J. Deltoer schreef: ↑25 nov 2021 20:38
Dat lijkt me niet relevant.
Natuurlijk is die vraag over het hoe en waarom wél relevant.
Er is een poging tot betalen per pin gedaan. Wordt de transactie geweigerd door bijvoorbeeld een te laag saldo of het bereiken van de daglimiet, dan wordt dat weergegeven op het display van het pinapparaat en zichtbaar voor de klant. Van de betalende klant mag je verwachten dat hij de boodschappen in de display van het apparaat leest. Deze boodschappen zijn niet zichtbaar voor de kassamedewerker. Als klant moet je het display in de gaten houden tot er iets staat als 'transactie geslaagd' of het groene scherm met vinkje verschijnt.
Als vanwege te weinig saldo de transactie geweigerd is en de klant loopt vervolgens weg, dan is dat de klant aan te rekenen. De klant heeft dan immers aan de boodschap in het display kunnen zien dat er nog niet betaald is. In dit geval zijn ook de extra kosten door te berekenen aan de klant.
Is de betaling mislukt door een storing in het systeem en heeft de klant daar -mogelijk- geen duidelijk bericht van gezien in de display, dan is het de verkoper aan te rekenen. Klant biedt betaling aan, maar het systeem van de verkoper accepteert door een storing de betaling niet. Als dan de medewerker vervolgens ook niet laat blijken dat er iets mis is en iets zegt als 'prettige dag, tot ziens', dan mag je als klant veronderstellen dat alles in orde is. De extra kosten die de ondernemer moet maken als gevolg van een storing aan het systeem is in dit geval een zaak tussen de ondernemer en de leverancier van het kassa/pinsysteem.