LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
24 jun 2020 19:16
Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.

Ik denk dat mondkapjes nog heel lang verplicht is in het OV. Het advies is ook nu nog om zoveel mogelijk thuis te werken, dat scheelt veel drukte in het OV.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
24 jun 2020 19:14
Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht, bij binnenkomst 1.5 meter, je handen desinfecteren en iedereen kreeg een mondkapje aangereikt en spatschermen bij de balie.
Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.

Dit alles was hier vanmiddag toch beduidend anders dan in het ZH waar ik een maand geleden was.

Ik ben vandaag voor het eerst in vele maanden, weer eens met het OV gegaan, dus verplicht mondkapje op. Ik had het na 10 minuten zo benauwd dat ik echt moest gaan smokkelen, oftewel kapje niet over, maar onder mijn neus. Gelukkig was het wel rustig in de tram.

Lowieze
Berichten: 6886
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 19:47
witte angora schreef:
24 jun 2020 19:16
Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.

Ik denk dat mondkapjes nog heel lang verplicht is in het OV. Het advies is ook nu nog om zoveel mogelijk thuis te werken, dat scheelt veel drukte in het OV.
Als ik de reacties lees op de community van NS van de afgelopen weken, verwacht ik dat nu juist veel mensen gebruik gaan maken van hun coupons van verlopen Keuzedagen, de kaartjes van Kruidvat etc. Die mondkapjes nemen ze wel op de koop toe.
De mensen willen toch weer een dagje uit, hun familie gaan bezoeken etc.
Misschien heb ik het mis hoor, maar ik verwacht juist meer drukte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
24 jun 2020 19:43
moederslink schreef:
24 jun 2020 19:14
Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht
Mondkapjes in het ziekenhuis? Ik heb ze daar verleden week en de afgelopen maanden niet gezien. Maar met die spatschermen is niets mis.
Ik was vandaag in een chique kliniek :D , was dus anders dan een ' gewoon ' ZH waar ik ze ook niet zie.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
24 jun 2020 19:58
ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 19:47
witte angora schreef:
24 jun 2020 19:16
Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.

Ik denk dat mondkapjes nog heel lang verplicht is in het OV. Het advies is ook nu nog om zoveel mogelijk thuis te werken, dat scheelt veel drukte in het OV.
Als ik de reacties lees op de community van NS van de afgelopen weken, verwacht ik dat nu juist veel mensen gebruik gaan maken van hun coupons van verlopen Keuzedagen, de kaartjes van Kruidvat etc. Die mondkapjes nemen ze wel op de koop toe.
De mensen willen toch weer een dagje uit, hun familie gaan bezoeken etc.
Misschien heb ik het mis hoor, maar ik verwacht juist meer drukte.
Dus dan zouden de treinen vol stromen met dagjesmensen en ondertussen wordt de werkenden gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat vind ik dan eigenlijk niet meer kunnen. Ik werk nog steeds volledig thuis en mijn kinderen 3 van de 5 dagen, maar beiden zouden liever al 3 dagen naar hun werk gaan, al is het maar om heerlijk ouderwets te roddelen bij de koffie automaat. :)

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
24 jun 2020 20:05
Lady1234 schreef:
24 jun 2020 19:43
moederslink schreef:
24 jun 2020 19:14
Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht
Mondkapjes in het ziekenhuis? Ik heb ze daar verleden week en de afgelopen maanden niet gezien. Maar met die spatschermen is niets mis.
Ik was vandaag in een chique kliniek :D , was dus anders dan een ' gewoon ' ZH waar ik ze ook niet zie.
Ik vind het erg raar dat kappers en fysio's enz. wel mondkapjes moeten gebruiken, maar zkh personeel niet.

