LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

joep873 schreef:
20 dec 2020 09:01
16again schreef:
20 dec 2020 00:18
Ook daar staan de echte risico's niet aangegeven , en toch stapt vrijwel iedereen de auto in.
Oftewel: ze nemen zo'n beslissing juist helemaal niet op basis van je plaatje.
Het plaatje toont het aantal doden, niet het risico waar je over begon.
En al kent de jeugd het plaatje niet: Het plaatje maakt wel duidelijk dat vrijwel niemand in die jeugd een aan corona overleden leeftijdsgenoot kent. Terwijl dat pas een reden zou zijn voor terughoudendheid bij het volgende feest.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
20 dec 2020 09:02
België !
Laat dat nu juist het land zijn, waar we extra heen gaan , nu hier de winkeltjes verplicht dicht zijn.
Hoewel ondernemers in België hebben opgeroepen bij hen te komen winkelen, zou je toch wel oliedom zijn om daar gehoor aan te geven.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Lowieze

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
19 dec 2020 20:53
Waarom wordt deze groep niet afgeschermd of opgelegd om thuis te blijven, zodat het normale leven gewoon door kan gaan? Of wordt als 1e gevaccineerd?
Omdat dat nooit gaat werken. De meeste mensen hebben nu eenmaal regelmatig contact met andere generaties.
16again schreef:
19 dec 2020 22:25
Ik kan me heel goed indenken , dat de jongere generatie de maatregelen ervaart als het thuis uitzitten van een straf, maar dan zonder enkelband. En in hun ogen (netjes gezegd) vooral ten faveure van de grijsaards met hoge BMI.
De jongeren in onze omgeving ergeren zich meer aan de wispelturigheid van de regering. Opa en oma - voorzover nog in leven - willen ze niet kwijt.
Lowieze schreef:
20 dec 2020 08:16
De nieuwe variant is begin december al vastgesteld in Nederland en schijnt veel sneller overdraagbaar te zijn, maar er is nog niet vastgesteld dat het ook dodelijker is.
Die toevoeging 'dodelijker' is leuke angsthazerij.
Het 'normaal' van RNA-virussen is juist dat ze snel muteren, zich aanpassen aan de gastheer en die aanpassingen hebben tot gevolg, dat ze verzwakken.
De Deense nertsenvariant had zich perfect aangepast aan de nerts, hechtte zich beter aan de darmwand van de beestjes en dat was te verwachten, want nertsen hebben niet zoveel slijmvlies in neus en keel. Daarmee was deze variant op termijn minder goed overdraagbaar van nerts op mens.
De Britse variant hecht zich juist beter in het slijmvlies van de mens en omdat je daarlangs ademt, terwijl het virus langer op die plek te gast is, is het eindresultaat een snellere besmetting van de medemens, tegelijk dringt het virus minder diep in je lichaam binnen, waardoor de bijkomende schade kleiner wordt.
witte angora schreef:
20 dec 2020 04:34
En wat komt er hierna? Een variant die nóg besmettelijker is?
Ja. De verwachting is een ontwikkeling richting een heftig verkoudheidsvirus: erg besmettelijk, tegelijk minder ziekmakend.

Lowieze

“Die toevoeging 'dodelijker' is leuke angsthazerij.”

Wat is angsthazerij?

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lowieze schreef:
20 dec 2020 09:18
16again schreef:
20 dec 2020 09:02
België !
Laat dat nu juist het land zijn, waar we extra heen gaan , nu hier de winkeltjes verplicht dicht zijn.
Hoewel ondernemers in België hebben opgeroepen bij hen te komen winkelen, zou je toch wel oliedom zijn om daar gehoor aan te geven.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Ondernemers in de Belgische grensstreek roepen zeer zeker niet op om te komen winkelen,integendeel zelfs.
Ze zeggen dat "den Ollander"welkom is,maar nu liefst even wat minder.
En er is zeker geen verbod om naar België te gaan en ook geen controle aan de grens.
Er is regelmatig contact tussen de burgemeesters van de Ned.en Belgische grens gemeenten waarin dit soort zaken besproken worden.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Je bent gewoon een aandachttrekker , niks meer en niks minder. Je praat als een kleuter zo dom.

Maakt niet uit, ook jij komt nog wel een keer iemand tegen die het niet pikt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose

En om die gewenste sprookjes uit te kunnen laten komen, zou u bejaarden willen opsluiten?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lijkt me duidelijk dat een heleboel berichten naar het land der fabelen kan.

16again

Lowieze schreef:
20 dec 2020 12:53
https://youtu.be/vsQaOhdZd70

Geweldig :lol:
Klopt het verhaaltje wel? Wappie kreeg geen corona , Youpie wel.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Ik las net dat je na straks gevaccineerd te zijn, eerst een kwartiertje moet wachten om te kijken of er een reactie optreedt. Daarna mag je pas naar huis.
Ik schat dat de meeste huisartsen daar helemaal geen ruimte voor hebben. Waar laat je al die mensen? Bij de griepprik vorige maand stonden ze al in de rij op de stoep. Dokter had met krijt keurig streepjes gezet op 1,5 meter afstand. Door de voordeur naar binnen, halverwege de gang stond een tafeltje waar geprikt werd en dan via de keuken door de achterdeur weer naar huis. Op die manier had je geen kruisend verkeer.

