16again schreef: ↑04 jan 2022 19:44
Moneyman schreef: ↑04 jan 2022 18:27
Lees ook het voorgaande artikel (zie link hieronder) even, en dan met name het stukje over draagvlak. Een keiharde lockdown, vele malen harder dan in Nederland, en hoor je ze daar klagen? Welnee, de burgers daar gaan vrijwillig verder dan de overheid aangeeft.
Mooi land? Of mooie burgers? Wie zal het zeggen…
https://nos.nl/l/2411800
Draagvlak? Hoe meet je dat zonder vrije meningsuiting of persvrijheid?
Mijn vrouw komt er regelmatig voor zaken, naja de afgelopen ~2 jaar even niet natuurlijk, maar die mensen wéten niet beter, en het gros van de Chinezen vindt hun leven prima daar. Als daar de overheid zegt mondkapjes op in OV, dan doet iedereen dat. Als mijn lief verteld dat er hier mensen met het kapje alleen over de mond de trein in stappen, of helemaal zonder een supermarkt, geloven ze dat letterlijk niet. Ze zijn niet zo gehersenspoeld als zeg een Noord-Koreaan, maar hun bubbel is een land met 1,4 miljard inwoners. Inwoners die zich digitaal begeven in een compleet eigen wereld, die afgeschermd en gecensureerd wordt, maar zo groot en massaal is, dat het veel minder opvalt dan je zou denken.
Als zij daar is, kunnen we bijvoorbeeld niet betrouwbaar communiceren via Whatsapp, maar moet het via WeChat, want dat kan de overheid wel monitoren. Regelmatig moet ik me dan, want buiten Chinese firewall, opnieuw registeren, want dat vertrouwen ze overduidelijk niet. Als je daar als particulier een VPN dienst wil gebruiken, dan moet je erg je best doen om een werkende te vinden, de sites van de bekende zijn geblokkeerd, en strict genomen is het bij wet zelfs verboden, maar daar wordt meestal niet zo erg streng op gehandhaafd.
In hun bedrijven is op elke vestiging wel iemand werkzaam die rapporteert aan de overheid. Deze zijn meestal vrij matig presterend, zo herken je ze vrij vlot, maar mogen hun baan wel gewoon behouden, want dan heb je als bedrijf veel minder gedoe met vergunningen, en kom je wat lager op de lijst met bedrijven die zeg 2 dagen/week, geen stroom krijgen. Brownouts, of regelrechte blackouts zijn fact of life voor bedrijven daar.
Maar goed, wij denken met 1 miljoen mensen vaccineren, zo dat is een klus. Daar is dat 1 wijk aan mensen in Suzhou, een van die miljoenensteden in de periferie van Shanghai, wat al evenveel inwoners heeft als ons complete land. 10 miljoen mensen in quarantaine is hier bijna 2/3 van de bevolking, daar nog niet eens 1%.