alfatrion schreef: ↑04 jul 2020 00:07
NeoDutchio schreef: ↑03 jul 2020 22:31
Zoals al gemeld, met 2 kapotte cilinders kan je nagenoeg niet rijden. Dan kan je dus ook niet naar de garage toe rijden om het te laten controleren. Remmen bijna ijzer op ijzer zegt ook niet. Ik eet ook bijna elke dat friet, bijna op maandag, bijna op dinsdag,... Wat voor de een acceptabel is, is voor de andere reden om paniek te zaaien. Demper verrot en dichtgesmeerd lijkt mij ook een aparte combinatie. Een gat kan je dichtsmeren, maar als die helemaal rot zou zijn zou die ook niet meer luchtdicht zijn en ook dat merk je. En niemand heeft een glazen bol. Hoe kan je voorspellen dat een motor in de soep gaat lopen?
De garage is een deskundige op dit gebied en kan hier dus een oordeel over geven. Dit is anders voor leken als ons. Nu geloof ik onmiddellijk dat jij meer weet van auto's dan ik, maar de garage heeft hier vaker mee te maken. Je hebt het oordeel van de garage m.i. niet inhoudelijk weerlegt.
Een oordeel is voor iedereen anders. U hecht nu heel veel waarde aan de uitspraak van de garage. Zou TS naar een andere garage gaan zal er weer een ander oordeel uit komen.
Na een verhuizing kwam ik bij een andere merkdealer terecht voor mijn prive auto. Vanwege de weinige kilometers die wij rijden krijgt de auto elk jaar een grote beurt en APK. Kosten: altijd rond de €250,- (exclusief gekke dingen). Meteen al de eerste discussie, want de kosten zouden al veel hoger gaan uitvallen. Vreemd, ik betaalde bij geen enkele merk dealer meer. Na de beurt bleek ineens dat de airco niet meer voldoende zou koelen. Flinke kostenpost. Ach, een stads auto'tje, 2 keer per week op de weg, lieten wij niets aan doen. Het jaar daarop, zelfde garage, zelfde beurt, andere monteur en ineens bleek de airco goed bevonden. Rarara.
Hier ook een mooi voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=xgVP06U5kHc. Een auto heeft een mankement. De een zegt geen meter meer rijden en optakelen en de ander zegt je kan gewoon doorrijden naar de garage.
alfatrion schreef: ↑04 jul 2020 00:07
Ik heb geen citaten gezien uit een rapport van een tegenonderzoek dat de verkoper heeft laten uitvoeren bij een andere garage waarin staat dat a) de mid demper niet verrot is en niet dicht gesmeerd zit; b) de A-demper niet leunt op de uitlaat; c) de remmen voor niet bijna op zijn; en d) alle 4 cilinders is goede conditie zijn. Eveneens heb ik geen marktonderzoek gezien naar vergelijkbare auto's die voor vergelijkbare prijzen worden verkocht waaruit naar voren komt dat deze auto's ongeschikt zijn om veilig mee deel te nemen aan het verkeer.
Ik heb ook geen rapport gezien dat de middendemper wel verrot is. Ik lees ook nergens hoe dik de remblokjes nu zijn en rijden met 2 kapotte cilinders gaat niet. U probeert de bewijslast om te keren. TS geeft aan dat er problemen zijn, dan moet daar bewijs voor zijn. Zeggen dat een ander gezegd heeft dat is geen bewijs.
U draait al een tijdje mee op dit forum en soortgelijke topics zijn er te over. Kopen bij een mannetje die nergens bij aangesloten is, die oude auto's verkoopt tegen zeer lage prijzen is altijd een gok. Vandaar dat ook rechtsbijstandsverzekeraars dergelijke voorvallen niet meer behandelen. Deze auto is de goedkoopste onder de 100.000km die nu op marktplaats staat. Eentje nog voor een soortgelijke prijs, maar een aflopende APK. De rest zijn meer dan 2 keer zo duur. Een auto van €850 waar winst op zit. Inkoop zal dus hooguit €500,- geweest zijn. Niemand doet een goede 20 jaar oude auto weg voor dat geld, die rij je op. Als je dan ook nog eens de helft betaald van de ander aangeboden exemplaren, dan weet je gewoon dat je niet een topauto kan krijgen. Ik lees nergens dat de auto ongeschikt zou zijn om te blijven rijden. Ja, van een uitspraak, maar onderbouwing lees ik niet.