Lowieze

grun schreef:
20 dec 2020 19:22
Ik las net dat je na straks gevaccineerd te zijn, eerst een kwartiertje moet wachten om te kijken of er een reactie optreedt. Daarna mag je pas naar huis.
Ik schat dat de meeste huisartsen daar helemaal geen ruimte voor hebben. Waar laat je al die mensen? Bij de griepprik vorige maand stonden ze al in de rij op de stoep. Dokter had met krijt keurig streepjes gezet op 1,5 meter afstand. Door de voordeur naar binnen, halverwege de gang stond een tafeltje waar geprikt werd en dan via de keuken door de achterdeur weer naar huis. Op die manier had je geen kruisend verkeer.
Dat is dus precies de reden dat de strategie van het vaccineren opnieuw bekeken moet worden. Als iedereen moet “nablijven” kan het niet bij de huisarts gebeuren.

16again

Jose2501 schreef:
20 dec 2020 20:11
In mijn omgeving hoor ik steeds meer dat mensen het vaccineren eerst maar eens het effect afwachten bij anderen.
An sich zegt dat niet zo veel: Menigeen zit in de eigen echo-kamer met gelijkgestemden.

Jablan
Contacteer:

grun schreef:
20 dec 2020 19:22
Dat heeft te maken met eventuele allergische reacties op de hulpstoffen in het vaccin. Kwartier komt op mij krap over; een uur is realistischer.
Lowieze schreef:
20 dec 2020 14:34
Wat is angsthazerij?
Mensen onnodig angst aanjagen.
Jose2501 schreef:
20 dec 2020 20:11
Als die nieuwe variant van het virus zo snel zich verspreidt is het de vraag of een vaccin nog wel nodig is straks begin 2021. Misschien is er wel sneller groepsimmuniteit. En er wordt nu wel geroepen dat de goedgekeurde vaccins ook werkzaam zijn tegen die nieuwe variant maar is nog niets aan bewijs daarvoor geleverd. Nog een reden voor veel mensen om het eerst maar eens aan te zien. Als je niet te oud bent en gezond kun je beter besmet raken dan een vaccin in je lichaam spuiten waarvan niet zeker is dat het 100 procent veilig is op langere termijn. En misschien maar beperkte immuniteit geeft. Zoals virologe Koopmans uitlegt, ik dacht op NOS.nl, dat het griepvaccin ook elk jaar moet worden bijgesteld. In mijn omgeving hoor ik steeds meer dat mensen het vaccineren eerst maar eens het effect afwachten bij anderen.
Ja, logisch dat in jouw omgeving mensen afwachtend worden. De berichten zijn tegenstrijdig en ik denk, dat jouw omgeving onwetend met een been in de fabeltjesfuik staat.

Het is dodelijk simpel uit te leggen.

Een Corona-virus is als een duiveltje, opgetuigd met een soort weerhaken, waardoor het lichaamscellen makkelijk kan veroveren. Tenzij je afweersysteem op scherp staat en de weerhaken herkent, ontdoet van de tentakels en wat dan overblijft, is een duiveltje zonder armen en benen, het spartelt nog wat na, maar eindigt uiteindelijk als afval. Of bij keizer Nero op het bord. :wink:

De mRNA-vaccins van o.a. Biontech/Pfizer* bevatten een opgevouwen opdracht voor je immuunsysteem: herken de weerhaken en vermoord alleen de duiveltjes met rechtsdraaiende haakjes. Na toediening wordt eerst de opdracht uitgevouwen en dan verwerkt door je immuunsysteem, duurt een paar weken.

Het vaccin van AstraZeneca*, dat vertraging oploopt, omdat het Fase3 onderzoek opnieuw moet worden gedaan, bevat wel inactief virus, maar dit soort vaccins is snel aan te passen op de actuele variant van het virus. Tenminste, als het zover muteert, dat het Sars-Cov-3 wordt genoemd. En van dit type vaccin heeft mevr. Koopmans meer verstand.

De huidige nieuwe variant uit Zuidoost-Engeland heeft alleen een kleine mutatie in de weerhaken, ze zijn net iets spitser en strakker, zodat de tegenstander nog sneller onder de voet wordt gelopen. Maar ze zijn nog steeds goed herkenbaar als weerhaken, worden opgemerkt door je immuunsysteem.

Beperkte immuniteit lijkt mij sterk. Zeker het vaccin van Pfizer/Biontech is zo ingenieus, dat het mij niet eens zou verbazen, als het werkt tegen meerdere virusstammen uit de Corona-groep. Om precies te zijn: de virae met een vergelijkbare verpakking als Sars-CoV2 heeft.

Groepsimmuniteit is onmogelijk te bereiken. Daarvoor leven we teveel langs elkaar heen in de maatschappij van nu, eerder in verschillende werelden.

