U heeft mij verkeerd begrepen. Ik heb het niet over het proces (de SCEN-arts en de OvJ heb ik niet genoemd). Ik heb het louter en alleen over de persoonlijke beslissing om niet verder te willen leven en de eigen huisarts daadwerkelijk om euthanasie te vragen. Dus niet de enigszins vrijblijvende en hypothetische gesprekken ter voorbereiding op "het geval dat", die elk verstandig mens voert, maar het definitieve besluit als het écht niet meer gaat. Dát is nooit simpel. Dat is het moeilijkste besluit dat iemand ooit moet nemen.Nijogeth schreef: ↑12 aug 2020 15:43Dat hele proces zelf zal niet zo simpel zijn inderdaad, maar ik vind het echter heel logisch dat mensen zelfbeschikkingsrecht krijgen en dan is het toestaan van euthanasie in mijn ogen iets heel simpel, maar krijgen we dat er zelfs niet door. Dat zegt eigenlijk al genoeg over het concept 'mensen mogen niet dood' dat in onze wereld verankerd is.
Het zegt al genoeg dat wanneer dat ter sprake gebracht wordt, dat er al enkelen hier direct op springen, zonder zelf hun eigen ideeën erachter te durven verkondigen en dit vooral doen om anderen persoonlijk aan te vallen omdat ze schijnbaar iedereen dood wensen. Ik denk dat de meesten me hier ondertussen wel moeten kennen als het type dat niemand dood zou wensen, tenminste, daar houd ik me dan maar aan vast.
Ik krijg sterk de indruk dat u nog nooit betrokken bent geweest bij euthanasie van een naaste, misschien zelfs nog nooit bij een ellendig en fataal ziekbed van een naaste. Ik helaas wel, en vaker dan mij lief is.
Ik kan u verzekeren dat het zelfs voor intelligente, hoogopgeleide en niet-gelovige mensen, die euthanasie "geregeld" hadden toen zij niet of nog maar nauwelijks ziek waren, soms onmogelijk is om de definitieve vraag aan de huisarts te stellen. Zelfs bij werkelijk uitzichtloos en ondraaglijk lijden blijkt de basale drang om te blijven leven onvoorstelbaar groot. Letterlijk onvoorstelbaar.
Overigens is euthanasie in Nederland uitstekend geregeld; dat "hebben we er allang doorgekregen" als ik uw woorden mag gebruiken.