LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar zou de achtergrond van het verzet ook te maken kunnen hebben met de groeiende ongelijkheid?
Ongetwijfeld helpt die ongelijkheid en het gevoel van onrecht daarover bij het meegaan in de onlusten als die eenmaal beginnen. Ik denk wel dat mensen sneller meegaan in geweld als ze toch al het gevoel hebben niet mee te kunnen komen of onrecht te ervaren. Maar dat is niet hoe het begint natuurlijk.

Voetbalhooligans en aanhangers van pegida lopen daar niet rond om te protesteren of met een gevoel van ongelijkheid, maar hebben enkel het doel om te rellen. Zij zoeken dit bewust op en starten het vaak ook ( stenen naar politie gooien, beginnen met plunderen, e.d. ). Dat sommige gewone mensen daar dan ook in meegaan is triest genoeg, maar is puur volggedrag.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Jose2501 schreef:
25 jan 2021 10:26
Maar zou de achtergrond van het verzet ook te maken kunnen hebben met de groeiende ongelijkheid? De rijken worden rijker en rijker en de armen zijn veel vaker slachtoffer van het coronavirus blijkt uit een rapport van Oxfamnovib.
De relschoppers zijn echt niet de armen die Oxfamnovib bedoelt. Of dacht je dat ze komen relschoppen omdat ze zich zo'n zorgen maken over de ontwikkelingslanden?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 jan 2021 10:08
16again schreef:
25 jan 2021 08:14
Keek net naar ochtend journaal, en hoor de burgemeester van Eindhoven zeggen "onderweg naar een burgeroorlog."
En dan vraag ik me af welk kind in welk badwater wordt weggegooid.
Juist om dat te voorkomen, schreef ik óók:
Moneyman schreef:
24 jan 2021 22:10
Er is nooit 100% draagvlak, voorvoelen enkele keuze, maar dat legitimeert nooit of te nimmer dit soort crimineel gedrag. Van mij mag en moet er snoeihard opgetreden worden.
Ik ben dan juist bang voor verdere escalaties. Die 1% relschoppers had al veel eerder opgevoed moeten worden. Waar we nu pas achterkomen.

angel1978

16again schreef:
25 jan 2021 10:37
Moneyman schreef:
25 jan 2021 10:08
16again schreef:
25 jan 2021 08:14
Keek net naar ochtend journaal, en hoor de burgemeester van Eindhoven zeggen "onderweg naar een burgeroorlog."
En dan vraag ik me af welk kind in welk badwater wordt weggegooid.
Juist om dat te voorkomen, schreef ik óók:
Moneyman schreef:
24 jan 2021 22:10
Er is nooit 100% draagvlak, voorvoelen enkele keuze, maar dat legitimeert nooit of te nimmer dit soort crimineel gedrag. Van mij mag en moet er snoeihard opgetreden worden.
Ik ben dan juist bang voor verdere escalaties. Die 1% relschoppers had al veel eerder opgevoed moeten worden. Waar we nu pas achterkomen.
Volgens mij komen we daar niet nu pas achter.
Relschoppers zijn er al zo lang de mensheid bestaat volgens mij

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

En gelukkig: er is in Den Haag een bontkraagje tussen de relschoppers gevonden dus Geert Wilders gaat los op Jesse Klaver op Twitter. Ranzige bruinhemd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
25 jan 2021 11:10
En gelukkig: er is in Den Haag een bontkraagje tussen de relschoppers gevonden dus Geert Wilders gaat los op Jesse Klaver op Twitter. Ranzige bruinhemd.
Je hoort 'm vrij weinig over PVV (en FvD) bolwerk Urk, of niet?

16again

angel1978 schreef:
25 jan 2021 10:39
16again schreef:
25 jan 2021 10:37
Die 1% relschoppers had al veel eerder opgevoed moeten worden. Waar we nu pas achterkomen.
Volgens mij komen we daar niet nu pas achter.
Relschoppers zijn er al zo lang de mensheid bestaat volgens mij
Ik bedoel niet het bestaan van de relschoppers , maar de aanpak daarvan.
Bijvoorbeeld altijd maar een beetje pappen en nathouden met die jaarwisselingen. Enkelbanden. Taakstrafjes etc.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
25 jan 2021 09:55
En als je het dan opzoekt, dan blijkt het iemand van de VVD te zijn. Wat heeft een burgemeester van de VVD eraan in het kader van de verkiezingen om zoiets te roepen?
Het is echt weer zo'n losse flodder, roepen om het roepen om dit verkiezingsretoriek te noemen.
Zijn voordeel: 'law & order statement' afgeven = beeldvorming. Op de vorige pagina's zie je de beeldvorming uit andere decennia terug: kampementen, hard straffen, etc. Conclusie: in zeker veertig jaar is het niet gelukt de werkelijke problemen van deze groep landgenoten op te lossen.

