LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

16again

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
17 nov 2021 09:29
16again schreef:
17 nov 2021 00:00
kuklos schreef:
16 nov 2021 23:21
Ik moest weer aan dit plaatje denken:https://9gag.com/gag/aOQbrLE
Dat plaatje is juist illustratief voor het punt dat scharrelschipper maakt. Kritische geluiden worden al snel in een hokje geduwd.
Jouw afdronk is dan weer totaal niet wat ik uit het plaatje haal. Dit plaatje is niet bedoeld om in hokjes te duwen, maar om te spiegelen. Dat lukt niet iedereen.
Zo heeft ieder zijn eigen interpretatie van het plaatje. In mijn beleving worden mensen met een afwijkende kijk op zaken te kakken gezet.
En moest ik weer aan Maurice denken, die eerder dan menigeen het belang van ventilatie noemde.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
17 nov 2021 10:16
Moneyman schreef:
17 nov 2021 09:29
16again schreef:
17 nov 2021 00:00
Dat plaatje is juist illustratief voor het punt dat scharrelschipper maakt. Kritische geluiden worden al snel in een hokje geduwd.
Jouw afdronk is dan weer totaal niet wat ik uit het plaatje haal. Dit plaatje is niet bedoeld om in hokjes te duwen, maar om te spiegelen. Dat lukt niet iedereen.
Zo heeft ieder zijn eigen interpretatie van het plaatje. In mijn beleving worden mensen met een afwijkende kijk op zaken te kakken gezet.
Omdat jij maar blijft negeren dat het hele plaatje gaat over onderzoek. Vaccin onderzoek en anti-vaccin onderzoek. Dat hele plaatje is bedoeld om aan te geven waar nu dat verschil in onderzoek in zit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Snapt iedereen zelf nog wel waar iedereen het over heeft? Ik ben de draad allang kwijt. Maar goed, ik ben dan ook geen deskundige die wijs moet zien te worden uit alle lekenmeningen hier.

16again

kuklos schreef:
17 nov 2021 10:20
Omdat jij maar blijft negeren dat het hele plaatje gaat over onderzoek. Vaccin onderzoek en anti-vaccin onderzoek. Dat hele plaatje is bedoeld om aan te geven waar nu dat verschil in onderzoek in zit.
Ik trek het inderdaad breder. Bestaat er uberhaubt anti-vaccin onderzoek?
Farmaceuten geven miljarden aan vaccin onderzoek uit (en verdienen er nog veel meer aan). Dat geeft per definitie al een scheve situatie, zoals getoond.

16again

kuklos schreef:
17 nov 2021 10:03
16again schreef:
17 nov 2021 01:26
kuklos schreef:
17 nov 2021 00:32
Daarbij negeren we nog de inhoud van de boodschap van die arts. Die ik niet ken. Doch wel enigszins kan raden. De man is arts, geen statisticus.
Ook altijd sterk. Reageren zonder de inhoud te kennen
Nog sterker, katten zonder te vertellen wat dan wel de inhoud van het filmpje was en daarmee inhoudelijk een discussie aan kunnen gaan.
Op het forum staat gewoon een URL, waarom zou ik daar een samenvatting van geven?

kuklos schreef:
17 nov 2021 10:03
Opnieuw ben je aan het katten, maar ontgaat de boodschap je. De boodschap is dat het percentage gevaccineerden in het ziekenhuis misleidend is. Mijn voorbeeld maakt dat duidelijk. Nergens is gezegd dat dit de werkelijke aantallen betrof.
Misleidend met een factor 1:3 of 1:50, is een zeer groot verschil. Met de actuele verhouding van 1:3 valt misleiding in de cijfers wel mee.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

witte angora schreef:
17 nov 2021 10:45
Snapt iedereen zelf nog wel waar iedereen het over heeft? Ik ben de draad allang kwijt. Maar goed, ik ben dan ook geen deskundige die wijs moet zien te worden uit alle lekenmeningen hier.
De rode draad is twijfel zaaien over wetenschappelijk onderzoek, media en instanties.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
En daarom ben ik ook al pagina.s geleden afgehaakt , het duizelt me :D .
Cijfers, statistieken, het gepraat aan de tafels , ik ben ook maar een leek en wacht het wel af. Eén ding probeer ik uit alle macht te voorkomen en dat is besmet raken en daarom houd ik mij aan alle basismaatregelen.

Ik denk dat er pas over een jaar of 3 véél méér geduid kan worden over dit Coronavirus én over de vaccins.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
17 nov 2021 11:36
witte angora schreef:
En daarom ben ik ook al pagina.s geleden afgehaakt , het duizelt me :D .
Cijfers, statistieken, het gepraat aan de tafels , ik ben ook maar een leek en wacht het wel af. Eén ding probeer ik uit alle macht te voorkomen en dat is besmet raken en daarom houd ik mij aan alle basismaatregelen.
Alle anderen hier zijn ook leken en mijns inziens is dat gesmijt met al die cijfers een onderdeel van het uitvluchten zoeken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Snapt iedereen zelf nog wel waar iedereen het over heeft? Ik ben de draad allang kwijt.
Insert tune:

"Soms denk je van Whoo de draad ben ik kwijt
Dan denk je: hè?! En dan zie je de dingen allemaal ff niet meer scherp
Daarom is het nu dus de hoogste tijd
Voor een heel simpel liedje
Over een best wel ingewikkeld onderwerp

De Coronacrisis in één minuut... Here we go..."

