Jablan schreef: ↑07 aug 2021 18:28
2/2
Ik heb ervaren hoe het is om corona te hebben. Een paar maanden geleden raakte ik besmet en ik was er een paar dagen flink beroerd van. Maar na een week was ik helemaal beter en als ik het nog eens zou krijgen, vind ik dat niet dramatisch.
Je hebt geluk gehad. Kans op herbesmetting is erg klein en in principe zou je immuun moeten zijn. Maar ben je echt helemaal beter? Kun je alles weer zoals voor je besmetting?
Marjolein van Egmond is hoogleraar aan Amsterdam UMC en immunoloog. "Als je al corona gehad hebt, is vaccineren nog steeds zinnig. Er zijn aanwijzingen dat je afweer tegen de deltavariant niet voldoende is als je eerder met een andere coronavariant besmet was. En sowieso is helemaal niet duidelijk of je ook voldoende weerstand hebt opgebouwd als je milde klachten had.
Dit is al anders dan ten tijde van de toelating. De eerste reden, waarom een vaccin wordt aangeboden aan wie al Covid heeft gehad, komt uit de fase 3 onderzoeken: de long-Covid-klachten werden minder. De tweede reden is totaal anders: niet iedereen wordt getest en daarom krijgt iedereen een aanbod.
Immuniteit gaat niet over actieve antistoffen, maar over de werking van de T-geheugencellen. Daar wordt nauwelijks op getest, maar dit is wel de factor, die beslissend zou moeten zijn voor de keuze wel/geen vaccin na een besmetting.
- even vanuit mezelf. Nee, ik kan nog niet alles van voor mijn besmetting. Ik heb mijn functie bij de voetbalclub al sinds maart vorig jaar niet uit kunnen voeren. Zonder ergens aan te denken gewoon tot in de ochtend in een kroeg zitten, is er ook niet bij. Overal loop je nog tegen dingen aan die je voorheen wel kon
- Dat niet iedereen getest is door de GGD wil natuurlijk niet zeggen dat mensen de besmetting niet hebben gehad. Ergens had ook de optie moeten zijn om aan te kunnen vinken dat je corona hebt gehad maar dit niet bij de GGD kwam, omdat er toen amper getest werd.
Voor wat betreft die geheugencellen. Dat hoor ik al langer van je. Daardoor vind ik het raar dat daar na al die tijd nog steeds zo weinig onderzoek naar is geweest. Overigens is het onderzoek naar antistoffen ook heel laat pas op gang gekomen.
Maar Jablan, als ik je zo hoor praten, dan komt er voorlopig geen einde aan. Met andere woorden, het beleid dat gevoerd wordt, werkt niet echt, omdat er teveel onzekerheden zijn. Laat alle maatregelen binnen de EU los als iedereen zoveel als gevaccineerd is, dat zou mogelijk moeten zijn. Natuurlijk is er de kans dat het uit de hand loopt, maar dat is ook een onzekerheid. Waarom zouden ze niet eens de andere kant op kijken, zekerheid heb je aan beide kanten namelijk niet? Maar ja, dat is mijn eerlijke mening. Gooi het eens open vanaf 1 september en kijk wat het daadwerkelijke effect daarvan is na een maand (andere maatregelen worden namelijk ook voor een maand afgekondigd). Kan het echt niet, kom dan met een heel duidelijk plan en geen misschien meer. Ik ben wel een beetje klaar met deze regering (die überhaupt al lang opgerot had moeten zijn, nadat ze opgestapt waren een half jaar geleden).