Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

HADES2001 schreef:
11 nov 2021 09:50
83% van nederland is gevaccineerd
17% is niet gevaccineerd

Van de laatste 650 opnames is
45% gevaccineerd
55% niet gevaccineerd

Ik mag hopen dat je basis rekenen snapt en dat meer van de helft aan opnamen niet gevaccineerd is maar slechts 17% van Nederland representeert dat het Vaccin dus werkt.
Als het Vaccin niks deed dan was 83% van de opnames gevaccineerd
Die vaccins worden juist gepromoot met fors kleinere kans op ziekenhuis- dan wel IC-opname na besmetting. Buiten kijf dat zo is.
Maar dat houdt wel in dat de groep gevaccineerden met besmetting eigenlijk 5 keer groter is , dan 650 * 0.45. (uitgaanden van effectiviteit tegen ziekenhuisopname van zo 80...85%)
En als je dan door rekent, en de groep besmette gevaccineerden en ongevaccineerden tegen elkaar afzet, kom je aardig in de buurt van de 83% , die je al noemt.

Waardoor ik tot de conclusie kom: Het virus merkt in haar verspreiding vrijwel niets van tweedeling.
Terwijl het idee/bedoeling/hoop was dat de G-groep immuun zou zijn, en niet zou bijdragen aan R getal.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
11 nov 2021 13:51
Kansloos allemaal. Al gaan we twee maanden in volledige lockdown. Dan zitten we dan op 0 besmettingen. Geef het dan weer vrij en hoppa, we zijn weer terug bij af.
Zo'n beetje op dag 1 noemde ik het een sluimerende veenbrand, niets doen (geen maatregelen) leek me de snelste weg naar groepsimmuniteit
fonsflons schreef:
11 nov 2021 13:51
Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt om op lange termijn maatregelen te gaan nemen ipv korte termijn.
Hoe ziet een lange termijn maatregel eruit? Het vereist in ieder geval visie.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik denk dat je met hervaccinatie in ieder geval aan spreiding doet van het aantal ziektegevallen. Het draagvlak voor hervaccinatie zal wel steeds kleiner worden, maar ik verwacht dat het aantal ziektegevallen ook zal afnemen omdat natuurlijke immuniteit beter is, en de zwakkeren iedere keer zullen afvallen. Wreed, maar zo is de natuur.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jose2501. Denkt u nu werkelijk, nu we al 2 jaar met het virus kampen, dat artsen niet bezig zijn geweest met geneesmiddelen?
Alles wat u hier noemt is allang onderzocht en er is altijd wel een reden (bijwerkingen) om hier niet aan te beginnen.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Behandelen volgt op ziek worden. Het lijkt mij dat de meeste winst te behalen valt bij het voorkomen dat we ziek worden, en niet met het volstoppen met allerlei medicatie.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Europese regels zijn er in ieder geval nog niet,hier in Frankrijk zijn de mondkapjes in de winkels niet weg geweest,en in veel kleinere winkels mogen ook maar beperkt mensen gelijktijdig naar binnen.
Bij de kapper hoeft een kapje dan blijkbaar weer niet.
In sommige winkels vraagt men middels een pamfletje op het raam om afstand te houden,bij andere alleen om je handen te "wassen"
Dus ook hier een wat vage regels.
Je ziet ook hele clubs mensen bij elkaar zonder afstand en zonder mondkapje en ook eenlingen al hardlopend of op de fiets met wel een masker voor.
Bij de mensen waar ik beroepshalve mee in aanraking kom draagt tot nu toe niemand een mondkapje.
Kortom;gooi maar in mijn pet en dan zoek ik het later wel eens uit.

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
11 nov 2021 18:49
Dashboard RIVM:

Top tien doodsoorzaken op basis van sterfte in 2020 bij 15 tot en met 64 jarigen:

Longkanker. 2.309
Zelf toegebracht letsel. 1.368
Covid-19. 1.050
Coronaire hartziekten. 999
Borstkanker 982
Dikkedarmkanker 946
Enz.

Alleen al aan longkanker stierven meer dan 2x zoveel mensen dan aan Covid-19. En dat is dus al zeker 20 jaar zo.
Alleen al voor het zelf toegebracht letsel moeten we die groep beschermen tegen coronamaatregelen ;)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Zelf toegebracht letsel is een eufemisme voor suïcide.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik denk dat men dat wel begrijpt :D

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

lievemarie schreef:
11 nov 2021 14:02
Dit vind ik toch echt wel bizar, afgelopen dinsdag het op 2 na hoogste aantal besmettingen. Met 85% gevaccineerden nu tegenover 0% vorig jaar.

https://www.nu.nl/coronavirus/6167059/r ... ecord.html
De XY-Deltavariant is 2x keer zo besmettelijk als de versie van de vorige piek. Vermenigvuldig het aantal besmettingen met vier tot vijf, dan heb je het aantal zonder de remmende werking van de vaccins, zonder de invloed van beperkingen.

Ondertussen zien wij de plannen voor eind december op losse schroeven staan. Dat is het meest lastige van deze tijd: niets kan echt spontaan, alles plannen, maar niet te ver vooruit, want dan kan er zomaar een streep doorgehaald worden. Grrr...

