Beiden voor invoering AVG , toen kon de verzekeraar zelf bij RDW checken of het voertuig nog op je naam stond.Lady1234 schreef: ↑26 feb 2022 13:23Ik ben zeker niet verzekerd via een tussenpersoon. Ook koop ik niet zo vaak een nieuwe auto, maar de auto die ik nu heb, heb ik 12 jaar geleden gekocht. Ben en was ook bij Ditzo verzekerd. Hoefde zeker geen vrijwaringsbewijs in te leveren om de verzekering te stoppen.
Heb begin 2012 de auto van mijn man laten stoppen, ook Ditzo. Geen vrijwaringsbewijs nodig.
Verzekeringspremie niet retour gekregen
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Precies.16again schreef: ↑27 feb 2022 08:16Beiden voor invoering AVG , toen kon de verzekeraar zelf bij RDW checken of het voertuig nog op je naam stond.Lady1234 schreef: ↑26 feb 2022 13:23Ik ben zeker niet verzekerd via een tussenpersoon. Ook koop ik niet zo vaak een nieuwe auto, maar de auto die ik nu heb, heb ik 12 jaar geleden gekocht. Ben en was ook bij Ditzo verzekerd. Hoefde zeker geen vrijwaringsbewijs in te leveren om de verzekering te stoppen.
Heb begin 2012 de auto van mijn man laten stoppen, ook Ditzo. Geen vrijwaringsbewijs nodig.
“In 2016 is er een strengere privacywet van kracht gegaan: de Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG). Deze wet moet privacygevoelige gegevens beter beschermen.
Op wiens naam een kenteken staat wordt gezien als privacygevoelige informatie. Sinds de komst van de AVG mogen verzekeraars niet meer zomaar iets opvragen in het kentekenregister.”
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Helaas werkt het in de wet anders. Het gaat te ver om de WAM hier uit te gaan leggen, maar de verzekeraar, en de oude eigenaar loopt nog gewoon het WA-risico als een benadeelde de schade om wat voor reden dan ook niet vergoed kan krijgen bij de nieuwe kentekenhouder. Daarom staat in vrijwel alle voorwaarden dat je verkoop binnen 2 weken aan de verzekeraar moet melden. Een verzekeraar kan niet verder dan 30 dagen terug om een kenteken als verzekerd bij de RDW af te melden en loopt zolang het zogenaamde na-risico (+2 weken). Je kunt dus als oud-eigenaar nog aansprakelijk gesteld worden voor een schade als je niet binnen een redelijke termijn je verzekeraar over verkoop hebt geïnformeerd. Sommige verzekeraars doen desondanks niet zo moeilijk, andere zijn heel streng.Morganlefay schreef: ↑26 feb 2022 09:55Vrijwaring houdt gewoon in dat de auto op een andere naam staat=andere eigenaar/andere verantwoordelijke bij schade oid.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Tsja, je kunt een heel verhaal ophouden over dat de aansprakelijkheid nog doorloopt, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. De polisvoorwaarden zeggen simpelweg dat ze de verzekering stoppen op de dag dat ze het vrijwaringsbewijs ontvangen. Het is goed om de achterliggende redenen te kennen, maar voor ts is eigenlijk dat artikel uit de polisvoorwaarden al voldoende om te weten dat hij in principe nergens recht op heeft.
-
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn. Opzegetermijn van een maand (nadat het eerste verzekeringsjaar verstreken is). Ze vragen als je overstapt toch ook geen bewijs dat je de auto ergens anders verzekerd hebt? Zekur heeft u verkeerd voorgelicht.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 14:56Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
-
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:Moneyman schreef: ↑28 feb 2022 15:02Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 14:56Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.
Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 28 feb 2022 15:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
We weten niet of de Ts de verzekering lopende het eerste jaar wilde opzeggen.
Overigens is dat eisen van het vrijwaringsbewijs wel apart, want als je meteen een andere auto verzekerd, dan hoef je niets te sturen.
