16again schreef: ↑29 apr 2021 20:32
Erthanax schreef: ↑29 apr 2021 19:54
Volgens mij heb ik een en andermaal gelezen dat het niet mogelijk is om snel nieuwe IC-verpleegkundigen op te leiden, met als extra complicatie dat het huidige personeel het zo druk heeft, dat er weinig tijd is om personeel in opleiding te begeleiden.
En ik las vooral, dat onze IC capaciteit achterblijft bij de rest van Europa
https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... dden-heeft
https://www.ad.nl/binnenland/duitse-ic- ... ~aca7ea29/
Duidelijk dat de marktwerking in onze zorg heeft gemaakt dat de capaciteit is afgestemd op gemiddelde vraag. En die was al ontoereikend bij griep seizoen 2017/2018
Ons geroemde zorgsysteem, wat toch volgens alle objectieve maatstaven écht een van de betere ter wereld is, was dus perfect gedimensioneerd op de normale situatie. (en ja, ik weet, er was toen ook al plenty te verbeteren). Wat mensen blijkbaar wilden, of willen, is een systeem met honderden, zoniet duizenden vrije IC bedden met standby personeel. zodat dit soort 1x per eeuw pandemieën etc, opgevangen kunnen worden. Dat is een onbetaalbaar, en praktisch niet te bouwen luchtkasteel. Hoelang zouden mensen standby willen blijven bijvoorbeeld? Wat voor rare functie zou je dan hebben. In zo'n situatie is het courant houden van kennis, die ~4 jaar kost om überhaupt te leren, onmogelijk. Nog los van de geweldige de-motivatie die zo'n functie in zich draagt.
Met die redenatie kunnen we ook het aantal vuilnismensen + auto's en verbrandingsovens verdrievoudigen voor het geval er een grote verwerker door een brand een jaar stilvalt, en het vuilnis met bijbehorende ongedierte etc zich ophoogt in de straten.
Idem de weg- en waterbouw en waterschappen voor het geval die eens in de tienduizend jaar zondvloed net volgend jaar is, en het westen onder water komt te staan.
Lomp gezegd, besturen/regeren is ook inschattingen maken, en ultimo risico's nemen. Als ze in Den Haag alle aangedragen würst käse gevallen zouden gebruiken om beleid en een begroting op te baseren, krijg je een onbestuurbare en onbetaalbare janboel.
Dat ontslaat "ze" in Den Haag, maar zeker ook op de burelen van die 25 GGD's niet om de overduidelijke lessons learned, rapido te implementeren, maar dat inhakken op de zorgwerking is wel erg makkelijk/populistisch.