| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
-
witte angora
Re: Coronavirus - algemeen topic
Nou Nijo, waar je het over had staat nu net op de NOS-site: hoe het kan dat het aantal besmettingen afneemt terwijl de Britse mutatie veel besmettelijker is. Vergelijk het maar met de komst van een tsunami: maak dat je wegkomt nu het nog kan!
https://nos.nl/artikel/2367102-britse-v ... t-dat.html
https://nos.nl/artikel/2367102-britse-v ... t-dat.html
Dat artikel zegt in mijn ogen net zoveel als ik. Ze weten het zelf niet hoe het nou zit en ze gaan alleen maar uit van het slechte. Waarom doet men dat?
Wat ik me wel afvraag. Hoe zit het nou met die onderzoeken van Yale, waarin men het erover had dat minder dan 50% al voor groepsimmuniteit kon zorgen, maar dat dit mogelijk bij 20% al zo kon zijn. Daar is geloof ik na september nooit meer wat over gezegd, maar deze percentages kunnen gauw bereikt zijn.
Wat ik me wel afvraag. Hoe zit het nou met die onderzoeken van Yale, waarin men het erover had dat minder dan 50% al voor groepsimmuniteit kon zorgen, maar dat dit mogelijk bij 20% al zo kon zijn. Daar is geloof ik na september nooit meer wat over gezegd, maar deze percentages kunnen gauw bereikt zijn.
Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 20:49Maar als die gedragsbeïnvloeding leidt tot weerstand tegen diezelfde maatregelen, zelfs tot rellen, dan moet je je ergens toch gaan afvragen of die glazen bol niet gewoon snowglobe is en gewoon keihard de cijfers ter hand nemen.
Geen voorspellingen meer, geen aannames, maar gewoon een routeboek gebaseerd op de keiharde feiten. Daarin verwerken we Ic-bezetting, aantal bezette ziekenhuisbedden en aantal besmettingen. Dan pakken we overlapgebieden, zodat bij 3 dagen duidelijke stijging bij mindere cijfers al opschaling mogelijk wordt en bij 3 dagen duidelijke daling ook afgeschaald kan worden.
Elke keer blijkt maar weer duidelijk dat het maar goed is dat jij hier niets over te zeggen hebt.
sjohie
vindt dit leuk
Dat is toch exact wat ik zeg?
Men gaat niet uit van het slechte, maar van het meest waarschijnlijke. Nogal een verschil...
Rutte zei gisteren anders precies wat het manco is, de R0 van de gewone variant zit rond de 0,8, en van de Engelse variant mét alle maatregelen, rond de 1,3. Bij 50% van het totaal, is het 0,8+1,3 = 2,1/2 = 1,05 volgens mij, maar Je rekenmachine kan je vast wel vertellen bij welk precieze percentage Engelse variant van het totale aantal besmettingen, de totale R0 weer boven de nul komt.Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 23:49Dat artikel zegt in mijn ogen net zoveel als ik. Ze weten het zelf niet hoe het nou zit en ze gaan alleen maar uit van het slechte. Waarom doet men dat?
-
witte angora
Volgens het FD kan dit jaar zomaar zo'n 30 tot 40% van de examenkandidaten zakken, terwijl in een normaal jaar ruim 90% slaagt. Er worden een aantal oplossingen aangedragen, maar geen van allen zijn ideaal.:
Behalve deze oplossingen staat er natuurlijk veel meer informatie in het artikel. Wat zou volgens jullie de beste optie zijn? Ga maar eens op de stoel van de beslisser zitten.... ik weet het niet, echt niet.Oplossing
Scholen zijn verdeeld over wat te doen. Grofweg zijn er vier richtingen: de normering verlagen zodat meer leerlingen slagen (met het risico op een 'coronadiploma'), de centrale examens schrappen (diploma op basis van zelfgemaakte schoolexamens, net als vorig schooljaar) of laten doorgaan (met het risico dat veel leerlingen blijven zitten). Een ander idee is om het schooljaar te verlengen, zodat iedereen meer tijd krijgt.