Mark1992

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lady1234 schreef:
17 nov 2021 12:09
Alle anderen hier zijn ook leken en mijns inziens is dat gesmijt met al die cijfers een onderdeel van het uitvluchten zoeken.
De cijfers van het RIVM helpen mij anders prima om te beargumenteren waarom ik mij niet laat vaccineren in mijn leeftijdsgroep. Ik kan de kansberekening op basis van de besmettingen, ziekenhuisopnames én IC-opnames hiermee onderbouwen. Alsmede het aantal doden in mijn leeftijdscategorie. Hierbij is de conclusie gewoon erg duidelijk: de kans dat ik met mijn leeftijd overlijdt aan Corona is nihil, de kans dat ik op de IC belandt is nihil, de kans dat ik überhaupt in het ziekenhuis kom is ongelooflijk klein.

Ik begrijp dat veel mensen zeggen ''Ja, maar je doet het niet voor jezelf, je doet het voor de rest''. Leuk argument, maar ik laat mij niet vaccineren, waar óók (kleine) risico's aan kunnen zitten, om ''de rest'' te beschermen.

De overheid en het RIVM geeft zelf ook aan: wanneer je gevaccineerd bent wordt de kans aanzienlijk kleiner om in het ziekenhuis te belanden. Dus wanneer ik iemand zou besmetten die gevaccineerd is, moet het vaccin er voor die persoon voor zorgen dat hij beschermd is.

Het punt is dat wanneer 84% gevaccineerd is, er ook nog een deel is dat al wél Corona heeft gehad. Hoe groot dit percentage is, kunnen ze niet vertellen (begrijpelijk), maar dit zou best een groot deel van de ongevaccineerden kunnen zijn. een aangezien een herstelbewijs óók geldig is, verwacht ik dat mensen die niet beschermd zijn door het vaccin dan wel vanwege herstel, kleiner is dan die 1,5 miljoen mensen waar ze telkens naar verwijzen.

Als 84% vaccinatiegraad dit aantal besmettingen oplevert, nog zonder de mensen met herstelbewijs mee te nemen, dan zal 95% vaccinatiegraad naar mijn mening weinig verschil maken in het aantal besmettingen en opnames. Maar we zien het volgend jaar wel weer wanneer de vaccinatiegraad nóg hoger is dan nu, en de nieuwe maatregelen weer van kracht worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gebruikt de cijfers dus om je een mening te vormen en je eigen keuzes mee te onderbouwen. Dat lijkt me prima. En dat is (denk ik) ook niet waar Lady op doelde: in dit topic worden de cijfers vooral gebruikt (of misbruikt) om andermans keuzes te bekritiseren.

Mark1992

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Moneyman schreef:
17 nov 2021 12:21
Je gebruikt de cijfers dus om je een mening te vormen en je eigen keuzes mee te onderbouwen. Dat lijkt me prima. En dat is (denk ik) ook niet waar Lady op doelde: in dit topic worden de cijfers vooral gebruikt (of misbruikt) om andermans keuzes te bekritiseren.
Oh juist. Heb inderdaad niet alle reacties gelezen dat ervoor werden gesteld. Had ik beter wel kunnen doen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
17 nov 2021 12:21
Exact dit. Ik weet wel een en ander van statistiek, maar wat er hier allemaal de revue passeert, ik heb werkelijk geen idee. En het boeit me eigenlijk ook niet.

Veel belangrijker vind ik de praktijk: hoe gaan wij als burgers met de huidige situatie om. Het gegoochel met cijfers levert m.i. geen enkele bijdrage om Corona onder de duim te krijgen. Ons zoveel mogelijk houden aan gestelde maatregelen, en daarbij zelf het gezonde verstand gebruiken lijkt mij veel effectiever. En soms hebben mensen daar wat hulp bij nodig, omdat het even niet meer gaat. Te lang geen of weinig sociale contacten, te lang dit of te lang dat, noem maar op. Het is voor niemand makkelijk.

In plaats van dat mensen uit elkaar groeien, zouden ze eigenlijk naar elkaar toe moeten groeien. Niet de ander moet bestreden worden; Corona moet bestreden worden, en dat moeten we met elkaar doen, door elkaar te steunen.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik begrijp dat veel mensen zeggen ''Ja, maar je doet het niet voor jezelf, je doet het voor de rest''. Leuk argument, maar ik laat mij niet vaccineren, waar óók (kleine) risico's aan kunnen zitten, om ''de rest'' te beschermen.
punt is dat ik in de regel ongevaccineerden (waarvan ik t weet in ieder geval) erg verstandig zie zijn met navolgen maatregelen/adviezen (niet alleen voor zichzelf maar zeker ook voor de rest), terwijl ik veel gevaccineerden zie die overal lak aan hebben, en bezit van de QR code gelijkstellen aan "niemand doet mij wat"...

mn oudere generatie zie ik de hand lichten met bv mondkapjesplicht in bv supermarkten (inmiddels al legio ruzies met personeel mogen aanschouwen helaas, kern reactie van aangesproken: maar ik ben gevaccineerd!). echt ongelofelijk.

