LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

PeterPeters1966

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

BL2 schreef:
13 jan 2021 20:02
Ook vandaag lande er gewoon weer 30 vluchten uit de gebieden met de gevaarlijkste besmettingen, het VK en Ierland.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat dit niet onmiddellijk wordt gestopt.
Wat zou de drijfveer zijn om deze (mogelijk) zeer besmettelijke mensen hier toch toe te laten ?
Waarom zouden deze mensen zeer besmettelijk zijn? En zijn ze veel besmettelijker dan de mensen die je in de supermarkt tegenkomt? Of ben je gewoon bang voor alles wat van buiten komt en denk je dat als we de grenzen maar potdicht houden alles weer veilig wordt hier? Wij zijn nota bene zelf 1 van de grootste brandhaarden in de wereld. Rekenkundig wordt het zelfs beter als er mensen van buiten naar binnen komen.

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
14 jan 2021 10:12

Ziekenhuizen in heel Duitsland staan kort voor overbelasting, te weinig personeel en te veel Covid19.
Dit is al lang gaande. We denken hier altijd dat alles in het buitenland beter is, maar berichten over te weinig en onderbetaald zorgpersoneel is in Duitsland al veel langer een onderwerp van discussie. Maar je betaalt er wel veel meer zorgpremie dan hier.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 jan 2021 10:06
Moneyman schreef:
14 jan 2021 09:51
witte angora schreef:
14 jan 2021 09:07
Grappig. Toen ik een paar dagen dit schreef werd me feitelijk te verstaan gegeven dat ik niet wist waar ik over praat, want blablabla.
Volgens mij gaf ik met name aan dat de concrete punten die jij noemde, door heel veel scholen al lang gedaan worden, en niet dat die denkrichting onjuist zou zijn. Dat zou ook een rare discussie worden, want jouw statement was natuurlijk gewoon een open deur, die ook door de betrokken instanties ingetrapt wordt.
Exact, en kennelijk worden die punten op erg veel scholen dus niet gedaan.
Die conclusie wordt niet ondersteund door je eerdere quote, maar is een aanname. Die mag heel logidch klinken, maar hoeft niet juist te zijn.

Ik ben een beetje allergisch aan het worden voor alle invullingen waar conclusies aan gehangen worden, want dat levert zelden heel nuttige discussies op :wink:

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
Voorbeeld: geen verschoven lestijden. Gevolg: in de pauzes is een school een mierennest. Reden: gebrek aan flexibiliteit bij ouders en docenten.

Bij ons is het wel gelukt en dat is terugblikkend toeval of geluk geweest. Complete klas in maart 2020 ziek ... het is hard aangekomen onder de docenten. Groep actieve ouders heeft de extra duw gegeven om de organisatie om te gooien.
Momenteel wordt les gegeven zoals in juni, want het begrip noodopvang geeft genoeg lucht om niet helemaal dicht te gaan.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
14 jan 2021 10:17
witte angora schreef:
Moneyman schreef:

Volgens mij gaf ik met name aan dat de concrete punten die jij noemde, door heel veel scholen al lang gedaan worden, en niet dat die denkrichting onjuist zou zijn. Dat zou ook een rare discussie worden, want jouw statement was natuurlijk gewoon een open deur, die ook door de betrokken instanties ingetrapt wordt.
Die conclusie wordt niet ondersteund door je eerdere quote, maar is een aanname. Die mag heel logidch klinken, maar hoeft niet juist te zijn.

Ik ben een beetje allergisch aan het worden voor alle invullingen waar conclusies aan gehangen worden, want dat levert zelden heel nuttige discussies op :wink:
:mrgreen:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe vol zijn de ziekenhuizen nu werkelijk?
Op de IC nu 700
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... re-opnames
In gewone ziekenhuisbedden 1821
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

totaal zo'n 2500

Terwijl er 37.000 ziekenhuisbedden schijnen te zijn. Met maar personeel voor 12.500 bedden!
https://www.welingelichtekringen.nl/gee ... -niet.html

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:
Moneyman schreef:

Wat is de betekenis van het woordje 'kennelijk' volgens jou?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

~4,5% van de mensen die op aangeven van een melding uit de corona-app zich laten testen, ondanks geen symptomen te hebben, blijkt toch besmet. Dus die app heeft wel een zeker nut. (link)

Jablan
Contacteer:

PeterPeters1966 schreef:
14 jan 2021 10:16
Dit is al lang gaande. We denken hier altijd dat alles in het buitenland beter is, maar berichten over te weinig en onderbetaald zorgpersoneel is in Duitsland al veel langer een onderwerp van discussie. Maar je betaalt er wel veel meer zorgpremie dan hier.
Omgerekend heeft Duitsland een veel grotere zorgcapaciteit dan Nederland, dat verklaart ook de hogere premies. Daarom vind ik het vrij alarmerend, dat het volloopt.

