Erthanax schreef: ↑14 sep 2021 20:29
Aha. Dus als de vervoerder ineens zijn planning aanpast, moet
ik in actie komen. Ofwel door te regelen dat ik thuis ben, wat ik gedaan heb, of door de verkoper aan te spreken, die zich overigens wel aan zijn afspraken hield.
De verkoper weet niet dat er iets fout gaat als er niets gezegd wordt.
Erthanax schreef: ↑14 sep 2021 20:29
Hoe dan ook, of ik nu wel of niet van tevoren weet of ik thuis ben op het beoogde bezorgmoment maakt niet uit. Als de vervoerder er een potje van maakt (druk druk druk, slecht betaald, u kent het riedeltje wel) ligt het toch weer bij mij. Ik moet "gewoon" contact opnemen met de verkoper, die er verder ook miets aan kan doen. (Ja, ik weet ook wel wie met wie juridisch gezien een overeenkomst heeft, maar ik houd het graag praktisch.) Eerlijk gezegd verwacht ik gewoon dat de vervoerder zich aan zijn door hemzelf bevestigde afspraak houdt.
Als online de aanpassing niet werkt (meest praktische), dan kom je dus bij de verkoper uit. En gelukkig maken ze er niet altijd en overal een potje van. Uitzonderingen zal je altijd hebben.
Geip Suusje schreef: ↑14 sep 2021 20:34
De route is van te voren vastgelegd.
Bezorger (c.q zijn auto) heeft een mobiele verbinding, zodat live zichtbaar gemaakt kan worden waar hij zit op de route.
Het is softwarematig prima mogelijk om de pakketontvanger nauwkeurig en live te informeren waar de bezorger zich met jouw pakketje bevindt. En wanneer je hem voor je deur kan verwachten.
Op de dag zelf tijdens het rijden zou je theoretisch een tijd kunnen aangeven. Maar voordat de chauffeur begint is er nog geen tijd te geven. En tijdens de rit kan je wel zien waar de bus op dat moment is, maar niet waar die over een uur zou kunnen zijn. Er zijn bedrijven die aangeven hoeveel stops er nog zijn, maar in de toekomst kan niemand kijken. Zijn de eerstkomende 10 afleveradressen thuis en ben je binnen 30 seconden weg, dan ben je met 5 minuten plus reistijd bij adres nummer 11. Maar als net die 10 adressen niet aanwezig zijn en het duurt 2 minuten per adres, dan ben je pas na 20 minuten plus reistijd van adres nummer 11.
De andere kant van een live update is dat ontvangers ook richting de chauffeur kunnen gaan op het moment dat het aflevermoment niet past. Of dat ze zien dat de bus een paar straten verder is, maar de chauffeur eerst even gaat lunchen en alsnog gaan klagen dat het zo lang duurde.
Alles heeft zijn voordelen, maar ook nadelen.