LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Lady1234

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De overheid was niet voorbereid op een echte pandemie, dus alles was in het begin hap snap en lapmiddelen.

Er staat toch niet echt iets nieuws in dat rapport?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 feb 2022 22:40
Nee. En dat is eigenlijk nog het ergste: dat iedereen al lang zag en wist wat er fout ging, maar dat iemand als De Jonge desondanks direct in de verdedigingskramp schiet.

En ja, ik weet dat het achteraf makkelijk praten is - maar als je de Corona-topics op dit forum eens zou teruglezen (stel dat je je een week zou vervelen), dan zie je heel veel constateringen die nu in het rapport terugkomen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
17 feb 2022 09:21

Nee. En dat is eigenlijk nog het ergste: dat iedereen al lang zag en wist wat er fout ging, maar dat iemand als De Jonge desondanks direct in de verdedigingskramp schiet.

En ja, ik weet dat het achteraf makkelijk praten is - maar als je de Corona-topics op dit forum eens zou teruglezen (stel dat je je een week zou vervelen), dan zie je heel veel constateringen die nu in het rapport terugkomen.
Heel veel constateringen, maar was het niet zo dat bijna iedereen in zijn eigen straatje praatte en ik kan me herinneren dat de opmerking over de beste stuurlui veelvuldig voorkwam.
Het is altijd gemakkelijk om het land te besturen door vanuit je luie stoel wat op je toetsenbord te tikken dan echt de verantwoordelijkheid te dragen die die mensen toen hadden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
17 feb 2022 10:33
Het is altijd gemakkelijk om het land te besturen door vanuit je luie stoel wat op je toetsenbord te tikken dan echt de verantwoordelijkheid te dragen die die mensen toen hadden.
Volledig eens hoor, ik het dat vaak genoeg geschreven. Maar als er dan een rapport ligt wat onderschrijft wat die stuurlui aan wal al zeiden, is het niet de meest sterke reactie om gelijk in de verdediging te schieten. Dat had veel constructiever gekund - en gemoeten.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Zoals vaker:
teveel mannetjes, teveel ego.s, teveel gepraat , te weinig daadkracht.
Bij een ramp zoals dit zijn echte crisismanagers nodig.
Echte ' generaals ' :D lokaal en nationaal.
Bij de start van het inënten kwam defensie aan het woord : zij werden genegeerd toen ze hun expertise aanboden.
Maar goed : de economie is weer booming, alle doden ten spijt. :( , toch?

En in Groningen wachten ze nog steeds en de toeslagenaffaire loopt nog en vwb immigratie en woningen loopt het niet.
H de Jonge is nu minister van wonen.....hoe bestaat het toch allemaal?

Maar goed, wie ben ik? :wink:

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
17 feb 2022 13:06

Maar goed, wie ben ik? :wink:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=302922 :lol:

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
16 feb 2022 22:40
Ik heb het niet helemaal doorgelezen, al leest het prettig weg (voor een overheidsrapport), maar nee. De meeste adviezen/aanbevelingen gaan over het een sterkere, slapende, structuur bij de rijksoverheid, die alles aan moet kunnen. Dat lijkt mij te hoog gegrepen. Crises hebben hun eigen dynamiek en daar is geen enkele amtelijke structuur tegen opgewassen. Het enige nuttige advies gaat over het improvisatievermogen en dat is wel goed uitvoerbaar, aan te leren, te trainen, enz.

*

Een interessant, nederlandstalig artikel uit november vorig jaar van Michael Le Page in de Newscientist over de zoektocht naar een universeel Coronavaccin. Ik kwam er langs omdat dit nog in mijn hoofd zit:
Jablan schreef:
15 feb 2022 21:29
Sandra Ciesek zit ook in het bestuur van de vereniging van virologen en heeft in die functie meegeschreven aan een vernieuwd standpunt over immuniteit. Beste bescherming is een doorgemaakte besmetting, aangevuld met vaccins of drie keer gevaccineerd, maar niet te snel achter elkaar. (Welke immunoloog kan dit goed uitleggen?)
Het gaat om niet te snel, niet te vaak vaccineren om overbelasting van het immuunsysteem te voorkomen.

Ik heb wel een verklaring uit de spreekkamer, maar nog geen goede, openbare bron voor hier gevonden (sorry, 16again/kuklos).

Het risico wordt omschreven als 'oververmoeidheid van de T-cellen'. Sommigen noemen het uitputting.

