grun schreef: ↑20 dec 2020 19:22
Ik las net dat je na straks gevaccineerd te zijn, eerst een kwartiertje moet wachten om te kijken of er een reactie optreedt. Daarna mag je pas naar huis.
Dat heeft te maken met eventuele allergische reacties op de hulpstoffen in het vaccin. Kwartier komt op mij krap over; een uur is realistischer.
Lowieze schreef: ↑20 dec 2020 14:34
Wat is angsthazerij?
Mensen onnodig angst aanjagen.
Jose2501 schreef: ↑20 dec 2020 20:11
Als die nieuwe variant van het virus zo snel zich verspreidt is het de vraag of een vaccin nog wel nodig is straks begin 2021. Misschien is er wel sneller groepsimmuniteit. En er wordt nu wel geroepen dat de goedgekeurde vaccins ook werkzaam zijn tegen die nieuwe variant maar is nog niets aan bewijs daarvoor geleverd. Nog een reden voor veel mensen om het eerst maar eens aan te zien. Als je niet te oud bent en gezond kun je beter besmet raken dan een vaccin in je lichaam spuiten waarvan niet zeker is dat het 100 procent veilig is op langere termijn. En misschien maar beperkte immuniteit geeft. Zoals virologe Koopmans uitlegt, ik dacht op NOS.nl, dat het griepvaccin ook elk jaar moet worden bijgesteld. In mijn omgeving hoor ik steeds meer dat mensen het vaccineren eerst maar eens het effect afwachten bij anderen.
Ja, logisch dat in jouw omgeving mensen afwachtend worden. De berichten zijn tegenstrijdig en ik denk, dat jouw omgeving onwetend met een been in de fabeltjesfuik staat.
Het is dodelijk simpel uit te leggen.
Een Corona-virus is als een duiveltje, opgetuigd met een soort weerhaken, waardoor het lichaamscellen makkelijk kan veroveren. Tenzij je afweersysteem op scherp staat en de weerhaken herkent, ontdoet van de tentakels en wat dan overblijft, is een duiveltje zonder armen en benen, het spartelt nog wat na, maar eindigt uiteindelijk als afval. Of bij keizer Nero op het bord.
De mRNA-vaccins van o.a. Biontech/Pfizer* bevatten een opgevouwen opdracht voor je immuunsysteem: herken de weerhaken en vermoord alleen de duiveltjes met rechtsdraaiende haakjes. Na toediening wordt eerst de opdracht uitgevouwen en dan verwerkt door je immuunsysteem, duurt een paar weken.
Het vaccin van AstraZeneca*, dat vertraging oploopt, omdat het Fase3 onderzoek opnieuw moet worden gedaan, bevat wel inactief virus, maar dit soort vaccins is snel aan te passen op de actuele variant van het virus. Tenminste, als het zover muteert, dat het Sars-Cov-3 wordt genoemd. En van dit type vaccin heeft mevr. Koopmans meer verstand.
De huidige nieuwe variant uit Zuidoost-Engeland heeft alleen een kleine mutatie in de weerhaken, ze zijn net iets spitser en strakker, zodat de tegenstander nog sneller onder de voet wordt gelopen. Maar ze zijn nog steeds goed herkenbaar als weerhaken, worden opgemerkt door je immuunsysteem.
Beperkte immuniteit lijkt mij sterk. Zeker het vaccin van Pfizer/Biontech is zo ingenieus, dat het mij niet eens zou verbazen, als het werkt tegen meerdere virusstammen uit de Corona-groep. Om precies te zijn: de virae met een vergelijkbare verpakking als Sars-CoV2 heeft.
Groepsimmuniteit is onmogelijk te bereiken. Daarvoor leven we teveel langs elkaar heen in de maatschappij van nu, eerder in verschillende werelden.
* De derde fabrikant schiet mij niet te binnen op dit moment en daardoor twijfel ik over de andere twee.