moederslink schreef: ↑09 mei 2021 19:26
Demonstreren is een grondrecht : check!
Vraag toestemming van te voren en ga dan ' vreedzaam ' demonstreren en neem geen paraplu.s en knuppels mee , maar loop rustig met spanborden door de straten of zo of verzamel je op een grasveld of plein met afstand tot elkaar.
Dan is er niets aan de hand
.
Is het probleem niet deels dat de gemeente vaak geen toestemming geeft, zonder goede redenen (zoals ze in grondwet vastgelegd zijn). Overigens hoeft er volgens de grondwet niet per se om toestemming gevraagd te worden, alleen is het dan toegestaan de demonstratie te beëindigen als de veiligheid in het geding is. In veel gevallen zie ik tot aan de politie inzet weinig problemen met de veiligheid van de demonstranten en omstanders. Het is pas bij escalatie dat politie inzet nodig is, maar vaak escaleert het pas bij beëindiging met politie inzet. En daar zit een dubbele standaard.
Ik vind het geweld ook erg idioot, maar denk nog steeds dat de politie pas moet ingrijpen als er daadwerkelijk extremen bereikt worden. Dat het tegen de coronamaatregelen is, is geen extreem iets, in mijn ogen. En ook in de ogen van de mensen die juist tegen de coronamaatregelen protesteren is dat dus geen reden. En logisch ook, want ze zijn er niet voor niets tegen.
Overigens is het ook raar dat als je tegen de coronamaatregelen demonstreert, dat je je dan aan diezelfde maatregelen zou houden. Dat is hetzelfde als als zwarte piet verkleed tegen zwarte piet gaan demonstreren. De man die dat deed werd ook voor gek verklaard (want dat is provoceren).
Ik zeg overigens niet dat ik erachter sta, maar ik vind dat we tegenwoordig veel te snel over gaan op politie inzet, waar dit nog niet nodig blijkt te zijn en wat de situaties waarschijnlijk alleen maar erger maakt.