Traditionele griepvaccins en deze 2 coronavaccins zijn compleet verschillend. De mRNA techniek die voor deze twee coronavaccins gebruikt wordt, is nieuw in de wereld van vaccins. Die kan je dus echt niet met elkaar vergelijken qua hoe je de effectiviteit meet, of totale effectiviteit van een vaccin tegen mutaties.Jose2501 schreef: ↑22 dec 2020 14:42Bedankt voor je antwoord @sjohie. Ook ik ben verre van deskundige op dit gebied maar omdat ik al besmet ben geweest en ook 3x bloedplasma heb gegeven verdiep ik me er toch meer in dan ik normaal zou doen.
En dan kom ik toch dingen tegen die echt haaks staan op wat er allemaal als waarheid en feiten wordt gebracht in de media. Ongetwijfeld zijn de wetenschappers deskundig maar de effectiviteit van het griepvaccin ligt echt niet zo hoog als ik dat goed begrijp uit publicaties daarover. En ik lees ook dat veel wetenschappers wel voorzichtig zijn met meegaan in wat persvoorlichters naar buiten brengen over de verschillende vaccins.
Traditionele griepvaccins bestaan meestal uit inactief gemaakte virusdeeltjes, dus het complete virus. Waar mRNA vaccins uit een klein stukje genetische code, verpakt in wat lipiden om het door ons afweersysteem te loodsen bestaan.
Dat zorgt ervoor dat je lichaam één enkel eiwit aan gaat maken, dus zonder de complete genetische code van het coronavirus. Dat ene eitwit is in dit geval het "spike" eiwit wat je ook op al die plaatjes ziet. Dat herkent je afweer, en daar worden dan antistoffen voor gemaakt om het aan te vallen, en in andere cellen van je afweersysteem wordt dit op geslagen, als een soort "wanted poster" naast de deur. Dus zodra je besmet wordt, weet het hele immuunsysteem wat ze moeten doen vanwege het eerdere aanmaken van afweercellen tegen dat ene eiwit, en als dat te lang geleden is, zijn er nog die wanted posters om ze meteen allemaal weer bij de les te krijgen, en dus vol gas die cellen aan te vallen.