En bedankt José
Zo snel kan het gaan.
moederslink schreef: ↑24 jan 2021 17:22
Ik las dat de Britse variant niet alleen besmettelijker maar ook dodelijker blijkt te zijn. Ook las ik ook weer dat het vaccin Astra Zeneca onvoldoende aangeleverd is. [...] Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een beleid van Jan Doedel.
Dat dodelijker komt van populist Boris Johnsson en is een te snelle conclusie op basis van te weinig gegevens.
De vertraging bij AstraZeneca heeft wel gevolgen voor Nederland. Hugo de Jonge heeft de optie voor de vervolglevering van de vaccins van Moderna en Pfizer/BionTech doorgehaald. Per saldo zal het vaccineren hierdoor nu veel trager gaan verlopen.
Nijogeth schreef: ↑24 jan 2021 19:01
Maar, even grofweg gezegd, waren we niet juist op de goede weg met de aantallen besmettingen en het steeds leger worden van de ziekenhuizen toen deze maatregelen werden aangekondigd? Dat valt toch niet met elkaar te rijmen.
Zeker als je bedenkt dat al die mensen die in die ziekenhuizen liggen en al die mensen die positief testen, allemaal de regels hebben overtreden. Houd iedereen ten alle tijde een mondkapje op bij anderen en minimaal anderhalve meter afstand, dan wordt je ook niet ziek.
De verlenging en aanscherping van de maatregelen is mede een gevolg van eerder gemaakte fouten plus de komende verkiezingen plus angst voor de nieuwe mutaties. Het meest zwarte scenario schijnt vanaf midden maart overbelasting van de zorg op te leveren.
De zwart-wit benadering, dat wie besmet raakt, de regels heeft overtreden, klopt niet. Mondkapjes bieden geen 100% bescherming,
superverspreiders besmetten ook anderen voorbij de anderhalve meter (voor die afstand is overigens geen keihard wetenschappelijk bewijs, verklaart de 1 of 2 meter afstand in andere landen) en je vergeet de meest vervelende bron van besmettingen: slechte ventilatie. Denk je alleen in een winkel te zijn, hangt daar nog de aerosolenwolk van de vers besmette klant voor je of krijg je hem direct in je gezicht geblazen bij de ingang.
Nijogeth schreef: ↑24 jan 2021 22:33
Overigens gaat het in Frankrijk weer flink de verkeerde kant op. De cijfers zijn het hoogst sinds half november. En daar geldt de avondklok vanaf 18.00
Fransen zijn minder volgzaam bij de maatregelen, vorig jaar was een beperking tot 1 uur per dag naar buiten nodig voordat het aantal besmettingen daar daalde. Tweede reden is een gok: één van de nieuwe mutaties is onopgemerkt onderweg door het land.
Bij die ene melding uit Nieuw-Zeeland wacht ik op de follow-up: als die mevrouw de Britse variant heeft, dan is de incubatietijd erg lang bij haar (alarmerend) OF de testen zijn niet goed afgenomen (geruststellend) OF zij valt in de groep, waarbij het virus heel snel verder het lichaam binnendringt, maar heel kort in het slijmvlies van keel en neus aanwezig was. Deze laatste optie zet ik erbij, omdat mevrouw lange afstanden heeft gevlogen en op dat soort vluchten droogt het slijmvlies aanzienlijk uit. Drie opties, daarom opletten wat voor berichten uit Nieuw-Zeeland komen.
16again schreef: ↑25 jan 2021 08:14
Keek net naar ochtend journaal, en hoor de burgemeester van Eindhoven zeggen "onderweg naar een burgeroorlog."
Verkiezingsretoriek.
Voor de 'hard aanpakken' fractie: dat doen we. Zag een vraag langskomen, wat te doen met personeel, dat herkenbaar in beeld was. Als de werkgever eerder het personeel heeft opgeroepen zich ook in de eigen tijd aan de maatregelen te houden, dan is er nu de mogelijkheid aan te sturen op verwijtbaar ontslag. Wie onderdak van de staat krijgt, krijgt van de werkgever minstens onbetaald verlof.
Zelf viel mij op, dat aan het begin van de demonstraties veel mensen uit de leeftijdsgroep 30-60 jaar, beginnend of compleet grijs haar, er tussen zaten. Later op de dag zaten er zeker mannetjes bij met een stadionverbod.
Toch een beetje goed nieuws. Duitsland begint een experiment met een medicijn, dat antistoffen bevat, waardoor het ziekteverloop milder wordt. Vooreerst alleen in de academische ziekenhuizen, nog niet door de EMA toegelaten. Het is hetzelfde medicijn, waardoor ex-president D.T. opvallend snel herstelde. Dit soort ontwikkelingen zijn net zo belangrijk als vaccins.