LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sjohie

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

sylvesterb schreef:
09 feb 2021 21:29
moederslink schreef:
09 feb 2021 20:55
Jablan schreef:
09 feb 2021 20:32
Er is één wijziging. Vanaf volgende week worden de WLZ Wet Landurige Zorg -cliënten, in kleinschalige woonvormen zonder instellingsarts, niet meer alleen met het vaccin van Moderna gevaccineerd, maar ook met het vaccin van BioNTech/Pfizer.
Maar ik behoor niet tot deze doelgroep 🤤.
Ik las dat mijn 1e prik Pfizer is en mijn 2e prik Moderna of AstraZeneca, dát bedoel ik met mengen😒
Vreemd, kan dat nergens vinden, heb je een bron hiervan?

Heb wel vernomen dat ze onderzoek doen wat er gebeurd als je dit doet in de bescherming, maar er is geen besluit genomen zover ik kan vinden.

Wetenschappelijk gezien zou dit gewoon prima zijn, de 2de prik is enkel om je immuunsysteem een extra setje te geven in het herkennen van Corona. Dus weinig om je druk over te maken, beide zijn prima vaccins met goede resultaten.
Twee van de drie op dit het moment goedgekeurde vaccins zijn van het nieuwe mRNA type, die zouden qua werking en overlap het beste matchen als het gaat om combineren, maar dat AstraZenica vaccin is dat subtiel anders. Dat gebruikt een andere vector, BionTech/Pfizer en Moderna gebruiken een klein stukje RNA van het coronavirus zélf, om je afweersysteem op te starten, AstraZenica doet het mbv ik meen een gemodificeerd adeno virus, zegmaar meer traditioneel. Dat triggert dan ook weer het maken van afeercellen tegen dat spike eiwit, net als de andere twee, maar de route en gebruikte auto is veel meer verschillend.

Kortom dat combineren is nog niet zo simpel, zeker niet van twee random vaccins.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit artikel brengt het als iets nieuws, maar... volgens mij hebben we dit aan het begin van de Corona-crisis ook al langs zien komen.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167334 ... 7MZ3bNtL4E

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
09 feb 2021 20:55

Maar ik behoor niet tot deze doelgroep 🤤.
Ik las dat mijn 1e prik Pfizer is en mijn 2e prik Moderna of AstraZeneca, dát bedoel ik met mengen😒
Waar heeft u dat dan gelezen? Misschien wel handig als men zulk nieuws hier zet, om er een link bij te plaatsen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het zal wel weer een vraag zijn...

Moneyman

Jose2501 schreef:
10 feb 2021 09:33
Dexamethason wordt overal al ingezet als het nog kan en iemand nog niet al te ernstige klachten heeft. Is een wereldwijd toegepast medicijn tegen Covid.
Exact... niets nieuws dus.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Moneyman schreef:
10 feb 2021 09:52
Nieuw is blijkbaar dat het in het huisartsenprotocol komt. Of liever: zou kunnen of zoiets.

Moneyman

Jep. Al is ook dat wel vaag, want...
Een medisch-ethische toetsingscommissie
... noem dan man en paard, denk ik dan, want daar hebben we in deze tijd juist behoefte aan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus binnenkort kunnen ouderen hun Action en Wibra spulletjes in de Jaarbeurs ophalen, omdat daar voldoende ruimte is? Strak plan, fons. ;)

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

D34M0N schreef:
10 feb 2021 00:34

Nee, in mijn voorstel kunnen diverse maatregelen op korte termijn versoepeld worden voor groepen mensen waarvoor dat het belangrijkst is. Voor gepensioneerden is er geen noodzaak om het huis te verlaten, hooguit af en toe voor boodschappen. En voor ouderen is door de meeste supermarkten iedere dag een tijdvak gereserveerd. Dus kortom: voor ouderen is het vooral een eigen keuze of ze meer of minder risico willen lopen.
Het egoisme straalt er weer van af, samen ben je de wereld niet alleen.

Moneyman

Je was té subtiel, Fons :mrgreen:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

joep873 schreef:
10 feb 2021 09:57
Moneyman schreef:
10 feb 2021 09:52
Nieuw is blijkbaar dat het in het huisartsenprotocol komt. Of liever: zou kunnen of zoiets.
Alle medicijnen hebben een behandelingsindicatie, en bijsluiter. Daar kan/mag je in het kader van regels en bepalingen, welke op medisch-ethisch vlak gestoeld op de Neurenberg code wbt medische experimenten op mensen, niet zomaar als arts van afwijken. Als het oa langs deze commissie gaat, vastgelegd wordt in een protocol, en zo nog veel meer hoepels, dan kan je een medicijn op een andere plek dan het ziekenhuis, of zoals hier, eerder in het ziektetraject, inzetten.