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Precies. Onze reis naar de kerstmarkten van Keulen gaat voor het 2e jaar op rij niet door. Maar ja, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nu ben ik kwijt wie zich afvroeg hoe groot de groep is, die geen vaccin mag om medische redenen. Wel een begin van een antwoord: in mijn werk is dat bijna een half procent. Dat zijn dus mensen met zo'n indicatie, die gewoon aan het werk zijn (en voor wie de collega's wat meer opletten, zodat ze veilig zijn en blijven).

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is nog maar de vraag hoe lang er sowieso nog dingen door kunnen gaan...

Heb mijn planning wat aangepast. Wat vandaag nog verantwoord is, kan het volgende week al niet meer zijn, ongeacht welke maatregelen er wel of niet van overheidswege genomen worden. Oftewel: best kans dat aankomende weekend de laatste keer is dat verantwoord reizen met de trein nog mogelijk is. En ik moet nu eenmaal voor de jaarwisseling ergens wat ophalen, de winkel gaat dan voorgoed dicht... 😡

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik blijf erbij, 2 g gaat ook niet werken. De enige goede manier is volgens mij iedereen testen voor ieder evenement. Dan heb je de meeste kans dat besmette mensen worden ontdekt en worden uitgesloten.

Maar ja, dat zal wel weer te duur zijn, en er is te weinig testcapaciteit.

klaartje59
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door klaartje59 »

fonsflons schreef:
11 nov 2021 18:42
Gewoon de ic capaciteit vergroten ipv verkleinen.
Er is geen te kort aan het aantal ic bedden. maar er is wel tekort aan personeel dat op de ic kan/wil werken. Dan kun je wel iemand op zo'n bed leggen maar als er geen verpleging is dan kan dat niet natuurlijk,

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

lievemarie schreef:
11 nov 2021 20:12
Ik blijf erbij, 2 g gaat ook niet werken. De enige goede manier is volgens mij iedereen testen voor ieder evenement. Dan heb je de meeste kans dat besmette mensen worden ontdekt en worden uitgesloten.

Maar ja, dat zal wel weer te duur zijn, en er is te weinig testcapaciteit.

Laat jij je lekker elke dag testen!
Dat gaat hem echt niet worden, sowieso niet wat kosten betreft. Plus de bereidwilligheid, die dus laag zal zijn.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Als dat het enige is wat besmettingen kan indammen. En iedere dag is ook niet nodig, alleen als je ergens naartoe wilt.

Met 2g kunnen besmette mensen elkaar nog steeds besmetten, en komen we in een vicieuze cirkel. Maar de tijd zal het leren.

klaartje59
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door klaartje59 »

lievemarie schreef:
11 nov 2021 20:12
Ik blijf erbij, 2 g gaat ook niet werken. De enige goede manier is volgens mij iedereen testen voor ieder evenement. Dan heb je de meeste kans dat besmette mensen worden ontdekt en worden uitgesloten.

Maar ja, dat zal wel weer te duur zijn, en er is te weinig testcapaciteit.
Voor zover ik weet kun je met een test pas 5 dagen na besmetting zien of je corona hebt. Ben je dus nog maar 2 dagen geleden besmet, dan is de test gewoon negatief.
Dus dan geef je een heel verkeerd veilig gevoel aan mensen.

Ik denk dat voor nu belangrijk is:
- de 2g maatregel
- mondkapje
- de 1,5 meter terug waardoor aantal mensen op een locatie beperkt wordt.
waar 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden, dan kan dit niet doorgaan voorlopig.

En misschien moet dit voor langer dan 2 weken zodat iedereen weet waar we de komende maand aan toe zijn. Dan kan het achteraf alleen maar meevallen.

Maar het blijft moeilijk, wat is verstandigste??

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze piek met zo veel besmettingen is natuurlijk niet zo gek, nu juist nu zoveel mensen zich hebben laten testen om deel te kunnen nemen aan diverse uitjes.
Ook zonder deze nu zichtbare testuitslagen was het wel duidelijk dat er méér besmettingen zouden zijn, gezien het gedrag van zovelen.
Het Carnaval barst straks ook weer gewoon los , juist daar waar het 2 jr geleden ontstond, in Brabant.
Vandaag op de 11e van de 11e feesten ze er al op los in Oeteldonk.

Moneyman
Berichten: 31106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 nov 2021 13:53
Moneyman schreef:
11 nov 2021 11:29
Nijogeth schreef:
11 nov 2021 10:56
Het gaat erom dat je al een rijbewijs B hebt en ineens aanvulling nodig hebt om een gewone auto te rijden, je ineens een extra toevoeging op het rijbewijs moet halen of iedere keer voordat je instapt jezelf moet laten testen.
Dat is nou juist exáct wat we gedaan hebben met bijvoorbeeld ouderen, of mensen die ziek worden: die moeten ineens aan (keurings)eisen voldoen waaraan ze voorheen niet hoefden te voldoen. Waarom? Omdat de omstandigheden zijn veranderd en het noodzakelijk maken om aanvullende eisen te stellen.

Moet ik de overeenkomst nog duiden...?
Dus een oudere moet zich iedere dag laten testen voor ze de auto instappen? Want ja, de situatie op dag 1 kan anders zijn dan op dag 2.
Je “dus” suggereert dat dat een logische conclusie is uit het voorgaande. Dat is echter onjuist.

Gesloten