>>
Daarom moest ik tussendoor, in mijn civiele zaak, wachten tot de periode van verzet verstreken was..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
>>
Het probleem dat TS heeft is dat er een tv geleverd is die in bepaalde gevallen in Nederland niet werkt en daarover niet goed geïnformeerd is. Want dat zou grootschalige fraude zijn. Maar een tv die niet geschikt is en dus niet zou werken, werkt dus ook vanaf het begin niet. Als je tv dus bij voorbaat al niet werkt schrijf je geen positieve review. Het probleem dat TS schetst is dus niet zo groot als beweerd word. En dit staat los van andere klachten.Moneyman schreef: ↑17 nov 2020 12:59Een wilde gok: die uitnodigingen worden vaak vlak na aankoop verstuurd en zijn slechts kort in te vullen. Op dat moment zijn er nog geen problemen, en is men nog blij met de mooie TV voor weinig geld. Pas na verloop van tijd, als er issues ontstaan, ontstaat de ontevredenheid - maar dan is je review al geplaatst en niet meer aan te vullen.
Als je helder op je netvlies zou hebben wat het probleem is, zou je dit standpunt nooit innemen. Want dan zou je weten dat de TV's inderdaad vanaf dag 1 het probleem bevatten. En dan zou je ook weten waarom men daar niet op dag 1 -en vaak zelfs nooit- achter komt. Juist daarom is het veel logischer om te stellen dat er veel vaker mensen misleid en opgelicht worden, omdat heel veel mensen het uberhaupt (nog) niet in de gaten hebben dát ze misleid zijn. En dat dat zo is, bewijst dit forum wel: meerdere constateren al naar aanleiding van de berichten over TV-Reus dat ze niet de TV hebben die ze dachten te hebben.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 13:49Het probleem dat TS heeft is dat er een tv geleverd is die in bepaalde gevallen in Nederland niet werkt en daarover niet goed geïnformeerd is. Want dat zou grootschalige fraude zijn. Maar een tv die niet geschikt is en dus niet zou werken, werkt dus ook vanaf het begin niet. Als je tv dus bij voorbaat al niet werkt schrijf je geen positieve review. Het probleem dat TS schetst is dus niet zo groot als beweerd word. En dit staat los van andere klachten.
Of je bent aan het kronkelen, of je leest niet: maar hoe dan ook is je conclusie die je hier trekt onjuist. Lees nog eens, maar dan wat er écht staat.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 13:49Eerst wordt er geroepen dat het oplichting is om een buitenlands toestel te verkopen en nu is het oplichting omdat er andere klachten zijn.
Wederom: onzin. Dat je nog met droge ogen durft te schrijven dat de klacht van TS maar sporadisch voorkomt, bewijst wel dat je niet leest of wilt lezen. Want het is overduidelijk en aantoonbaar onjuist. En nee, ik ga je niet overvoeren met linkjes: doe zelf maar een keer je huiswerk. Zo moeilijk is het niet.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 13:49De klacht van TS komt maar sporadisch voor, dan kan er vanalles bijgehaald worden, maar dat veranderd niets aan de klacht of stelling van TS.
Dus omdat ik een tv gekocht heb die werkt en voldoet aan mijn verwachtingen ben ik opgelicht? Er is mij een aanbod gedaan, die heb ik geaccepteerd en dat artikel is ook geleverd. Waar zit dan die oplichting? Omdat het een buitenlands model is? Is er beloofd dat het een Nederlands toestel zou zijn? In het geval van TS wel, maar op de site staat het niet.Moneyman schreef: ↑17 nov 2020 14:18Echt NeoDutchio, je zou je eens moeten inlezen voordat je nutteloos tegengas blijft geven. Je reactie snijdt totaal geen hout.Als je helder op je netvlies zou hebben wat het probleem is, zou je dit standpunt nooit innemen. Want dan zou je weten dat de TV's inderdaad vanaf dag 1 het probleem bevatten. En dan zou je ook weten waarom men daar niet op dag 1 -en vaak zelfs nooit- achter komt. Juist daarom is het veel logischer om te stellen dat er veel vaker mensen misleid en opgelicht worden, omdat heel veel mensen het uberhaupt (nog) niet in de gaten hebben dát ze misleid zijn. En dat dat zo is, bewijst dit forum wel: meerdere constateren al naar aanleiding van de berichten over TV-Reus dat ze niet de TV hebben die ze dachten te hebben.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 13:49Het probleem dat TS heeft is dat er een tv geleverd is die in bepaalde gevallen in Nederland niet werkt en daarover niet goed geïnformeerd is. Want dat zou grootschalige fraude zijn. Maar een tv die niet geschikt is en dus niet zou werken, werkt dus ook vanaf het begin niet. Als je tv dus bij voorbaat al niet werkt schrijf je geen positieve review. Het probleem dat TS schetst is dus niet zo groot als beweerd word. En dit staat los van andere klachten.