Bij het vaccineren is nog iets aparts aan de hand. In het VK krijgt men nu alleen de eerste prik, de tweede pas over vele weken. De oorzaak is een keuze van de regering: de hele voorraad wordt gebruikt om zoveel mogelijk mensen te vaccineren, terwijl elders de voorraad wordt opgedeeld: de helft nu en de andere helft wordt bewaard voor de 2e prik drie weken later. (Via NDR Podcast)
De bewaartemperatuur van -70/-80 is een gevolg van de snelheid van de ontwikkeling en toelating. Pfizer/BionTech hebben niet getest of het vaccin ook stabiel blijft bij -20.
Verder bevat het Moderna-vaccin per ampul/flacon meer mRNA dan bij Pfizer/BionTech en dat is de reden, waarom dit vaccin makkelijker toepasbaar is dan dat van de concurrent.

16again

Jose2501 schreef:
14 jan 2021 10:57
De Engelse mutatie is 50 tot 70x besmettelijker dan oorspronkelijke coronavirus.
Bron?
Daarmee wordt een R van 1 ook 50 keer hoger.
En dan rest weinig anders dan achterover leunen.

sjohie

Jablan schreef:
14 jan 2021 11:01
PeterPeters1966 schreef:
14 jan 2021 10:16
Omgerekend heeft Duitsland een veel grotere zorgcapaciteit dan Nederland, dat verklaart ook de hogere premies. Daarom vind ik het vrij alarmerend, dat het volloopt.

Bij het vaccineren is nog iets aparts aan de hand. In het VK krijgt men nu alleen de eerste prik, de tweede pas over vele weken. De oorzaak is een keuze van de regering: de hele voorraad wordt gebruikt om zoveel mogelijk mensen te vaccineren, terwijl elders de voorraad wordt opgedeeld: de helft nu en de andere helft wordt bewaard voor de 2e prik drie weken later. (Via NDR Podcast)
De bewaartemperatuur van -70/-80 is een gevolg van de snelheid van de ontwikkeling en toelating. Pfizer/BionTech hebben niet getest of het vaccin ook stabiel blijft bij -20.
Verder bevat het Moderna-vaccin per ampul/flacon meer mRNA dan bij Pfizer/BionTech en dat is de reden, waarom dit vaccin makkelijker toepasbaar is dan dat van de concurrent.
De noodgreep van het VK, is tegen het toedieningsadvies van de fabrikant. De reden van die noodgreep is dat 1 prik al voor ~50% bescherming biedt voor een aantal maanden, en ze gezien de ellende door die nieuwe "engelse" variant, liever (bijvoorbeeld) 500.000 mensen 50% bescherming geven, dan 250.000 mensen 95%, wat je krijgt door de twee prikken met 3 weken ertussen te geven conform advies van de fabrikant.

Dat is in België ook al geopperd, maar zelfs met een tussenperiode van max 6 maanden tussen beide prikken. Daarvan heeft Pfizer gezegd, dat een 2e prik na 6 maanden, als 1e prik gezien moet worden. Maw je kan als knel zittende politiek wel van alles bedenken, maar die vaccins hebben allen zo hun eigen mitsen en maren, daar kan je niet zonder gevolgen mee gaan marchanderen.

Op zich snap ik het wel, het is een snelle manier om 2x zoveel mensen "een" bescherming te geven, en vooral politici zijn gék op dit soort gemakkelijke uitwegen. Immers geeft ze dit de ruimte om pijnlijker maatregelen als avondklokken voor zich uit te schuiven.

De twee nu goedgekeurde mRNA vaccins bestaan beide uit 2 prikken per persoon, met 3 of 4 weken interval, dat is voor beide anders meen ik. Dan heb je ~95% bescherming, en als je daar van afwijkt als overheid, stap je op een niet goed onderzocht hellend vlak qua termijn en mate van bescherming.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
14 jan 2021 11:11
Jose2501 schreef:
De Engelse mutatie is 50 tot 70x besmettelijker dan oorspronkelijke coronavirus.
Bron?
Ja, in zo'n situatie zou je dus een maand tijd de hele bevolking kunnen bereiken met alle gevolgen van dien, maar dan zijn we wel klaar.

sjohie

Jose2501 schreef:
14 jan 2021 11:26
16again schreef:
14 jan 2021 11:11
Jose2501 schreef:
Bron?
Hoorde ik van Dissel zeggen in Tweede Kamer briefing. En hij ondersteunde dat met grafieken uit Engeland en Ierland.

Edit: @16again ook op nos.nl schreef Tim de Wit dat afgelopen vrijdag.
En hier kan je lezen dat men in december, dus met de toen bekende details van die Engelse variant, hadden berekend dat de "R0" van deze ongeveer 4 is, vs 2,3 voor de reguliere variant. En de R0 is dan de besmettelijkheid bij géén maatregelen, itt de "R" die we op het dashboard van de overheid zien, wat dus de besmettelijkeid is ná alle maatregelen.

