angel1978 schreef: ↑09 jun 2020 17:24
tttlocke schreef: ↑09 jun 2020 17:21
Nijogeth schreef: ↑09 jun 2020 15:30
En mogelijk waren er dan wel meer doden gevallen dan nu, maar blijkt over 2 jaar dat er sinds de coronacrisis minder doden zijn gevallen. Dan heb je dus de hele economie stil gelegd om uiteindelijk niets te winnen en enkel te verliezen.
Maar ja, dat is een punt waarover wij het toch nooit eens gaan worden.
Het kan best zijn dat mensen het er over eens worden dat een andere beslissing met andere maatregelen
achteraf bezien tot betere resultaten geleid zou hebben. Dat betekent nog niet dat de beslissing die wél genomen is, onjuist was.
Beslissingen worden niet achteraf genomen. Maar veel eerder, en op basis van informatie die op dat moment bekend is.
En dan nog is achteraf bezien ook weer een aanname omdat er geen 100% vergelijkbare situaties zijn. De uitkomst van een andere beslissing is van zoveel factoren ( ook nog onbekende ) afhankelijk dat je gewoon niet weet wat er uit was gekomen. Sommige fouten zijn achteraf overduidelijk, maar de rest is zo complex dat het gewoon niet te overzien is.
Gezien de situatie op de IC's en het neigende tekort van IC bedden is het zeer aannemelijk dat er veel meer doden waren gevallen. Niet alleen mensen met Corona maar ook met goed behandelbare aandoeningen, immers zou dan alle zorg via het triage systeem gaan en dan wordt er gewoon gewogen met compleet andere maatstaven dan gebruikelijk.
Niet elk verzorgingstehuis te getroffen. Mijn vrouw werkt voor 1 van de grootste zorgaanbieders in onze regio en van de 12 verzorgingstehuizen die ze beheren is er geen corona uitbraak geweest. En hele strenge maatregelen hadden ze niet, waarbij ik thuis moet blijven (als ICT beheerder) wanneer ik verkouden was mocht zij enkel thuis blijven met koorts. Tijdens de griepgolf in 2019 vielen er wel tientallen doden door besmettingen, maar hier las je niets over.
Of de maatregelen overtrokken zijn, ja sommige blijken dit te zijn. Het kabinet wilde de basis scholen niet sluiten, de publieke opinie wilde dit wel, achteraf had het kabinet gewoon gelijk. Maar achteraf is dat lekker makkelijk ouwehoeren.
Tot op heden ben ik erg tevreden over het kabinet beleid. De intelligente lock-down blijkt zeer effectief te zijn, ondanks de grote bezwaren vanuit de oppositie. En het kabinet heeft laten zien boven de partij politiek te staan door een PvdA lid als minister aan te trekken, niet op basis van zijn politieke voorkeur maar gewoon omdat hij de beste en enige geschikte kandidaat was op dat moment.
En natuurlijk kunnen we achteraf allemaal kritiek hebben, maar de situatie was/is uniek. Zo hadden we ook kritiek op de vaccins die niet nodig bleken te zijn voor de Spaanse Griep:
Tweede Kamerleden eisen nu opheldering van de minister. Khadija Arib van de PvdA: "Ik vind het schandalig. Het gaat om publiek geld en het is echt onbegrijpelijk dat het ministerie van VWS contracten is aangegaan waarvan achteraf blijkt dat het eigenlijk onnodig is." Karen Gerbrands van de PVV: "Er is gewoon geld over de balk gesmeten".
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... 44-miljoen
Ik denk dat we nu heel anders kijken naar deze uitgave met de kennis rond Corona. Die 144 miljoen was een schijntje geweest als we ze toch nodig hadden gehad.
Maar nogmaals met de kennis van nu is het heel eenvoudig kritiek te hebben.