Lowieze
Berichten: 6886
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

[quote=ZeerPrivé post_id=2765616 time=1593022141 user_id=354017
Dus dan zouden de treinen vol stromen met dagjesmensen en ondertussen wordt de werkenden gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat vind ik dan eigenlijk niet meer kunnen. Ik werk nog steeds volledig thuis en mijn kinderen 3 van de 5 dagen, maar beiden zouden liever al 3 dagen naar hun werk gaan, al is het maar om heerlijk ouderwets te roddelen bij de koffie automaat. :)
[/quote]

Dat thuis werken ging natuurlijk niet alleen om het beperken van het gebruik van het OV, maar ook omdat de werkplekken niet geschikt waren om corona proof te maken. Er zijn nu veel bedrijven die roosters maken om hun personeel 2 à 3 dagen weer de mogelijkheid te geven naar het bedrijf te komen.
Ik denk echt niet dat mensen die al een paar maanden thuis zitten (en geen auto hebben) nu het OV blijven vermijden.

witte angora
Berichten: 32067
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
24 jun 2020 20:23
Ik denk echt niet dat mensen die al een paar maanden thuis zitten (en geen auto hebben) nu het OV blijven vermijden.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het gaat uitpakken. In het 'dagelijks' leven zie je dat het op veel terreinen ook nog steeds rustiger is als normaal. Horeca: er zitten mensen op het terras, maar superdruk is het ook weer niet. Winkels: mensen komen vaak nog steeds alleen. Winkelstraten: het is rustiger dan anders. Overal stikt het nog van de desinfectieflesjes, mandjes etcetera.

Ik kan me indenken dat in het begin een hele hoop mensen met een noodgang de Kruidvat-kaartjes op gaan maken onder het motto: 'nu kan het, maar wie weet gaat de boel over een maand of twee weer op slot'. Of dat ze denken: 'eindelijk, het mag, profiteer ervan'. En toch weet ik het niet. Ik wil aan de ene kant heel graag mijn treinreizen weer opstarten, ik weet ook dat het in de 1e erg rustig is - en toch weet ik het niet. Misschien omdat alles van de afgelopen maanden nog teveel na dreunt, geen idee. Ik wil met alle plezier een museumjaarkaart kopen en er iedere zondagmiddag op uit, in Amsterdam, de Zaanstreek, noem maar op - zoals ik me nu voel denk ik dat ik een rondje door een museum ren dat me vroeger absoluut geboeid zou hebben, en in no time sta ik weer buiten met de vraag: 'maar wat heb ik nu eigenlijk gezien?'

Maar goed, ik ben niet een ander. Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
24 jun 2020 19:14
Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.
Echt, die dingen wennen. Ademhalingstechniek. Iets bewuster ademhalen, gaat het vanzelf.
ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 20:09
al is het maar om heerlijk ouderwets te roddelen bij de koffie automaat.
Daar hebben we op mijn werk een koffiekanaal voor. Vooral achterin de week 's middags komt daar alles langs.
fonsflons schreef:
24 jun 2020 20:11
Vaak is het ook meer seniorenspartelen. Ik heb ooit eens geprobeerd om serieus op snelheid baantjes te trekken maar ben daar na 2 keer mee gestopt doordat het hele zwembad vol lag met senioren die enigszins moeite hadden rechte lijnen aan te houden tijdens het zwemmen.
Geen multifocale zwembrillen.
Lowieze schreef:
24 jun 2020 20:23
Ik denk echt niet dat mensen die al een paar maanden thuis zitten (en geen auto hebben) nu het OV blijven vermijden.
OV rijdt nu weer vaker, maar de bezettingsgraad buiten de Randstad is nog steeds dramatisch laag.
ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 20:14
Ik vind het erg raar dat kappers en fysio's enz. wel mondkapjes moeten gebruiken, maar zkh personeel niet.
Kosten en menselijk over willen blijven komen.
Bij de tandarts is alles veranderd. Buitendeur gaat automatisch open, direct twee ontsmettingsstations, spoelen met waterstofperoxide, tandarts en assistent met dubbele mondkap en spatscherm, meer tijd per patiënt. Bonus: ze is zwanger en daarom gaat de stoel verder achterover dan normaal, want anders protesteert de baby.
witte angora schreef:
24 jun 2020 20:36
Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Of vanwege alle regels niet meer willen en alleen het meest noodzakelijke doen.

witte angora
Berichten: 32067
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Of niet meer kunnen...

