LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Een automaat schakelt toch niet op het gehoor, of loop ik weer eens achter?
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
En bij een schakelbak voel je toch aan wanneer je moet schakelen? Hoef je niet per se te horen.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Nou, tegen de tijd dat de toetentalbegrenzing ingrijpt, hoor je dat toch echt wel aankomen
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Stereo? Beter mono, op advies van de overheid. Ook dat kan hard (maar dat mag ook weer niet).
U hebt natuurlijk wel gelijk, de audio-installatie kan het motorgeluid overstemmen, daar had ik in de gauwigheid niet aan gedacht. Maar als het volume zo hoog staat dat het een loeiende motor overstemt, hoort de bestuurder ook niets van het omgevingsgeluid; dat vind ik niet verstandig.
U hebt natuurlijk wel gelijk, de audio-installatie kan het motorgeluid overstemmen, daar had ik in de gauwigheid niet aan gedacht. Maar als het volume zo hoog staat dat het een loeiende motor overstemt, hoort de bestuurder ook niets van het omgevingsgeluid; dat vind ik niet verstandig.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
@TS:
Er zijn ook auto's zonder toerenteller. Als je een toerenteller zo vervelend vindt, dan kun je er gewoon voor kiezen om een auto te kopen zonder toerenteller.
Er zijn ook auto's zonder toerenteller. Als je een toerenteller zo vervelend vindt, dan kun je er gewoon voor kiezen om een auto te kopen zonder toerenteller.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Het ligt eraan hoe je levensduur wil afmeten. Doe je dat aan het aantal kilometers dat een auto mee kan of aan het aantal jaar. Een auto die veel kilometers maakt, heeft over het algemeen een betere levensduur als je kijkt naar het aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.jonis schreef: ↑01 okt 2021 09:35Een auto die lange stukken rijdt ligt doorgaans eerder op de sloop dan de auto die alleen korte stukken rijdt.Seinhuis schreef: ↑01 okt 2021 01:43Lange ritten is beter voor de motor. Dit omdat een koude motor sneller slijt. Ga nooit met een koude motor hoge toeren maken. Daarmee slijt de motor sneller.
Hoe lang het duurt dat de motor op bedrijfstemperatuur (80 graden) is hangt af van welke auto, buitentemperatuur en je rijkunsten af, maar over het algemeen na 20 tot 40 minuten.
Zelf geloof ik niet in dat hoge toeren maken beter voor de motor is. De motor/katalysator die eenmaal op bedrijfstemperatuur is wordt er niet warmer van om even vol gas te geven.
Een auto die 30.000KM per jaar rijdt heeft 6 ton op de teller na 20 jaar, die moet 2-3 beurten per jaar krijgen en daar komt nog wel wat extra onderhoud bij als die ouder wordt. Een auto die 5.000KM per jaar rijdt zit je na 20 jaar op een ton op de teller, 1 beurt + apk per jaar is genoeg/royaal onderhoud.
Veel rijden is niet goed voor levensduur van de auto.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Levensduur = tijd, wordt m.i. niet in afstand gemeten.Nijogeth schreef: ↑02 okt 2021 16:40Het ligt eraan hoe je levensduur wil afmeten. Doe je dat aan het aantal kilometers dat een auto mee kan of aan het aantal jaar. Een auto die veel kilometers maakt, heeft over het algemeen een betere levensduur als je kijkt naar het aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.
Kmstand zegt ook niets betrouwbaars over levensduur als enkele indicator.
Ik kocht in 2004 probleemloos een 4 jaar oude IS met 150dkm op teller van een vriend, die reed 100km A2 recht en vlak woon-werkverkeer, uurtje heen en terug. Die was gewoon, behoudens wat steenslag op motorkap, verder als nieuw.
Zou je een auto van een "pakkervervoerder" kopen die in 4 jaar tijd 1,5 ton door de stad heeft rondgecrost? Dan denk ik in elk geval dat je in kmstandx2 moet denken en dat die ook zo eruitziet, maar als de prijs dan juist is kun je zoiets natuurlijk altijd ook nog kopen.
-
- Berichten: 32419
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Hoe meer een auto rijdt, hoe goedkoper zijn kilometers over het geheel gezien worden. Helaas zie je dat niet of nauwelijks in de prijs terug als je het ding tweede-derde-vierdehands koopt.
Hoe lang die kar nog blijft rijden is voor een groot deel een kwestie van onderhoud, maar ook: wat gaat de tweede-derde-vierde eigenaar ermee doen. Die van mij gaan, ongeacht de kilometerstand, doorgaans naar de sloop vanwege roest. Niet omdat er technisch iets mis mee is. Maar ik rij dan ook niet zoveel, dit jaar zal het om en nabij de 3000 kilometer liggen, misschien iets meer. Daar ligt zo'n ding niet wakker van.
Hoe lang die kar nog blijft rijden is voor een groot deel een kwestie van onderhoud, maar ook: wat gaat de tweede-derde-vierde eigenaar ermee doen. Die van mij gaan, ongeacht de kilometerstand, doorgaans naar de sloop vanwege roest. Niet omdat er technisch iets mis mee is. Maar ik rij dan ook niet zoveel, dit jaar zal het om en nabij de 3000 kilometer liggen, misschien iets meer. Daar ligt zo'n ding niet wakker van.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
augusvena schreef: ↑30 sep 2021 14:40Vroeg het me laatst af. 99% van de tijd kijk ik naar twee digitale meters op het dashboard - huidige snelheid en bereik in de tank. En toch is een derde van mijn dashboard deze grote analoge w192.168.0.1 router login 192.168.1.1
ijzerplaat die me nooit iets nuttigs vertelt. De versnellingsbak is automatisch en zelfs in de "handmatige" modus laat ik me niet overschakelen, het gaspedaal is elektronisch. Motortoerentallen zijn buiten mijn directe controle en worden te allen tijde beschermd door de ECU. Waarom zou ik een tacho nodig hebben en waarom zou hij zo groot moeten zijn? Is het gewoon een traditie op dit moment of mis ik iets?
Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.
issue got solved
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Wat was je issue dan?augusvena schreef: ↑03 okt 2021 17:45augusvena schreef: ↑30 sep 2021 14:40Vroeg het me laatst af. 99% van de tijd kijk ik naar twee digitale meters op het dashboard - huidige snelheid en bereik in de tank. En toch is een derde van mijn dashboard deze grote analoge w192.168.0.1 router login 192.168.1.1
ijzerplaat die me nooit iets nuttigs vertelt. De versnellingsbak is automatisch en zelfs in de "handmatige" modus laat ik me niet overschakelen, het gaspedaal is elektronisch. Motortoerentallen zijn buiten mijn directe controle en worden te allen tijde beschermd door de ECU. Waarom zou ik een tacho nodig hebben en waarom zou hij zo groot moeten zijn? Is het gewoon een traditie op dit moment of mis ik iets?
Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.
issue got solved
Dit lijkt meer op gedrag van spamaccounts.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Het gaat om rijden met een automaat. En er zijn maar weinig rijders die het beter kunnen dan een moderne automaat.snuffel1 schreef: ↑04 okt 2021 12:20Het is niet de bedoeling om constant op de meters te kijken maar op het verkeer te letten maar terzijde. De vraag betreft het nut van een toerenteller in een auto en niet over boordcomputers die het verbruik monitoren en dat laten zien. Resumerend, een toerenteller heeft voor een rustige rijder geen nut maar voor rijder die de motor prestaties optimaal wil gebruiken dan weer wel.