HandigeHarrie schreef: ↑03 dec 2021 11:03
(...) Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo;
Waarom hecht u zo veel waarde aan het ontbreken van KVK-logo op de informatie die u kreeg? U koopt iets bij een bemiddelaar, die op zijn informatie haalt uit het KVK-register. De informatie die u koopt moet dan natuurlijk wel correct zijn, maar waarom zou het KVK-logo daar op moeten staan? Sterker nog, ik denk dat een "derde" zoals deze bemiddelaar, dat logo helemaal niet mag gebruiken; het is immers niet de KVK zelf. Een mededeling in de trant "gegevens uit het handelsregister van de KVK" lijkt mij voldoende. Maar, nogmaals, die informatie moet natuurlijk wel kloppen.
Dit soort bemiddelaars zoekt vaak bewust de randen op van de wet en van wat betamelijk is. Veel sympathie of waardering heb ik daar niet voor. Boven aan de pagina van dit bedrijf staat een duidelijke waarschuwing: "Het bedrijven uittreksel handelt niet voor of namens de Kamer van Koophandel maar dient als online intermediair voor het bestellen van KVK uittreksels."
Dat het bedrijf gevestigd is boven een winkel geeft op zich geen aanleiding om kwade trouw te veronderstellen. Veel meer dan wat computer- en netwerkcapaciteit is niet nodig. Uit de
gegevens van de KVK blijkt dat er 17 handelsnamen op dit adres staan ingeschreven, zo te zien hoofdzakelijk "doorschuifwebsites". Vermoedelijk heeft deze ondernemer wat programmeerwerk gedaan dat hij eenvoudig kan aanpassen aan verschillende omstandigheden.
Dat de KVK een rechtszaak voorbereidt tegen ongeoorloofde praktijken waar de KVK last van heeft geloof ik wel. Maar weet u zeker dat daarbij ook bedrijven-uittreksel door de KVK op de korrel wordt genomen?
De informatie die u daar koopt moet natuurlijk wel correct zijn. Misschien is er gewoon iets fout gegaan. Heeft u contact opgenomen met het bedrijf? Er is immers een
contactpagina: "Heeft u vragen over een aankoop of over onze diensten? Graag komen wij met u in contact. Stuur ons een bericht via het contactformulier hieronder." U kunt het allicht proberen.
Terzijde: Toen ik bij wijze van proef de term "kvk uittreksel" intypte, stond boven de zoekresultaten de vraag "Did you mean:
kvk uitreksel". Nee, dat bedoelde ik niet, maar kennelijk wordt die typfout vaak gemaakt.