En het personeel opleiden ... Regeren is vooruitzien. Met excuus voor mijn cynisme.
hebra98 schreef: ↑21 okt 2020 19:26
Nette reactie, puntsgewijs.. Helemaal mee eens.
Thankx. Na een dag vol andere dingen kom ik nog terug op deze reactie op Sjohie's benadering:
Jablan schreef: ↑21 okt 2020 09:39
... Maakt niet uit, ik volg je redenering helemaal, al gebruik ik zelf een andere methode om mensen te overtuigen van nut en noodzaak. Vragen stellen.
- Waar ben je bang voor?
- Wat vind je moeilijk aan de maatregelen?
- Waar lig je wakker van?
Enzovoort.
Ik ben altijd verrast, dat we in zo'n gesprek op een heel ander onderwerp uitkomen dan Corona.
Want al lezend zie ik hier vandaag hetzelfde als de laatste weken overal. Witte Angora was hier de eerste, die het opmerkte aan de hand van de agressie in het verkeer.
Landelijk is het de Koning, die nu verbaal op de brandstapel is beland. Wat mij betreft om de verkeerde redenen: de familie Van Oranje Nassau weet als geen ander hoe het is om levenslang in een soort van isolatie, afgeschermd van de maatschappij te leven. Normaal worden alle contacten van deze familie vooraf al nagegaan. Bij de GGD lukt het nauwelijks om achteraf contacten te reconstrueren. Een vakantie van deze familie is niet de moeite van alle opwinding waard.
Als ik doorvraag bij mensen op de manier zoals hierboven aangegeven, dan is de grootste onderliggende frustratie het verlies aan controle, zelf beslissen over het eigen leven. En die frustratie uit zich in onderhuidse agressiviteit of ingehouden woede. Onhandig, want juist woede verblindt.
Geciviliseerd: hoe lang nog? Nou, minstens een jaar.
Mag je klagen? Van mij wel. Als er niet wordt geklaagd of gemopperd, dan pas begin ik mij zorgen te maken.
Is klagen terecht? Nee. Het is nog steeds een luxe probleem. Er is nog steeds plek voor acute zorg. Vrijwel alle medici en medewerkers in de zorg leven nog. De uitvaartondernemers kunnen het ruim aan, hier geen beelden van lijkkisten in gekoelde hallen, wachtend op een definitieve plek. De overlevingskansen zijn goed, zelfs boven de 85 heb je nog steeds 2/3e kans op een leven na Covid19.
Is klagen terecht? Ja. De extra miljarden worden willekeurig verdeeld. Wie handig is met cijferdraaien, heeft dit jaar een goede winst. Complete sectoren liggen stil en niemand zoekt naar oplossingen. De reactie van de regering, die erop neerkomt 'zoek het maar zelf uit, niet ons probleem' is eerder een aanmoediging om te emigreren voor de hele kunst- en cultuursector.
Waarom kost het eigenlijk zoveel moeite zich aan te passen aan de situatie? Voorlopig is mijn conclusie, dat de overgrote meerderheid niet voorbereid is op het onverwachte. Woede en agressie helpen niet, daar moet je overheen stappen.