Lowieze schreef: ↑18 feb 2021 08:11
Erthanax schreef: ↑18 feb 2021 00:52
In januari gaf 113.nl een update, nu weer in februari. Er zijn geen veranderingen en verschuivingen in de cijfers sinds corona. Laten we daar blij om zijn! En laten "we" vooral geen rampverhalen uit de onderbuik of ongefundeerde geruchten verspreiden.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat in een bepaalde periode binnen een bepaalde regio er meer zelfdodingen voorkomen.
Om dan te spreken van ongefundeerde berichten of zelfs onzinverhalen vind ik onterecht.
Waarom zou een uitvaartondernemer die dit zelf ervaart, zo’n verhaal verzinnen?
Exact dat. En bedenk ook: een opmerking van één specifieke uitvaartverzorger kan prima veroorzaakt worden omdat hij er in een toch al drukke week (vaak voorkomend: een coconauitbraak in een verzorgingstehuis, bijvoorbeeld) "toevallig" 2, of 3, of .... zelfmoorden langs heeft zien komen. Dat soort overlijdens maken veel indruk, dus dat er dan zo in een gesprek een opmerking over gemaakt wordt, is helemaal niet zo gek. Zeker omdat iedere vorm van meeleven of wat voor menselijke reactie dan ook volledig ontbrak.
Om dat specifieke, casuïstische hier vanachter een toetsenbord zonder enige relevante feitenkennis tegenover een nabestaande weg te zetten als "onzin verhaal en ongepast" is behoorlijk empathieloos. En al helemaal omdat uberhaupt niet duidelijk is we volgens de Lady dan eigenlijk onzin vertelt, want de gemaakte opmerking kan net zo goed over Scharrelschipper zélf gaan.
Het weerleggen van een specifieke situatie met landelijke trendcijfers is natuurlijk ook niet zinvol. Als ik hier vertel dat de brandweer het in mijn woonplaats zo druk had dat er enorme extra schade is ontstaan, heeft het totaal geen nut om met tabel te komen waaruit blijkt dat de landelijke aanrijdtijden gelijk zijn gebleven en het aantal branden over 2020 ook niet is gestegen.