Erthanax
Berichten: 10118
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
24 jun 2020 20:36
(...) Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Ik merk daar helemaal niets van, niet in de woonomgeving, niet in het winkelcentrum, niet in de stad. Wat minder druk en wat meer afstand, dat wel, maar verder een normaal straatbeeld. Stilte of shock? Geen sprake van.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kosten en menselijk over willen blijven komen.
Bij de tandarts is alles veranderd. Buitendeur gaat automatisch open, direct twee ontsmettingsstations, spoelen met waterstofperoxide, tandarts en assistent met dubbele mondkap en spatscherm, meer tijd per patiënt. Bonus: ze is zwanger en daarom gaat de stoel verder achterover dan normaal, want anders protesteert de baby.

Ik vind het heel wat menselijker als ze rekening houden met de zieke medemens. Zoals het bij jouw tandarts gaat en bij de kliniek waar @moederslink was, hoort het te gaan naar mijn mening.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
24 jun 2020 21:24
witte angora schreef:
24 jun 2020 20:36
(...) Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Ik merk daar helemaal niets van, niet in de woonomgeving, niet in het winkelcentrum, niet in de stad. Wat minder druk en wat meer afstand, dat wel, maar verder een normaal straatbeeld. Stilte of shock? Geen sprake van.
Hier idem dito , wat meer afstand en wat minder druk, maar daar zal nu wel verandering in komen met de nieuwe berichten.
Wat ik bij mezelf merk is dat de afgelopen 3.5 maand toch eigenlijk wel voorbij gevlogen zijn.
Zó zit je half maart met een intelligente lock down , worden er duizenden rollen WC papier gehamsterd ( het staat nog zó op mijn netvlies haha ) en komt er een stilte en een tsunami aan afschuwelijke IC / front berichten. Toen leek Nederland in shock en viel alles plat en het werd erger en erger.....

Maar nu schijnt letterlijk en figuurlijk de 🌝 weer en hebben de meesten onder ons hier op het forum , dacht ik , geen nare overlijdens meegemaakt .

Desalniettemin blijf ik voorzichtig en alert. Ik pas goed op.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, 1 naar overlijden, maar niet echt het forum waard geweest, omdat dit niet door corona was, maar juist door de maatregelen, de eenzaamheid en voorgaande problemen. Ook niet direct een vriend of familie, gewoon een oude bekende, maar wel iemand van 27.

witte angora
Berichten: 32067
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En toen kwam er weer een nieuwe Corona-ramp. De verwachting is dat minder mensen het OV pakken, en meer mensen met de auto of de fiets naar het werk gaan. Zeker als het verplicht thuiswerken (?) wordt opgeheven. Opvallend is dat, ondanks dat het autoverkeer bijna op het oude niveau is, er geen files zijn. Komt omdat er meer gespreid wordt gereisd.

Meer verkeer = meer ongelukken.

Dus de roep is dat er meer fietspaden en dergelijke moeten komen.

Dan vraag ik me af: is de vrees voor meer ongelukken gegrond, of wordt er van de gelegenheid ge(mis)bruik gemaakt om de eigen wensen even snel door te drukken?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-spits-ov

16again
Berichten: 16412
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
24 jun 2020 22:23
Kosten en menselijk over willen blijven komen.
Bij de tandarts is alles veranderd. Buitendeur gaat automatisch open, direct twee ontsmettingsstations, spoelen met waterstofperoxide, tandarts en assistent met dubbele mondkap en spatscherm, meer tijd per patiënt. Bonus: ze is zwanger en daarom gaat de stoel verder achterover dan normaal, want anders protesteert de baby.

