Dat was ook mijn indruk. Spierballenbrief en jezelf verstoppen achter de adviezen, zelf nuchter nadenken en zelf de risico's inschatten is er hier niet bij.
Mag je als werkgever testen eisen? Nee, want bij ziekmeldingen mag je als werkgever niet actief vragen wat er aan de hand is, je moet het hebben van wat mensen zelf vertellen. Onder voorwaarden toegestaan is het per steekproef alcohol- en drugstesten uitvoeren, maar alleen als de productieprocessen veel risico's met zich meebrengen (petrochemie o.a.)
Ziekmeldingen, ook tijdens vakantie, moeten worden geaccepteerd als er een attest van een arts is.
Onbetaald verlof is geen beslissing van de werkgever, maar van de werknemer. Wie nog voldoende verlof heeft, mag dat ook inzetten voor een quarantaine. (Wie onder de CAO Metaal valt, heeft dit jaar extra verlofdagen, omdat de verhoging van de salarissen is uitgesteld.)
Daar gaat deze mededeling ook heen.
Ik zie die overbelasting eerder in de enorme bureaucratie dan aan de bedden of in de zorg-wooninstellingen.sylvesterb schreef: ↑08 aug 2020 23:01De vraag is ook of een volgende pandemie ook zorgt dat ons zorgstelsel overbelast raakt waardoor je over moet gaan tot dit soort drastische maatregelen als een lock-down.
Het meest zorgwekkend vond ik een directeur van een verpleeghuis, die zijn eigen lijn trok met de beschermingsmiddelen en prompt van de inspectie en vanuit het ministerie telefoontjes kreeg, hoe hij het waagde van de richtlijnen af te wijken.
Ik denk, dat je dan met het vervolg niet meegaat: De mondkapjesplicht zorgt ervoor, dat lokale uitbraken ook lokaal blijven. Alleen bekenden ziek, geen onbekende mensen besmet.
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.