Bron: https://fd.nl/economie-politiek/1372441 ... &s_cid=671
Ik ga geen amateur OMT lid lopen spelen hiero, ik wilde alleen even duiden dat wat Nijogeth miste, precies is uitgelegd tijdens de persco gisteren.Jose2501 schreef: ↑03 feb 2021 11:01Uitgaaande van in december volgens RIVM van ongeveeer 3 miljoen mensen die immuun zouden zijn kun je er volgens mij vanuit gaan dat dit er inmiddels 4 tot 5 miljoen zijn. Op zń minst.sjohie schreef: ↑03 feb 2021 09:45Rutte zei gisteren anders precies wat het manco is, de R0 van de gewone variant zit rond de 0,8, en van de Engelse variant mét alle maatregelen, rond de 1,3. Bij 50% van het totaal, is het 0,8+1,3 = 2,1/2 = 1,05 volgens mij, maar Je rekenmachine kan je vast wel vertellen bij welk precieze percentage Engelse variant van het totale aantal besmettingen, de totale R0 weer boven de nul komt.Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 23:49Dat artikel zegt in mijn ogen net zoveel als ik. Ze weten het zelf niet hoe het nou zit en ze gaan alleen maar uit van het slechte. Waarom doet men dat?
Ervan uitgaande dat de meeste besmettingen met ernstige klachten en overlijden nog steeds plaatsvinden in de groep kwetsbare ouderen in de 65 plus leeftijd zouden deze mensen toch versneld gevaccineerd kunnen worden voor wie wilt uiteraard.
Het gaat toch om een relatief kleine groep afgaande op deze informatie:
17% van alle thuiswonende 65-plussers is kwetsbaar
22% van alle 65-plussers is kwetsbaar. Dit zijn 730 duizend ouderen. 547 duizend kwetsbare ouderen wonen thuis, dat is meer dan een kwart (17%) van alle thuiswonende ouderen. 180 duizend kwetsbare 65-plussers wonen in een instelling.
Kwetsbare ouderen krijgen vaak meerdere soorten medicatie voorgeschreven. Dat duidt op het hebben van meerdere aandoeningen.
Bron: https://www.vektis.nl/intelligence/publ ... re-ouderen
-
witte angora
Dank je, maar die wijsheid is niet van mezelf. Ik baseer me op een zeer oude bron, maar je moet erg, erg voorzichtig zijn om die informatie zomaar te interpreteren met behulp van de waan van de dag. Daarom kan ik er niet concreet over zijn. Het enige wat ik kan doen is de ogen open houden en zo goed mogelijk anticiperen op wat ik zie.theodorus.k schreef: ↑03 feb 2021 09:40Ik zie hier een heel wijs forum lid, terwijl alles onder onze ogen passeerd.witte angora schreef: ↑02 feb 2021 22:15Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen in de nabije toekomst nog wel eens veel groter kunnen worden dan we nu kunnen bedenken.
Als dat Russische vaccin inderdaad niet zo goed werkt als gehoopt....
Als er voor diverse vaccins leveringsproblemen zijn....
Als er steeds weer nieuwe mutaties ontstaan met nieuwe verrassingen....
Als de 'tweede prik' noodgedwongen wordt uitgesteld....
Ik weet het niet.... Misschien is het toch maar beter die 'tweede prik' niet uit te stellen, en de voorraden zo klein mogelijk te houden. Er kunnen wel eens heel gekke dingen gaan gebeuren.
De gemiddelde Nederlander heeft een vrij opportune gedachtenboog van ettelijke minuten, dus zulke complexe materie op TV gaan trachtten uit te leggen, is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Diederik Jekel doet dat overigens erg goed op zijn social media kanalen, maar dan is hij zo 15+ minuten bezig met één onderwerp, waarbij Rutte en De Jonghe goed 10m hebben voor het hele plaatje. De rest van de tijd gaat op aan het beantwoorden van stupide vragen van die hampels die een perskaart vonden in een pak cornflakes.
Los daarvan zijn deze 6+ maanden oude gegevens van een bedrijf, niet echt cijfers waar ik wil dat een overheid beleid op gaat baseren.
Dit lijken van die glibberige ratten die zorgverleners de tools leveren om zoveel mogelijk het zorgsysteem te melken, denk aan net even een extra psychisch consult doen, om in de volgende staffel te vallen, en meer van dat soort dubieuze zakenpraktijken.