Ik vind het heel wat menselijker als ze rekening houden met de zieke medemens. Zoals het bij jouw tandarts gaat en bij de kliniek waar @moederslink was, hoort het te gaan naar mijn mening.
De kreet "zieke medemens" snap ik niet. Vrijwel niemand is ziek, en als je weet dat je ziek bent dan zeg je de afspraak bij de tandarts af.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik denk eerder, dat ZeerPrivé bedoelt, dat als je ziek bent en een afspraak bij een arts hebt, het prettiger overkomt, wanneer arts, assistenten en verpleging zichzelf (en daarmee jou) beschermen met mondkapje, handschoenen en wat al niet meer. Dat geldt ook voor tandartsen, want bacteriën in de mond, in het tandvlees en zelfs in het kaakbot zijn de basis onder het beroep. Onze tandarts werkte altijd al met schorten en handschoenen, daarom vergeten hierboven mee te nemen.

Sowieso is het beter, wanneer er extra aandacht blijft voor hygiëne en schoonmaak in de ziekenhuizen en woonzorgcentra, want dat zijn de plekken, waar je meer kans loopt op infecties, die je niet zelf hebt meegenomen.


Persconferentie leverde weer een nieuwe inconsistentie op. Mondkapje in het OV verplicht, alle zitplaatsen in gebruik, terwijl de voertuigen ventilatie hebben. Tegelijk mogen de scholen open, zonder afstand, zonder mondkapjes en juist daar is de ventilatie slecht. In aflevering 50 van de NDR Podcast is een hele rij plaatsnamen genoemd, waar de scholen al normaal open zijn en een bron van de besmettingen blijken te zijn. Moet hem nog een keer terugluisteren, want Drosten was kritisch op de Nederlandse aanpak.

In elk geval ging het gisteravond al direct los in de groepen. Klas van zoon wil helemaal niet terug naar het gebouw, huidige plek en blokrooster bevallen goed. Bij de ouders meer zorgen, want straks is het september-oktober, het regent en heb je een gebouw vol natte jassen en kinderen, daarmee hoge luchtvochtigheid. Het gebouw is oud, heeft fors achterstallig onderhoud, kleine lokalen en waardeloze ventilatie. De docenten in de risicogroep gaan als eerste spijbelen. :wink:

Moneyman
Berichten: 31268
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
25 jun 2020 09:13
Persconferentie leverde weer een nieuwe inconsistentie op. Mondkapje in het OV verplicht, alle zitplaatsen in gebruik, terwijl de voertuigen ventilatie hebben. Tegelijk mogen de scholen open, zonder afstand, zonder mondkapjes en juist daar is de ventilatie slecht.
Die vermeende inconsistentie wordt ongetwijfeld verklaard door het verschil in leeftijd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Niet voor elke zieke hoef je een kapje op!

Zo zijn forum verziekers die hier weer betrapt is onschadelijk en zal alleen maar verwijderd worden.
Alleen mensen die griep of niesbui hebben, zoals Hooikoorts patiënten worden nu als melaatse of Pest behandeld.

Zelf wel eens last van de zon, en dan... dus moet ik wel donkere bril op.
En leeftijd, voel me niet kwetsbaarder dan jongeren, alleen het ziekte verloop en kans op genezen is bij ouderen die
geen normale fiets meer willen en verzwakt zijn is het echte achterliggende probleem.

Ouderen zijn gewoon zwakkere en minder weerstand en herstel, dat ik al vele duizenden jaren met elke griep elke winter een piek van ouderen die overleden. Laten we daarom deze maatregelen elk jaar bij elke griepgolf handhaven?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@KKT: als mensen weten, dat je Covid19 gehad hebt, zijn ze ook veel voorzichtiger of mijden je.
Moneyman schreef:
25 jun 2020 09:20
Die vermeende inconsistentie wordt ongetwijfeld verklaard door het verschil in leeftijd.
Die verklaring deugt niet. Steekproeven in Zweden leveren in alle leeftijdsgroepen besmettingen / antistoffen op, terwijl in Nederland nog wordt vastgehouden aan het idee, dat kinderen minder risico lopen dan volwassenen en minder snel zelf het virus doorgeven.

Gesloten