Op zich is het principe bekend. Vaccinatie en je afweer gaat aan de slag, maakt actieve antistoffen aan. De herhalingsprikken hebben het doel voldoende T-geheugencellen aan te maken, zodat je voor langere tijd beschermd bent.

Wanneer de herhalingsprikken te snel achter elkaar komen, dan kan het gebeuren, dat je immuunsysteem nog bezig is met de vorige routine en tegelijk opnieuw start met de nieuwe ronde. Dan zijn er verschillende soorten T-cellen tegelijk actief (zie Wikipedia) en die kunnen tegen elkaar in gaan werken, wat leidt tot de uitputtings- of oververmoeidheidsreactie. Van de T-cellen wel te verstaan, als persoon schijn je er weinig van te merken.

Ik hoop, dat algemene media dit oppakken. Dan duikt er zeker een immunoloog op, die het beter kan verklaren.

*

Privé. Eind januari was prik drie voor mij en mijn man. Afgezien van een pijnlijke arm helemaal niets gemerkt. Zoon gaat voor uitstel, want eind april is vlak voordat de aangepaste vaccins worden verwacht (in mei) en die paar weken zullen het verschil niet maken.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het belangrijkste dat ze nu hopelijk geleerd hebben, is dat ze als er echt iets gebeurt, dat het heel anders gaat als ze over hebben lopen fantaseren, want al hun plannetjes konden gelijk in de prullenbak leuk het wel. Bijkomend voordeel voor mij is misschien dat ze nu chronisch zieken eens echt serieus gaan nemen, althans dat hoop ik dan.
En hoe het niet moet natuurlijk😁

Lowieze

De Gezondheidsraad adviseert om alle mensen van 70 jaar en ouder een tweede boostervaccinatie tegen het coronavirus aan te bieden. Daarnaast komen bewoners van verpleeghuizen, volwassenen met downsyndroom en volwassenen met een ernstige immuunstoornis volgens de raad in aanmerking voor een tweede booster. Voor de rest van de volwassenen is een vierde prik nu niet nodig.

https://www.ad.nl/binnenland/gezondheid ... ~a9c16384/

moederslink

" het houdt niet op......." niet vanzelf..... :(

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Indien nodig, heb ik daar geen enkele moeite mee. Ik behoor bij de risico en ouderen groep, dus laat maar komen. Van de vorige 3 prikken + griepprik en pneumo geen enkele hinder ondervonden en zoals het er nu voorstaat.....ook nog geen enkele bijwerking. Hopelijk blijft dat zo.

reggie2

moederslink schreef:
18 feb 2022 13:25

Kom op zeg, je laat je toch niet onderhand lek prikken???

Lowieze

reggie2 schreef:
18 feb 2022 14:56
moederslink schreef:

Wat zei u nou ook alweer laatst? “Wil je dat zelf…..prima”

Duc

Ongelezen bericht door Duc »

moederslink schreef:
Klopt Corona blijft, net als de griep.

Dus jaarlijks een griep spuit inclusief Corona vaccinatie.
Misschien voor iedereen? Alhoewel dat waarschijnlijk niet zal gebeuren.

reggie2

Lowieze schreef:
18 feb 2022 15:44
reggie2 schreef:
18 feb 2022 14:56
moederslink schreef:

Wat zei u nou ook alweer laatst? “Wil je dat zelf…..prima”

Dan nog heb ik mijn mening.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Prima toch, die leeftijdgrens zo. De maatschappij gaat weer open, maar laten we de zwakkeren wel beschermen. Alles wat werkt in zorg, school, kinderopvang etc. is de laatste maand al ziek geweest. Die hebben een leuke bescherming opgebouwd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

xflorisx schreef:
18 feb 2022 17:59
Prima toch, die leeftijdgrens zo. De maatschappij gaat weer open, maar laten we de zwakkeren wel beschermen.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Maar dat roep ik al bijna 2 jaar dat de maatschappij zover mogelijk open moet en we gewoon de risicogroepen moeten beschermen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

xflorisx schreef:
18 feb 2022 17:59
Die hebben een leuke bescherming opgebouwd.
Tegen Omikron. Nadeel: deze variant wijkt zo af, dat je geen bescherming hebt tegen het origineel of varianten Alpha t/m Delta en opvolgers van dat type.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De oudjes boffen maar weer. 😁

moederslink

Ik blijf maar ff binnen, het stormt :lol:

Gesloten