Los daarvan zijn deze 6+ maanden oude gegevens van een bedrijf, niet echt cijfers waar ik wil dat een overheid beleid op gaat baseren.
Dit lijken van die glibberige ratten die zorgverleners de tools leveren om zoveel mogelijk het zorgsysteem te melken, denk aan net even een extra psychisch consult doen, om in de volgende staffel te vallen, en meer van dat soort dubieuze zakenpraktijken.
Jose, hoe kom je erbij dat dit data van het CBS is?Jose2501 schreef: ↑03 feb 2021 15:11Nou nou @sjohie die cijfers komen van het CBS vandaan. Gebaseerd op jaarlijkse tellingen van inwonersaantallen. Gewoon harde feitelijke gegevens. Daar is niets dubieus aan.sjohie schreef: ↑03 feb 2021 13:49
Aan de informatie die Rutte en de Jonge brengen kun je wel je vraagtekens bij hebben en die zou ik eerder dubieus noemen.
Om maar te zwijgen over de toeslagenaffaire.
Nergens zie ik daar enige bronvermelding van.
Waar ik wel bronvermelding zie, staat er dit:
De data in deze factsheet zijn gebaseerd op uitkomsten uit het onderzoek naar kwetsbare ouderen van Vektis. Hiervoor is declaratie-informatie uit alle zorgsoorten meegenomen.
-
J. Deltoer
Het oude testament?witte angora schreef: ↑03 feb 2021 11:09Dank je, maar die wijsheid is niet van mezelf. Ik baseer me op een zeer oude bron, maar je moet erg, erg voorzichtig zijn om die informatie zomaar te interpreteren met behulp van de waan van de dag. Daarom kan ik er niet concreet over zijn. Het enige wat ik kan doen is de ogen open houden en zo goed mogelijk anticiperen op wat ik zie.theodorus.k schreef: ↑03 feb 2021 09:40Ik zie hier een heel wijs forum lid, terwijl alles onder onze ogen passeerd.witte angora schreef: ↑02 feb 2021 22:15Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen in de nabije toekomst nog wel eens veel groter kunnen worden dan we nu kunnen bedenken.
Als dat Russische vaccin inderdaad niet zo goed werkt als gehoopt....
Als er voor diverse vaccins leveringsproblemen zijn....
Als er steeds weer nieuwe mutaties ontstaan met nieuwe verrassingen....
Als de 'tweede prik' noodgedwongen wordt uitgesteld....
Ik weet het niet.... Misschien is het toch maar beter die 'tweede prik' niet uit te stellen, en de voorraden zo klein mogelijk te houden. Er kunnen wel eens heel gekke dingen gaan gebeuren.
Ik zou eerder aan het Nieuwe Testament denken, inzonderheid het boek Openbaring.
reggie2
vindt dit leuk
-
witte angora
Zowel het oude als het nieuwe testament. Ik zie een aantal opvallende ontwikkelingen die exact in lijn lijken te zijn met een aantal voorspellingen. Maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. De bestorming van het Capitool dat ineens een heilige plaats wordt genoemd, het paleis van Poetin hoog in de bergen dat met corruptie is gebouwd... Het laatste deed me aan Habakuk 2:9 denken, in combinatie met wat anders.
Het zijn opvallende dingen, maar het is beter niet teveel op zaken vooruit te lopen. Ik zie dingen gebeuren, maar pas er goed voor op dingen te roepen die achteraf niet correct blijken te zijn.
Het zijn opvallende dingen, maar het is beter niet teveel op zaken vooruit te lopen. Ik zie dingen gebeuren, maar pas er goed voor op dingen te roepen die achteraf niet correct blijken te zijn.
Dan krijg je een sterk wisselend beleid, met op maandag een aankondiging dat de winkels op dinsdag dicht moeten en op vrijdag de aankondiging, dat ze op zaterdag weer open mogen, terwijl iedereen juist iets meer zekerheid wil, zodat men wel kan plannen in plaats van improviseren.Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 20:49Geen voorspellingen meer, geen aannames, maar gewoon een routeboek gebaseerd op de keiharde feiten. Daarin verwerken we Ic-bezetting, aantal bezette ziekenhuisbedden en aantal besmettingen. Dan pakken we overlapgebieden, zodat bij 3 dagen duidelijke stijging bij mindere cijfers al opschaling mogelijk wordt en bij 3 dagen duidelijke daling ook afgeschaald kan worden.
