Opening:
Graded exercise therapy may not be appropriate for treating post-viral fatigue in patients recovering from covid-19, the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) has told doctors
Dit gaat over het VK en de behandelwijze om stapsgewijs meer te bewegen, die wordt gebruikt bij patiënten met ME of met een chronisch vermoeidheidssyndroom en misschien niet de goede methode is om te herstellen van Covid.
Dat is niet dezelfde methode als na een chemokuur en de waarschuwing van het Britse Gezondheidsinstituut is van juli 2020. In Corona-termen een eeuwigheid geleden.
Ik lees de bijdrage van Lisa als een voorbeeld van de zoektocht naar een goede aanpak, dat gaat nu eenmaal met 'proberen en falen'.
Zelf hebben we vorig jaar een persoonlijk 'behandelplan' - niks behandeling, je moet het zelf doen - gekregen. Dat heeft wel geholpen om van niets naar iets te gaan. De rest is ... blijven oefenen, maar niet overbelasten.
Vermoeidheid na Corona heeft verschillende oorzaken, dus ik zou niet speculeren maar doorvragen. Het kan met de longcapaciteit, virusresten, resten van medicatie, afgebouwde spieren, hartconditie, schildklierwerking te maken hebben en deze lijst is nog veel langer. Het enig nuttige advies: schrijf op, wat je opvalt, want in een spreekkamer vergeet je toch de helft, en laat een arts naar je lijstje kijken. Daar komt altijd iets anders uit dan je zelf had verwacht.