16again

@sjohie
Op je link lees ik: 70% besmettelijker. Wat dus 1,7 keer meer besmettelijker is, en niet 70 keer , zoals Jose2501 vermeldde!

Jablan
Contacteer:

Jose2501 schreef:
14 jan 2021 11:06
Het sluiten van de scholen is onder druk van de onderwijzers en leerkrachten genomen. Niet omdat scholen een groot risico geven. OMT was tegen sluiting. Daardoor ontstaat er veel schade voor de langere termijn bij kinderen en jongeren. Vooral bij de kinderen van armere gezinnen.
Dat was de eerste sluiting in maart 2020. Nu is het een drukmiddel om ouders thuis te houden (persconferentie midden december).
Of de scholen een klein of groot risico zijn, kan niemand met 100% zekerheid iets zeggen. Omdat de rol van kinderen/jongeren lange tijd is genegeerd, moet je voor cijfers uitwijken naar het buitenland en die cijfers verkleuren door plaatselijke omstandigheden. Engeland: alles dicht behalve de scholen, prompt geven de cijfers aan dat kinderen het virus overdragen. Of voorjaar 2020: scholen dicht, weinig kinderen besmet - logisch, want ze hadden nauwelijks conract met andere kinderen.
Over de schade is iedereen het wel eens met elkaar.

Voorbeeld school van zoon: waar het lesplan voor een vak 4 uur per week aangeeft, was dat vroeger 4 dagen per week 1 uur en nu 1 dag per week 4 lesuren achter elkaar. Het zorgt voor minder wisselende contacten en blijkt in de praktijk goed voor het inlopen van achterstanden.

@Sjohie. De Britse regering gaat uit van regelmatige levering door de fabrikant. Elders is men strikter in de toepassing van de vaccins: beide prikken komen uit dezelfde batch, zodat maximale bescherming gegarandeerd wordt bereikt. De tweede prik is nodig om de kenmerken van het virus door je immuunsysteem te laten onthouden, bij 1 prik blijft het bij een korte termijn reactie. Omdat alles nieuw is, zweeft een eventuele derde prik nog boven de markt en bij deze optie moet je vooral denken aan de traditionele vaccins op basis van inactief virus.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 jan 2021 10:44
Moneyman schreef:
Het woordje "kennelijk" betekent volgens de Van Dale "duidelijk zichtbaar" of "blijkbaar", oftewel: het duidt op een evident verband tussen zaken. Het duidt dus niet op een aanname jouwerzijds, zoals je nu lijkt te suggereren. Dan had je niet "kennelijk", maar "volgens mij" oid moeten schrijven.

16again

sjohie schreef:
14 jan 2021 10:52
~4,5% van de mensen die op aangeven van een melding uit de corona-app zich laten testen, ondanks geen symptomen te hebben, blijkt toch besmet. Dus die app heeft wel een zeker nut. (link)
Als je willekeurig mensen van straat plukt, hoeveel testen dan positief?
Pas als je daarmee vergelijkt, kan de conclusie over het nut van de app worden getrokken.

sjohie

16again schreef:
14 jan 2021 13:20
sjohie schreef:
14 jan 2021 10:52
Pas als je daarmee vergelijkt, kan de conclusie over het nut van de app worden getrokken.
Dat is letterlijk de uitspraak van de onderzoeker in laatste regel van het artikel. :wink:

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
14 jan 2021 13:20
Het nut is alvast dat die mensen zich na een app-oproep laten testen, willekeurige mensen op straat doen dat niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
14 jan 2021 12:51
witte angora schreef:
14 jan 2021 10:44
Moneyman schreef:
Het woordje "kennelijk" betekent volgens de Van Dale "duidelijk zichtbaar" of "blijkbaar", oftewel: het duidt op een evident verband tussen zaken. Het duidt dus niet op een aanname jouwerzijds, zoals je nu lijkt te suggereren. Dan had je niet "kennelijk", maar "volgens mij" oid moeten schrijven.
Het 'evidente' verband is mijn eerste opmerking die bevestigd wordt door het bericht dat maar liefst 50 organisaties exact hetzelfde zeggen als ik. Het woord kennelijk is in dit verband dus correct.

Overigens, het feit dat je het hebt over open deuren die in worden getrapt, geeft eigenlijk al aan dat je best wel weet dat op veel scholen, in tegenstelling tot wat je eerder leek te beweren, nog ruimte is voor verbetering. Dat is dus mijn stelling en die van die 50 organisaties. Door dus bijvoorbeeld lestijden te verschuiven, pauzes te splitsen en nog wat andere zaken. Ik heb althans nog niet eerder een dergelijke oproep gelezen of gehoord. Uiteraard gebeurt er al een hoop, maar er kan, denk ik, nog wel wat meer om te zorgen dat de boel veilig open kan. En dan spreek ik dus vanuit de ervaring toen ik zelf nog op school zat.

Gesloten