Ik_weet_niet_alles schreef: ↑06 aug 2021 07:23
Worden deze kosten niet betaald komen de fietsen niet terug bij Fietsplaats.nl en kan TS straks geen beroep meer doen op de herroepingsrecht omdat deze te laat is.
Onjuist. Een beroep op het herroepingsrecht heeft als gevolg dat beide partijen de geleverde prestaties ongedaan moeten maken. De koper moet de fiets onverwijld terugzenden maar schending hiervan heeft niet verval als gevolg. Probeer je standpunt eens met een wetsartikel te onderbouwen.
Ik_weet_niet_alles schreef: ↑06 aug 2021 07:31
U mist de essentie van de klacht. TS heeft de koop geannuleerd voordat Fietsplaats.nl de spullen heeft verzonden. Dan is er simpelweg geen koopovereenkomst meer en beroept TS zich terecht op de herroepingsrecht. Deze kan worden ingeroepen nog voordat er ook maar iets is verstuurd.
Correct
Ik_weet_niet_alles schreef: ↑06 aug 2021 07:31
TS kan DHL immers aansprakelijk stellen voor eventuele schade aan de fietsen als gevolg van weersinvloeden.
Dat kan vanwege artikel 29 Postwet niet. De verkoper kan wel aansprakelijk worden gesteld.
HandigeHarrie schreef: ↑06 aug 2021 11:46
Afbestellen kan volgens het bedrijf niet omdat de fietsen al in de "bestel-molen" zaten? Hoe rechtsgeldig is dat?
Niet.
Ik_weet_niet_alles schreef: ↑06 aug 2021 15:07
TS kan van Fietsplaats.nl eisen dat zij de fietsen komen ophalen omdat de overeenkomst nietig is aangezien Fietsplaats.nl de overeenkomst niet is nagekomen.
Onjuist. Geen nietigheid, geen vernietigingsmogelijk, wel ontbindingsmogelijkheid.
Moneyman schreef: ↑06 aug 2021 15:57
Of de rechter de vordering zou toewijzen, hangt mijns inziens vooral af van de mate waarin fietsenplaats.nl de verzending nog tegen kon houden. Als alles in eigen beheer plaatsvindt, kunnen ze makkelijk ingrijpen dan wanneer de fietsen ergens anders vandaan komen.
Waarom zou de keuze van de verkoper voor rekening van de koper moeten komen?
De ontbinding heeft de verkoper bevrijd van diens verplichting (art. 6:271 BW). Dat is zo vanaf het moment vanaf ontvangst van de ontbindingsverklaring (art. 3:37 lid 3 BW). Vervolgens zend de verkoper de fietsen toch op maar zonder dat hij daarmee een verbintenis aan het nakomen is.
De verplichting om de goederen terug te zenden op eigen kosten is geschreven vanuit het idee dat die op het moment van herroeping bij de koper zijn. Echter, dat staat er niet expliciet en terugzenden op eigen kosten als de ontbindingsverklaring aankomt na de verzending is passend. Maar terugzenden op eigen kosten als de ontbindingsverklaring aankomt voor de verzending is onlogisch.