Of het laatste is gebeurd, wordt vanzelf duidelijk. Soms is het nodig om bekende dingen op de rij te zetten om het nieuwe beter te begrijpen.
In het laboratorium van het Kroatische RIVM is het Russische vaccin onderzocht en het lijkt erg op dat van AstraZeneca. Dat vind ik een extra reden om het hele aangeleverde dossier op inconsistente data te onderzoeken, want AstraZeneca heeft ook fouten gemaakt in het voortraject, waardoor zelfs nu nog twijfel bestaat over de juiste dosis, naast het advies om dit vaccin niet bij de groep 65+ te gebruiken. Wanneer op plekken, waar het vaccin al wordt toegediend, alles goed gaat en de overige data kloppen, kan Sputnik 5 zomaar een toelating krijgen.
Beste is nog steeds om bij de vaccins op basis van twee prikken deze uit dezelfde batch te halen, daarmee heb je wel 'voorraad', maar minder risico's.witte angora schreef: ↑02 feb 2021 22:15Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen in de nabije toekomst nog wel eens veel groter kunnen worden dan we nu kunnen bedenken. Misschien is het toch maar beter die 'tweede prik' niet uit te stellen, en de voorraden zo klein mogelijk te houden. Er kunnen wel eens heel gekke dingen gaan gebeuren.
Sorry, maar er is geen enkele bevolkingsgroep meer, waar geen besmettingen zijn. Het virus is er, het heeft zich door de hele bevolking verspreid.
Sowieso is het denken in termen van groepen, die verantwoordelijk zijn voor de verspreiding, bij deze pandemie onterecht. Deze denkwijze komt uit de omgang met griepvirussen en bij gebrek aan beter, wordt hierop teruggevallen. Dit virus springt meer door de groepen dan het griepvirus ooit heeft gedaan of zal doen.
De volgende bron van besmettingen kun je al voorspellen: dat worden de basisscholen.
Ik mis in het NOS-verhaal iets opvallends uit Portugal, Ierland, Groot-Brittannië. Deze variant zorgt voor cluster-uitbraken. Lange tijd niets en dan ineens iedereen tegelijk.witte angora schreef: ↑02 feb 2021 23:12Nou Nijo, waar je het over had staat nu net op de NOS-site: hoe het kan dat het aantal besmettingen afneemt terwijl de Britse mutatie veel besmettelijker is. Vergelijk het maar met de komst van een tsunami: maak dat je wegkomt nu het nog kan!
Dit onderzoek klopt. Als je bij dit virus de 20% van de bevolking met de meeste contacten vaccineert, dan worden de infectieketens onderbroken en is het snel gebeurd.
Stel dat de groep 15-29 jaar als eerste zou mogen, dan heeft dat ook effect op de verpleeghuizen met de 80-plussers, omdat de groep 15-29 jaar dan niet meer het virus meeneemt het verpleeghuis in, voor werk of bezoek of therapie.
Nog over P1, de Braziliaanse variant. Het idee, dat deze variant de immuniteit weet te doorbreken, komt uit een artikel in The Scientist, waar de onderzoeker een fout in hebben gemaakt. Ze zijn gaan schatten en kwamen door eigen aanpassingen van gemeten feiten (zoals het aantal positief getesten en het aantal mensen met antistoffen) uit op een kuddeimmuniteit van rond de 70%. Gegeven de uitbraak kan dit cijfer niet kloppen. Waarschijnlijker was een immuniteit van rond de 30% en slaat de nieuwe variant vooral toe onder de 70%, die het virus nog niet hebben gehad. Aldus de verzamelde Duitstalige virologen, nu vier verschillende hierover gehoord en hun kanttekeningen vind ik geloofwaardiger dan het verhaal in The Scientist, dat ook nog was gebaseerd op verschillende kleine onderzoekjes.