Elke vergelijking met een burgeroorlog gaat mank, want - het woord zegt het al - een burgeroorlog is tussen inwoners onderling, niet de staat tegenover een deel van de eigen inwoners. Door het woord in de mond te nemen, drijft deze burgemeester de onvrede verder op de spits, want aan de andere kant wordt nu gedacht 'wil je dat? dan krijg je dat!'.

Veel interessanter voor wie tijd heeft:
Jose2501 schreef:
25 jan 2021 10:26
(...) Maar zou de achtergrond van het verzet ook te maken kunnen hebben met de groeiende ongelijkheid? De rijken worden rijker en rijker en de armen zijn veel vaker slachtoffer van het coronavirus blijkt uit een rapport van Oxfamnovib. (...) Lees het rapport maar op www.Oxfamnovib.nl
Rapport is zeker de moeite waard, een grote groep economen heeft hieraan meegewerkt.

Zelf denk ik, dat Corona de ongelijkheid alleen zichtbaar maakt.

angel1978

Zijn voordeel: 'law & order statement' afgeven = beeldvorming. Op de vorige pagina's zie je de beeldvorming uit andere decennia terug: kampementen, hard straffen, etc. Conclusie: in zeker veertig jaar is het niet gelukt de werkelijke problemen van deze groep landgenoten op te lossen.
Je kletst er weer een eind omheen.

Nogmaals dan maar. Wat heeft in het kader van 'verkiezingsretoriek' een VVD-burgemeester eraan om dit te roepen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
25 jan 2021 11:32
Elke vergelijking met een burgeroorlog gaat mank, want - het woord zegt het al - een burgeroorlog is tussen inwoners onderling, niet de staat tegenover een deel van de eigen inwoners. Door het woord in de mond te nemen, drijft deze burgemeester de onvrede verder op de spits, want aan de andere kant wordt nu gedacht 'wil je dat? dan krijg je dat!'.
Dat is een onjuiste interpretatie jouwerzijds. Ook een strijd tussen burgers en overheid is een burgeroorlog.

angel1978

Moneyman schreef:
25 jan 2021 11:45
Jablan schreef:
Dat is een onjuiste interpretatie jouwerzijds. Ook een strijd tussen burgers en overheid is een burgeroorlog.
Idd. De definitie van burgeroorlog ( wikipedia ): Een burgeroorlog is een oorlog waarbij de strijdende partijen deel uitmaken van hetzelfde land of rijk.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
Huh, als ik de beelden zo zie waren er in Eindhoven ook meerdere personen met een kleurtje hoor. Dat zou namelijk heel vreemd zijn, als die er helemaal niet tussen zouden lopen. In alle groepen en lagen lopen namelijk idioten rond.

Overigens moet ik zeggen dat ik een interview van Nieuwnieuws (overigens niet echt representatief voor nieuws) zag, van de momenten waarop het nog rustig was en dat je gewoon ziet dat het onrustiger wordt als de politie klaar staat het plein schoon te vegen. https://youtu.be/Xy0kFm8GpC8

Dat geeft me wel de indruk dat de politie niet echt escalatie heeft voorkomen, maar het juist uitlokt met hun aanwezigheid. Die mensen kwamen niet om te rellen, lijkt me dus, maar wel om te rellen met de politie als die zou ingrijpen.

16again

Jablan schreef:
Op de vorige pagina's zie je de beeldvorming uit andere decennia terug: kampementen, hard straffen, etc. Conclusie: in zeker veertig jaar is het niet gelukt de werkelijke problemen van deze groep landgenoten op te lossen.
Ik denk dat beide nodig zijn. Probleemgevallen helpen, daarnaast een harde aanpak in de gevallen waar dat niet werkt.

sjohie

Nijogeth schreef:
25 jan 2021 11:57
PeterPeters1966 schreef:
Huh, als ik de beelden zo zie waren er in Eindhoven ook meerdere personen met een kleurtje hoor. Dat zou namelijk heel vreemd zijn, als die er helemaal niet tussen zouden lopen. In alle groepen en lagen lopen namelijk idioten rond.

Overigens moet ik zeggen dat ik een interview van Nieuwnieuws (overigens niet echt representatief voor nieuws) zag, van de momenten waarop het nog rustig was en dat je gewoon ziet dat het onrustiger wordt als de politie klaar staat het plein schoon te vegen. https://youtu.be/Xy0kFm8GpC8

Dat geeft me wel de indruk dat de politie niet echt escalatie heeft voorkomen, maar het juist uitlokt met hun aanwezigheid. Die mensen kwamen niet om te rellen, lijkt me dus, maar wel om te rellen met de politie als die zou ingrijpen.
Da's dezelfde kansloze redenering van die idioten in die TV programma's met van die camera-auto's van de politie. "Ja ik dacht die rijden zo achter me, ik ga harder rijden om ze af te schudden.".