Dit is hoe die andere arts in het zuiden, die ook iets had bedacht aan het begin van de pandemie, had móeten handelen. Die is toen door de inspectie teruggefloten, want die ging op eigen houtje dit doen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Pas maar op, ik heb een waarschuwing gekregen voor zulke grappen. Maar persoonlijk vind ik dat dat moet kunnen en kan ik dat zelfs waarderen als het een beetje grof is.

witte angora

Moneyman schreef:
10 feb 2021 12:05
Je was té subtiel, Fons :mrgreen:
Toch heeft het idee wel wat. In plaats van door de hele stad ieder café/restaurant een eigen coffee-to-go te laten runnen kun je ze ook allemaal in de Jaarbeurs zetten. Kunnen mensen hun bak koffie halen, eventueel op een stoeltje gaan zitten, uiteraard een meter of 2 uit elkaar. En zonder tafeltjes, anders is het geen coffee-to-go meer. Hebben mensen toch een beetje een restaurantgevoel zonder dat het een restaurant is. En de horeca heeft weer inkomsten.

Uiteraard met tijdslots: aan te geven met een gekleurd teken op de revers, rood voor het eerste kwartier, geel voor het tweede, enzovoorts. En als het kwartiertje van rood voorbij is, komt de ME om de Jaarbeurs weer schoon te vegen.

En de ouderen krijgen een aparte hal.

Ik zie het helemaal zitten. :lol:

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is me wat met die koffie-to-go. Neem een thermosfes.

Moneyman

witte angora schreef:
10 feb 2021 12:29
Kunnen mensen hun bak koffie halen, eventueel op een stoeltje gaan zitten, uiteraard een meter of 2 uit elkaar. En zonder tafeltjes, anders is het geen coffee-to-go meer.
Het "to-go-effect beperkende" is niet zozeer die tafel, maar juist die stoel... :wink:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

alleen een rolstoel komt dan in aanmerking

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of een rollator, kan je ook op zitten.

witte angora

Moneyman schreef:
10 feb 2021 13:28
witte angora schreef:
10 feb 2021 12:29
Kunnen mensen hun bak koffie halen, eventueel op een stoeltje gaan zitten, uiteraard een meter of 2 uit elkaar. En zonder tafeltjes, anders is het geen coffee-to-go meer.
Het "to-go-effect beperkende" is niet zozeer die tafel, maar juist die stoel... :wink:
Als ik tegenwoordig (al komt dat momenteel weinig voor) ergens coffee-to-go haal zoek ik toch echt een bankje op om te zitten. Statafels zijn er niet zoveel in de openbare ruimte. En de mensen die ik onlangs ergens bij elkaar staand zag coffee-to-go leuten, wel... uiteraard zonder mondkapje, en uiteraard zonder de gevraagde afstand aan te houden, een mannetje of 5, 6 bij elkaar. Gelukkig was er aan de overkant van de straat een flinke bank. :D

witte angora

BL2 schreef:
07 feb 2021 09:20
angel1978 schreef:
07 feb 2021 07:27
Jouw teksten zijn vooral heel veel ikke ikke ikke.
Verklaar je nader ?
Als ik treinen zie volgepakt met mensen welke echt niet om essentiële redenen reizen met tassen vol spullen, grootouders, studenten, kinderen, fietsen en kinderwagens, en hele groepen vrienden en vriendinnenclubjes, dan klopt er in tijden van een Lockdown iets niet.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... woord-meer

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Begrijp me goed, ondanks dat ik niet financieel getroffen ben, zijn vele vele goede vrienden om mij heen dat wel. En ook ik ben inmiddels van begrip dat de huidige weg niet de juiste is. Maar ik denk dat er ook andere methoden zijn. Gooi de grenzen veeeel strakker dicht en gooi heel NL een maand op slot. Daarna kan er weer veel meer, maar hou de grenzen zo strak mogelijk dicht. Is dat de oplossing? Zeer waarschijnlijk niet. Ik heb, net zoals iedereen, slechts een mening en een eigen visie. Achteraf kun je pas bepalen wat wijsheid is.

Maar ik vind het absurd dat er serieus gesproken wordt over het uitsluiten van een groep aan de linkerkant terwijl aan de rechterkant half NL doodleuk de wereld rondtrekt en weet ik wat allemaal weer mee terugneemt onder het mom 'ja, we hebben al een jaar niet meer aan het strand kunnen liggen.'

Ouderen beschermen bij bijvoorbeeld het boodschappen doen? Prima, helemaal voor. Maar ik vind het absurd dat mijn moeder van in de 80 tussen 7-8 's ochtends of 's avonds in de winkel terecht kan tijdens het ouderen uurtje. Ja, want het is voor ons zo lastig om vroeg op te staan. Laat die ouderen dan tussen 12 en 16u terecht, de rest tussen 7-12 en 16-20u.
[/quote]
Wat betreft de ouderen helemaal met Fons eens,belachelijk dat die mensen vroeg hun mandje uit moeten om boodschappen te kunnen doen.
Wat betreft het sluiten van de grenzen;dat komt voor mij iets te dichtbij.
Want dan ben ik dus direct werkeloos.
Wij kunnen dat makkelijk hebben,want we gingen vroeger ook wel eens een maand vacantie houden,maar over het algemeen is dat voor transport over water niet mogelijk.
Duitsland wilde dat iedereen die het land binnenkwam (ook via water) een test had gedaan en die mocht dan ook niet ouder dan 48 uur zijn,onmogelijk dus.
Als je dat als land gaat handhaven liggen alle internationale transporten stil.

Gesloten