Dat klinkt als een regelsysteem. Met een flink ingebouwde vertraging (de incubatietijd) en een fors niet-lineir gedrag , namelijk exponentiele groei.Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 20:49Geen voorspellingen meer, geen aannames, maar gewoon een routeboek gebaseerd op de keiharde feiten. Daarin verwerken we Ic-bezetting, aantal bezette ziekenhuisbedden en aantal besmettingen. Dan pakken we overlapgebieden, zodat bij 3 dagen duidelijke stijging bij mindere cijfers al opschaling mogelijk wordt en bij 3 dagen duidelijke daling ook afgeschaald kan worden.
Het lijkt mij het recept voor flinke overshoot pieken.
Mensen willen niet alleen meer zekerheid, maar ook gewoon duidelijkheid en vrijheid en met dat routeboek van de overheid kom je er gewoon niet. Er staat letterlijk niets in over wanneer welke maatregelen genomen worden. Het is puur natte vinger werk. Overheid heeft zin minder maatregelen te doen, er wordt afgeschaald, hebben ze zin om te verzwaren, dan sluiten ze ons de volgende keer gewoon helemaal op. Ondertussen kost het ondernemers bakken met geld, gaan mensen er mentaal aan onderdoor en is er nog steeds geen uitweg. Dan maar continue wisselende maatregelen, want dat houdt in dat er ook af en toe wat meer mag.Jablan schreef: ↑03 feb 2021 18:00Dan krijg je een sterk wisselend beleid, met op maandag een aankondiging dat de winkels op dinsdag dicht moeten en op vrijdag de aankondiging, dat ze op zaterdag weer open mogen, terwijl iedereen juist iets meer zekerheid wil, zodat men wel kan plannen in plaats van improviseren.Nijogeth schreef: ↑02 feb 2021 20:49Geen voorspellingen meer, geen aannames, maar gewoon een routeboek gebaseerd op de keiharde feiten. Daarin verwerken we Ic-bezetting, aantal bezette ziekenhuisbedden en aantal besmettingen. Dan pakken we overlapgebieden, zodat bij 3 dagen duidelijke stijging bij mindere cijfers al opschaling mogelijk wordt en bij 3 dagen duidelijke daling ook afgeschaald kan worden.
Dit onderzoek klopt. Als je bij dit virus de 20% van de bevolking met de meeste contacten vaccineert, dan worden de infectieketens onderbroken en is het snel gebeurd.
Stel dat de groep 15-29 jaar als eerste zou mogen, dan heeft dat ook effect op de verpleeghuizen met de 80-plussers, omdat de groep 15-29 jaar dan niet meer het virus meeneemt het verpleeghuis in, voor werk of bezoek of therapie.
En wat betreft dat onderzoek zou het dus ideaal zijn die groep van 15-29 jaar gewoon vrij te laten en het virus onderling te verspreiden. Daardoor is er heel snel groepsimmuniteit te bereiken volgens dat onderzoek. Want hoe je het ook wendt of keert, dat is nog steeds waar we naartoe moeten, ook al zegt de regering van niet.
-
witte angora
Vanmiddag even naar de winkels geweest, maar ik weet niet goed hoe ik het moet duiden. Voorheen had iedereen in de parkeergarage een mondkapje op, nu nog niet eens de helft. Mensen staan gewoon met elkaar te kletsen als vroeger; of er niets aan de hand is. Verder was het redelijk rustig in de winkels waar ik was.
Geen idee hoe ik de verandering in gedrag moet duiden. Zijn mensen maatregelmoe? Willen ze de avondklok 'inhalen'? Zijn ze beïnvloed door de rellen van de afgelopen 2 weken? Ik weet het niet. Ik constateer enkel dat mensen hier in de omgeving wat narriger worden, meer kortaf, en dat het draagvlak, althans hier in de omgeving, toch wat minder wordt.
Misschien duurt het gewoon allemaal te lang. Dat zal het wezen. Zeker omdat, hoe goed de meesten ook hun best doen, er feitelijk geen enkel perspectief is op een normaler leven.
“De fakevirologen die zich coronatsaar wanen zijn niet langer te harden”
Zin uit de column van Bert Wagendorp, Volkskrant 2-2-21
Zin uit de column van Bert Wagendorp, Volkskrant 2-2-21
Erthanax
, Moneyman
en H.Roosveld
vinden dit leuk
-
witte angora
Wie is Bert Wagendorp?