Los daarvan zijn al deze mensen veelvuldig gesommeerd om zich te verwijderen, en dat is uit de mond van een agent in vorm en functie een bevel wat je dient op te volgen als burger.

En die wetgeving is onderdeel van hetzelfde pakket wat jouw baan beschermd tegen al te lompe werkgevers, je voorziet van een WW of AOW uitkering, je een van de meest geaccepteerde paspoorten ter wereld geeft, je een van de meest geroemde pensioenvoorzieningen biedt ,en zo verder.

En ja, aan al die dingen mankeert ook wel weer genoeg, en ja ook onze politiek/bestuurders maken serieuze fouten, maar dit in de schoenen (af)schuiven van de handhavers, vindt ik wel het laagste van het laagste wat je kan doen.

16again

Jose2501 schreef:
25 jan 2021 12:14
16again schreef:
25 jan 2021 12:00
Ik denk dat beide nodig zijn. Probleemgevallen helpen, daarnaast een harde aanpak in de gevallen waar dat niet werkt.
Denk je echt dat opsluiten en heropvoeden helpt?
Het journaal toont aan, dat de aanpak van relschoppers de laatste jaren in ieder geval niet werkt.
Vraag maar aan oom agent. Die is vaak langer bezig om een draaideur crimineeltje op te pakken, dan dat het duurt om hem weer op vrije voeten te stellen.

sjohie

Ik heb wel wat een hekel aan mezelf, want elke keer als ik zie hoe die muts die straal van dat waterkanon voor de kop krijgt en tegen dat gebouw aan knalt, kan ik een kleine binnensmondse gniffel niet onderdrukken. Ik ben niet het type om me te verkneukelen aan de ellende van anderen, maar deze wappies maken het me soms wel erg moeilijk. Moet ik misschien ook maar eens tegen gaan demonstreren, tegen wat zij anders best normale Nederlanders aan morele trauma's opdwingen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

fonsflons schreef:
25 jan 2021 12:25
het afgelopen jaar is duidelijk gebleken dat discussiëren weinig nut heeft als je tegen een stuk hout staat te praten
In sommige gevallen dor hout, in andere gevallen voortijdig afgestorven hout.

*Gooit nog maar eens blok hout in de kachel*

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
25 jan 2021 11:38
Je kletst er weer een eind omheen.

Nogmaals dan maar. Wat heeft in het kader van 'verkiezingsretoriek' een VVD-burgemeester eraan om dit te roepen?
Misschien gewoon niet slimmer?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
25 jan 2021 12:48
Maar het echte probleem is natuurlijk dat zij, en haar hele omgeving, er waarschijnlijk heilig van overtuigd zijn dat ze echt toevallig tussen 150 man ME liep en helemaal niets met de commotie te maken had.
Haha ja - net als dat "zieliege oude mannetje" die vorige week "toevallig" op het Museumplein een rondje aan het lopen was en toen door politiegeweld een hoofdwond opliep.

Wat een toeval - die liep er gisteren wéér... :lol: :lol:

sjohie

fonsflons schreef:
25 jan 2021 13:59
Kan me die beelden van de oma in haar scootmobiel die omver getrokken werd ook nog wel herinneren. Schande! Tot je de volledige beelden zag waarbij ze eerst probeerde de ME linie omver te rijden haha. Maar goed, zo wordt er natuurlijk van 2 kanten uit beeld gemanipuleerd.

Maar ik blijf mij verbazen. Ik snap woede, ik snap frustratie, ik snap demonstratie, ik snap dat je tegen maatregelen bent, ik snap dat je je niet wilt laten vaccineren, maar ik het snap het niet als je beargumentatie komt van vage Facebook en YouTube bronnen welke met 30 sec onderzoek/nuchter nadenken onderuit te halen zijn. En toch zie ik ook in mijn omgeving intelligente mensen serieus geloven in een politiek pedo netwerk, wereldwijde complottheorieën etc.

Dan besef je je dat sommigen gewoon vatbaar zijn voor dit soort waanbeelden, dat dit soort waanideeën ook door intelligente mensen geloofd worden etc. DAT vind ik schrikbarend.

Ik ken er serieus een paar die straks geen enkele opdracht meer krijgen (freelancer/ZZP) omdat ze zo actief op Facebook aan het rellen zijn dat geen enkele opdrachtgever het nog waagt om ze naar een klant te sturen.
Ik ken ook iemand, die worstelt met zijn eigen bedrijfje, maar onder die bedrijfsnaam van alles digitaal roept en post, ook in facebook groepen van dorpen/steden waar hij zijn klanten uit moet putten. Kan me niet voorstellen dat dat zijn bedrijfje ten goede zal komen. :shock:

Gesloten