In het geval van TS is het overduidelijk fout en de rechter is daarin ook mee gegaan. Maar soortgelijke klachten zijn op 1 hand te tellen. Ten minste, over het buitenlandse toestel. Het verwisselen van nummers lees ik nergens anders. Dus in hoeverre kan je spreken van een incident of bewuste misleiding? Even advocaat van de duivel spelen, er is een eenmalig foutje gemaakt doordat er na het beschadigen van de doos de tv in een andere doos is gegaan. Of bij een controle van een herroeping zijn per ongeluk 2 dozen omgewisseld. Het kan.Erthanax schreef: ↑17 nov 2020 14:45Anderzijds moet een bedrijf wel eerlijk en duidelijk zijn over het aanbod. Klanten voorliegen, verschillende typenummers op factuur, toestel en doos zetten, dat kan natuurlijk niet. En als er echt stickers zouden worden vervalst, dan zou ik dat toch zien als "listige kunstgrepen" en een "samenweefsel van verdichtsels." Oplichting dus, in strafrechtelijke zin. Met dat in het achterhoofd hoop ik dat het inderdaad voor de rechter komt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Is het oplichting? Als je kijkt naar het beperkt aantal klachten van mensen die enkel een Nederlands toestel moeten hebben omdat ze niet via kastjes werken mag je er voorzichtig van uit gaan dat de meeste mensen er een kastje tussen hebben zitten en dat de tv dus precies doet wat het moet doen.
Ik begreep het als volgt: de fabriek Samsung fabriceert een tv waarin alles al in geprogrammeerd maar sommige opties zoals landencodes zijn door de fabrikant softwarematig uitgeschakeld. Het doel hiervan is dat de tv bestemd is voor Europese landen waar het prijspeil lager is dan in andere, relatief rijkere, Europese landen. In die lagere lonen landen wordt de tv ook voor lagere prijzen verkocht en met de geblokkeerde landencodes wordt voorkomen dat de tv in duurdere landen werkt.
OK, nog één keer dan. Het korte antwoord is "nee, dat op zich is geen oplichting". Ik werk het voor je uit in drie stappen:NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 14:59Mijn hele simpele en heldere vraag is: is het oplichting als je een tv verkoopt die het in een bepaald geval in een bepaalde situatie niet werkt omdat het voor het buitenland geproduceerd is?
Dit behoeft na datgene wat al gezegd is over misleiding geen toelichting meer, lijkt mij."Oplichting is, in ‘normale taal’, het tegen de wet in behalen van een bepaald voordeel door het misleiden van iemand."
De conclusie dat er in het geval van TV-Reus sprake is van oplichting is de optelsom van voorgaande punten (al zou er nog veel meer over te schrijven zijn)."Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Bij een samenweefsel van verdichtsels gaat het om gesproken en/of geschreven uitingen die bij die ander een onjuiste voorstelling van zaken in het leven kunnen roepen. Daarbij moet sprake zijn van meer dan een enkel leugentje.
Bij listige kunstgrepen gaat het om meer dan een enkele misleidende feitelijke handeling die een onjuiste voorstelling van zaken in het leven kunnen roepen.
Dat is een onjuiste interpretatie. Je zou slechts een punt hebben als de TV's verkocht werden als "uitsluitend geschikt voor gebruik met kastjes". Nu dat niet het geval is, mag een consument er vanuit gaan dat de TV geschikt is voor álle in Nederland mogelijke gebruiksopties, zowel met als zonder kastje.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 15:15Dat is geen antwoord op mijn vraag. Is het oplichting? Als je kijkt naar het beperkt aantal klachten van mensen die enkel een Nederlands toestel moeten hebben omdat ze niet via kastjes werken mag je er voorzichtig van uit gaan dat de meeste mensen er een kastje tussen hebben zitten en dat de tv dus precies doet wat het moet doen.
>>
Mooi, dan klopt dit dus ook niet,:Moneyman schreef: ↑17 nov 2020 15:42OK, nog één keer dan. Het korte antwoord is "nee, dat op zich is geen oplichting".NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 14:59Mijn hele simpele en heldere vraag is: is het oplichting als je een tv verkoopt die het in een bepaald geval in een bepaalde situatie niet werkt omdat het voor het buitenland geproduceerd is?
Dat staat lekkerlijk hier in dit topic. Mensen moeten behoed worden voor deze vorm van oplichting wat dus geen oplichting is. Althans, niet bewezen en ook niet onderbouwd hier.
Dit is echt gewoon té kinderachtig, Neo. Meer woorden heb ik er niet voor.NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 16:19Mooi, dan klopt dit dus ook niet,:Moneyman schreef: ↑17 nov 2020 15:42OK, nog één keer dan. Het korte antwoord is "nee, dat op zich is geen oplichting".NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 14:59Mijn hele simpele en heldere vraag is: is het oplichting als je een tv verkoopt die het in een bepaald geval in een bepaalde situatie niet werkt omdat het voor het buitenland geproduceerd is?
Dat staat lekkerlijk hier in dit topic. Mensen moeten behoed worden voor deze vorm van oplichting wat dus geen oplichting is. Althans, niet bewezen en ook niet onderbouwd hier.
Toch maar even aan de moderatie vragen of die lasterzin er uit gehaald kan worden.
Ja, in dit geval is er sprake van oplichting.
Ja, in dit geval is er sprake van oplichting.[/quote]
Laten jullie het even weten als jullie wel op 1 lijn zitten.Moneyman schreef: ↑17 nov 2020 15:42Het korte antwoord is "nee, dat op zich is geen oplichting".NeoDutchio schreef: ↑17 nov 2020 14:59is het oplichting als je een tv verkoopt die het in een bepaald geval in een bepaalde situatie niet werkt omdat het voor het buitenland geproduceerd is?
En laat dat nu voor iedereen anders zijn. De meerderheid gebruikt een tv in combinatie met een kastje. Voor die mensen maakt het dus niet uit waar de tv gemaakt is of wat die wel of niet kan. Dat de tv voor TS niet conform is wil niet zeggen dat die voor anderen ook niet conform is.
Wat is een normale consument? Als het merendeel een kastje gebruikt kan je dat niet scharen onder normaal? Of is de norm de kleinere percentage die wel alle functies nodig heeft?