Kijk dan naar de stijgende cijfers van gevaccineerden bij ziekenhuisopnames, leeftijdcategorie en de wetenschap dat die in de regel ook andere klachten hebben , en de wetenschap dat een groot deel van de ongevaccineerden zeer waarschijnlijk ook met vaccinatie in het ziekenhuis waren beland vanwege onderliggende problemen (obesitas, longen bv) en iedereen kan snappen dat een G2 niet kan gaan werken.
Echt G1 nodig vrees ik.

Techneut71

Ongelezen bericht door Techneut71 »

criticus2 schreef:
17 nov 2021 12:42
punt is dat ik in de regel ongevaccineerden (waarvan ik t weet in ieder geval) erg verstandig zie zijn met navolgen maatregelen/adviezen (niet alleen voor zichzelf maar zeker ook voor de rest), terwijl ik veel gevaccineerden zie die overal lak aan hebben, en bezit van de QR code gelijkstellen aan "niemand doet mij wat"...
Helaas zie ik juist het tegenovergstelde. Ongevaccineerde kennissen die weigeren zich ook maar aan welke maatregel dan ook te houden, omdat "het toch maar een griepje is, en voor griepjes hebben we ook nooit maatregelen nodig gehad"...

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Techneut71 schreef:
17 nov 2021 12:45

Helaas zie ik juist het tegenovergstelde. Ongevaccineerde kennissen die weigeren zich ook maar aan welke maatregel dan ook te houden, omdat "het toch maar een griepje is, en voor griepjes hebben we ook nooit maatregelen nodig gehad"...

Je ziet ze beiden, ongevaccineerden die absoluut om een flut reden nooit een spuit willen hebben en zoals @criticus hierboven ook al zegt .....gevaccineerden die denken dat er niks kan gebeuren.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

Techneut71 schreef:
17 nov 2021 12:45
criticus2 schreef:
17 nov 2021 12:42
helaas... zelf ken ik niet zo veel categorie wappie zeg maar om mij heen, wat van de ongevaccineerden toch ook nog wel een behoorlijke minderheid is.
degenen die ik ken zijn echt geen virusontkenners maar veelal zeer sportieve mensen in leeftijdsgroepen die laag risico lopen (zijn zich van het risico wat er wel is zeer bewust) en ook best goede argumentatie hebben (die ook nog deels ondersteund wordt door de huidige ontwikkelingen).
Laten we wel wezen: vaccineren heeft ons bepaald (nog?) niet gebracht wat ons voorgehouden was. En dat ligt echt niet aan het percentage ongevaccineerden (waarvan een deel de ziekte doorlopen heeft, maar hoeveel precies??) Nu kwam daar de deltavariant overheen (toch net zo besmettelijk bij wel gevaccineerde, hoewel wel wat kortere periode) , speelt een rol, blijkt de effectiviteit van vaccinatie toch slechter te zijn/worden dan gedacht/verwacht (anders zou er geen booster nodig zijn) etc.
Ik heb nu ik erover nadenk in mijn nabijheid ook meer gevaccineerden alsnog besmet zien worden dan ongevaccineerden (daarvan eigenlijk 0...)...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar heb ik een “uitzonderlijke” omgeving. Iedereen gevaccineerd. Één persoon corona gehad. Was gisteren bij de super, zowel jong als oud had een mondkapje op, ook het personeel. Nog geen één keer meegemaakt dat daar een ruzie over was in de winkel, iedereen houdt afstand of verontschuldigd zich als men te dichtbij komt.

En ik doe dat zelf ook.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Misschien woon jij in een dorp. de ruzie's zie je overal waar veel mensen komen.
Waarom zou je voor het personeel niet ff zo'n kapje opzetten? Kleine moeite groot plezier, tenslotte moeten zij er de hele dag mee opzitten.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
17 nov 2021 08:31
Nijogeth schreef:
17 nov 2021 08:16
Jammer dat daar niet het percentage ongevaccineerden in het ziekenhuis staan. Althans, ik kon het zo snel niet vinden. Alleen over de besmettingen was de vaccinatiestatus te vinden.
Op dit moment zijn de cijfers t/m eind oktober bekend:
https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde
Ja, die wist ik. Die cijfers zijn vaker voorbij gekomen. De verdeling op de IC was in oktober 70-30 en in het ziekenhuis 56-44. Daarom dat ik me afvroeg nu de verdeling in het ziekenhuis groter is geworden of dat ook voor de cijfers van de IC gold.

Gesloten