* De derde fabrikant schiet mij niet te binnen op dit moment en daardoor twijfel ik over de andere twee.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 dec 2020 23:42
Moneyman schreef:
19 dec 2020 23:03
Die cijfers zeggen niets over wat ik schreef :roll:
Natuurlijk wel. Als de statistiek de jeugd al overduidelijk gelijk geeft, wat is dan nog het nut van het gesprek met een IC arts? Ook na zo'n gesprek is risico op overlijden van jeugdige leeftijdscategorie <30 meer dan 1000 keer kleiner dan de voor categorie 65+.
Of je leest niet, of je begrijpt het niet. Zolang je mijn reactie probeert te weerleggen met sterftecijfers dan mis je het punt overduidelijk volledig.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Crisisberaad binnen de EU. De Jonge die extra maatregelen niet uitsluit vanwege de nieuwe variant.

Ben benieuwd wat ze dan nog meer gaan bedenken. Heel Europa drie maanden thuis op water en brood?

Maar goed, opnieuw lopen ze achter de feiten aan. Nieuwe variant is al sinds september bekend, nu ineens paniekvoetbal. Het roept herinneringen op aan een Van Dissel die in februari zei: de kans is heel klein dat het virus hier komt. Maar toen was het hier al een tijdje, alleen had men dat niet gemerkt.

Ik weet dat het een nieuw virus is, maar we zijn inmiddels negen maanden verder. Een jaar bijna, als je denkt aan de eerste berichten in januari. Ik begin me steeds vaker af te vragen wat het advies door deskundigen toevoegt, wanneer de deskundigen eigenlijk ook geen idee hebben hoe en wat.

Jablan
Contacteer:

Jose2501 schreef:
20 dec 2020 16:48
Ik heb mijn eigen leven en vul dat in naar de mogelijkheden.
En dat kan alleen, omdat je al Covid19-light achter de rug hebt.
Jose2501 schreef:
20 dec 2020 21:13
Het moet toch niet zo ingewikkeld zijn om daarop een specifiek doelgericht beleid op te verzinnen?
Dat is het wel. Dankzij de sluiting van de scholen en kinderopvang, heeft de groep 70+ deze weken extra veel contact met de kleinkinderen, om maar een voorbeeld te noemen.

Het virus maakt geen onderscheid, het is er en treft iedereen. Dan is een gedifferentieerd beleid naar doelgroepen een open uitnodiging voor het virus om nog veel heftiger toe te slaan.
Moneyman schreef:
20 dec 2020 20:50
Of je leest niet, of je begrijpt het niet. Zolang je mijn reactie probeert te weerleggen met sterftecijfers dan mis je het punt overduidelijk volledig.
Ik had er eerst overheen gelezen. Jij zou graag willen, dat de jeugd met een IC-arts zou gaan praten, om ze te overtuigen van nut en noodzaak van alle beperkingen? Dat was je punt?

De makkelijke variant daarvan is het programma Frontberichten. Wordt op school van zoon gebruikt als lesmateriaal, vooral in de lagere klassen. En heel eerlijk: het werkt. Ik moest van de week al een brok wegslikken bij de follow-up van EenVandaag, waar een Covid19-patiënt vertelde over de periode na de IC. (En ik ben blij, dat wij alleen de medium-dry-versie gehad hebben in plaats van de 'shaken, not stirred' uit de reportage)
Laatst gewijzigd door Jablan op 20 dec 2020 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

reggie2 schreef:
20 dec 2020 17:45
Je bent gewoon een aandachttrekker , niks meer en niks minder. Je praat als een kleuter zo dom.

Maakt niet uit, ook jij komt nog wel een keer iemand tegen die het niet pikt.
Zou je niet eens stoppen met dat kleuter gedoe?
wordt wel een beetje vervelend eigenlijk.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Na Engeland nu ook een nieuwe variant in Zuid Afrika.
En die is heeel erg besmettelijk.
Als we nu niet in een echte complete Lockdown gaan is het leed niet meer te overzien.
De situatie nu zou wel eens het begin van een veel ergere periode kunnen zijn voor iedereen (behalve voor Jose2501 natuurlijk)

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
20 dec 2020 21:20
(...)
het programma Frontberichten. (...)
En heel eerlijk: het werkt.
Zeker werkte dat, zeer confronterend ! Maar dat was vooral in het begin van de enorme uitbraken.
Het lijkt er op dat mensen nu minder bang zijn dan toen of denken het zal mijn deur wel voorbij gaan mits ik mij goed aan de maatregelen houd.
Mensen ' vergeten ' graag nare beelden en berichten, dat wordt weer snel verdrongen , zeg maar.
Met deze mutant nu , minder dodelijk misschien , maar zeker besmettelijker.
Ook in Zuid-Afrika opgedoken.
Zijn de vaccins hier ook wel voldoende op afgestemd? Op deze variant?
Ik moet zeggen , ik weet het niet .....wéér extra noodmaatregelen? Méér lock down?
Hoe valt dit nog te sturen allemaal, en wereldwijd ?🤔

Gesloten