Moneyman schreef: ↑04 nov 2021 09:19
De conclusie van Crayzeme "storten kost idioot veel geld" lijkt me inderdaad terecht. Mooie stimulans om dergelijke oncourante coupures niet meer te gebruiken dus
Of een stimulans de contanten zelf zoveel mogelijk te recyclen.
Voor het toerisme hebben we zakelijke rekeningen bij andere banken binnen de EU. Vaste kosten zijn drie tot vier keer lager. Pak ik de aantallen transacties uit 2019 erbij, wordt het vier tot vijf keer goedkoper.
Conclusie 1: stap over naar buitenlandse banken. Met deze hoge kosten loont het om zelf 1x per maand naar Emmerich of Baarle-Hertog te rijden, misschien zelfs elke maand naar Barcelona te vliegen, en daar je bankzaken te regelen.
Conclusie 2: zouden we in Nederland bankieren, dan zouden we de prijzen met ca. 4% moeten verhogen om deze kosten niet ten koste van het rendement te laten gaan.
In elk geval is duidelijk waar de druk om alles te pinnen vandaan komt. Wet wwft zorgt voor extra druk.
Feitelijk verlaagt de Rabobank de waarde van de 200- en 500-euro biljetten met de extra kosten. Ik vraag mij af of dit nog wel past binnen de wetgeving.