MBX6 schreef: ↑22 jan 2021 14:22
Moneyman schreef: ↑22 jan 2021 14:00
Nope. Je redenering snijdt geen hout.
Een incassohandeling = een handeling ten behoeve van de inning van een vordering. De rechtsgrond van die vordering kan onder meer gebaseerd zijn op een overeenkomst (wanprestatie) of onrechtmatige daad (schadevergoeding).
Laat ik het anders zeggen. Het deugt niet om gelijk een sommatie-exploot te sturen.
JE hád ook kunnen zeggen "hé, ik wist niet dat er geen kosten aan verbonden waren. Weer wat geleerd", ofzo. Of het deugt of niet, is slechts een moreel oordeel zonder juridische betekenis. Daar mag jij gerust anders over denken dan ik. Feit (en hier van belang) is echter dat het gewoon een toegestaan en rechtsgeldig middel is. En effectief ook, getuige dit topic.
Én je kunt er op een hele makkelijke manier onderuit:
"Stel je vragen over de vordering, ofwel betwist je deze 'gemotiveerd', dan mag het incassobureau niet doorgaan met aanmanen. De incassoprocedure moet dan worden opgeschort." [Consumentenbond]
Dit statement van de CB is al vaker besproken en bediscussieerd, want veel te kort door de bocht en daardoor in zijn algemeenheid onjuist. Bovendien is het hier uberhaupt niet van toepassing, want het betreft geen consumentenzaak.
Los daarvan: voor iemand die zich zo druk maakt over auteursrechten, is het wel bijzonder dat je niet even netjes linkt naar de bron. Maar wellicht heb je dat niet gedaan omdat dan heel snel duidelijk wordt dat de uitspraak van de geschillencommissie waarop
dit statement van de CB is gebaseerd,
je eigen conclusie volledig onderuit haalt? Dat je ermee ergens onderuit kunt komen, zoals jij schrijft, is simpelweg onzin.
Maar ik begrijp dat jij deurwaarder bent. Beetje preken voor eigen parochie.
Wat een zielig zwaktebod. Zeker uit de mond van iemand die steeds haar eigen blogpagina linkt en zieltjes wint voor haar petitie (die nog slechts 170 keer is ondertekend, ondanks dat die al maandenlang online staat).
Als je discussie wit: prima. Maar kom dan met fatsoenlijke argumenten.