Waarom duur?
Niet zomaar iedereen mag vaccineren.
Dat is een voorbehouden handeling, voor arts, doktersassistente of praktijkondersteuner. En dat sluit prima aan bij praktijk van de huisarts.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Waarom duur?
Wat voor prik was dat dan?theodorus.k schreef: ↑04 mar 2021 16:57Ik ook niet, en lekker prikken met die hap. Heeft al veel te lang geduurd en neem er eentje extra voor de Braziliaanse variant.
Vroegáh....ja dat was niet beter, maar je deed het gewoon. Ik had de volgende dag ook wel eens last van die prik. Náh en? Ik zag ook wel eens jongens zakken als ze alleen die spuit al zagen, die hielpen we er gewoon doorheen. Ja, dat was vroegáh.
Spuiten maar,
Ik ben het niet vaak met @scharrelschipper eens, maar hij heeft wel een punt.
In dit coronavaccin zit onder andere magnesiumchloride (E511). Het Voedingscentrum laat weten dat dit een zuurteregelaar is die laxerend kan werken. Het vaccin bevat ook polysorbaat 80 (E433). Deze emulgator wordt kunstmatig gemaakt door verschillende stoffen, waaronder vetzuren, te bewerken. Er zijn gevallen bekend waarbij een overgevoeligheidsreactie optrad na het eten van deze stof, aldus het Voedingscentrum.
Geen enkel ander vaccin is op zo'n grote schaal getest onder vrijwilligers en juist door de grote hoeveelheid mensen, die wel het risico durfden te nemen, is behoorlijk goed in beeld hoe de vaccins nu echt werken. Ze zijn veilig en alle drie toegelaten vaccins - Pfzier/BionTech, Moderna, AstraZeneca/Oxford - blijken in de praktijk veel effectiever dan verwacht. Waarbij AstraZeneca in Schotland er zelfs voor heeft gezorgd, dat besmette mensen nauwelijks symptomen ontwikkelen en slechts in uitzonderingsgevallen in een ziekenhuis terecht kwamen. Compleet ander beeld dan voor de vaccinatiecampagne.bert888 schreef: ↑04 mar 2021 22:22De vraag is, of het ethisch verantwoord is om alle aandacht alleen op het corona-vaccin als antwoord op het virus te leggen en de experimentele vaccins al op zo'n grote schaal uit te rollen, terwijl er nog weinig bekend is over de veiligheid en effectiviteit ervan.
De meeste stofjes zijn vrij onschuldigbert888 schreef: ↑04 mar 2021 22:15In dit coronavaccin zit onder andere magnesiumchloride (E511). Het Voedingscentrum laat weten dat dit een zuurteregelaar is die laxerend kan werken. Het vaccin bevat ook polysorbaat 80 (E433). Deze emulgator wordt kunstmatig gemaakt door verschillende stoffen, waaronder vetzuren, te bewerken. Er zijn gevallen bekend waarbij een overgevoeligheidsreactie optrad na het eten van deze stof, aldus het Voedingscentrum.
Wetenschappers van de Georgia State University hebben aangetoond dat polysorbaat 80 een oorzaak kan zijn van angst en asociaal gedrag. Diezelfde universiteit publiceerde onderzoek waaruit blijkt dat deze emulgator darmkanker kan veroorzaken.
In de prik van Moderna zit onder meer azijnzuur (E260). Er zijn gevallen bekend waarbij een overgevoeligheidsreactie optrad na het consumeren van deze stof, zegt het Voedingscentrum. Het vaccin bevat ook natriumacetaat (E262) en ook dit conserveermiddel kan overgevoeligheidsreacties veroorzaken.