiger. Voor de rest ... mondkapjes en ventileren zijn effectiever dan afstand houden in afgesloten ruimtes.

Dit betekent voor winkels bijvoorbeeld, dat het luchtstroom-apparaat bij de ingang uit mag. Exit glazen gevel, boven de deuren een opening om de lucht naar buiten te blazen. Dubbele deuren bij een ingang als luchtsluis? Zet ze deze zomer allemaal open, zodat binnen meer buiten wordt. Airco ... alsjeblieft uit, want die apparaten staan erom bekend vol te lopen met virussen, bacteriën en schimmels.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, dat betekent dat besmettingen via winkelwagentjes sneller voor kan komen dan sommige mensen denken. Toch is de kans nog steeds relatief klein. Het hangt er ook vanaf hoe groot het deel van de populatie is dat op enig moment besmettelijk is, en, nog belangrijker - of ze thuis blijven ja of nee.

De besmetting via de lucht is dan aanzienlijk groter.

Op welk onderzoek zijn deze percentages gebaseerd?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Contactonderzoek De GGD's (Gesundheitsämter) voeren dat uit en met 170.000+ geregistreerde besmettingen zijn de aantallen hoog genoeg om bredere conclusies te trekken. Juist omdat er veel wordt getest, is de kwaliteit van de vervolgonderzoeken direct hoger, omdat er voor elke vraag genoeg data beschikbaar is.

Winkelwagens was ik vergeten. Sinds eind februari ben ik 1 keer in een winkel geweest, staat helemaal achteraan de lijst in mijn geheugen. ;-)

In Nederland worden nu 2 onderzoeken opgestart naar besmettingen in koren. Ik neem alvast een voorschot op de conclusies.
Zingen is met kracht ademen. Dieper inademen, virus direct in de longen, heb ik vandaag als mogelijke oorzaak gehoord. Omgekeerd geldt dit ook: als je zingt, dan blaas je druppels en aerosolen verder in het rond dan bij normaal spreken of eten. Dan de oefenruimtes: opvallend vaak zonder speciale ventilatie-voorzieningen, luchtvochtigheid tijdens een repetitie loopt op. Of die wordt uitgezet, omdat het geluid het zingen verstoort. Tenslotte staat een koor vrijwel altijd in meerdere rijen, bijna schouder aan schouder, te zingen. Alles samen en met de info van deze week erbij: besmetting per aerosolen.

Gesloten