Overigens is dat eisen van het vrijwaringsbewijs wel apart, want als je meteen een andere auto verzekerd, dan hoef je niets te sturen.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Het wijzigen van je autoverzekering omdat je een nieuwe auto hebt gekocht is wat anders dan het opzeggen van je verzekering i.v.m. verkoop van je auto.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Hele verhaal, maar op mijn concrete vraag geef je geen antwoord. Terwijl je wel de conclusie trekt dat de voorwaarden van Zekur in strijd zijn met de wet. Als jij tot die conclusie komt, neem ik aan dat je die ook kunt onderbouwen.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 15:09De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:Moneyman schreef: ↑28 feb 2022 15:02Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 14:56Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.
Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
-
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.Moneyman schreef: ↑28 feb 2022 15:32Hele verhaal, maar op mijn concrete vraag geef je geen antwoord. Terwijl je wel de conclusie trekt dat de voorwaarden van Zekur in strijd zijn met de wet. Als jij tot die conclusie komt, neem ik aan dat je die ook kunt onderbouwen.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 15:09De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:
Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.
Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Jij geeft aan dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn en dat Zekur TS verkeerd heeft voorgelicht.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 15:45Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.
Tot dat soort conclusies kan je alleen maar komen als je die aan de hand van de bewuste voorwaarden en de bewuste wetgeving kunt onderbouwen. Anders roep je immers maar iets, zonder te weten of het waar is.
Uit jouw reactie blijkt echter dat je het niet kunt onderbouwen. De vraag is dan welke waarde we aan jouw conclusie moeten hechten.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Het is maar de vraag of Zekur wel enig risico gelopen heeft, dat zullen ze moeten aantonen. Als de koper van de auto zelf een verzekering heeft afgesloten (verplichte verzekering) is Zekur buiten beeld en lopen ze geen enkel risico meer. Alleen als een voertuig naar de 'sloop' is gegaan zou Zekur nog een punt kunnen hebben.
Zekur kan zelf controleren of de betreffende voertuig verzekerd is.
Mogelijk dat Zekur dan wel over de brug komt. Dubbele premie betalen het één keer dekking verlenen kan niet.
Zekur kan zelf controleren of de betreffende voertuig verzekerd is.
Mogelijk dat Zekur dan wel over de brug komt. Dubbele premie betalen het één keer dekking verlenen kan niet.
16again
vindt dit leuk
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Een mens verzint toch soms wat hè.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑01 mar 2022 02:06Het is maar de vraag of Zekur wel enig risico gelopen heeft, dat zullen ze moeten aantonen. Als de koper van de auto zelf een verzekering heeft afgesloten (verplichte verzekering) is Zekur buiten beeld en lopen ze geen enkel risico meer. Alleen als een voertuig naar de 'sloop' is gegaan zou Zekur nog een punt kunnen hebben.
Zekur kan zelf controleren of de betreffende voertuig verzekerd is.
Mogelijk dat Zekur dan wel over de brug komt. Dubbele premie betalen het één keer dekking verlenen kan niet.
-
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Ik schreef niet dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn. Ik gaf aan dat Zekur geen voorwaarden kan stellen die in strijd met de wet zijn, dus de klantenservice heeft het verkeerd geinterpreteerd en Ts verkeerd voorgelicht.Moneyman schreef: ↑28 feb 2022 15:54Jij geeft aan dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn en dat Zekur TS verkeerd heeft voorgelicht.HandigeHarrie schreef: ↑28 feb 2022 15:45Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.
Tot dat soort conclusies kan je alleen maar komen als je die aan de hand van de bewuste voorwaarden en de bewuste wetgeving kunt onderbouwen. Anders roep je immers maar iets, zonder te weten of het waar is.
Uit jouw reactie blijkt echter dat je het niet kunt onderbouwen. De vraag is dan welke waarde we aan jouw conclusie moeten hechten.
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
bezit auto en verzekering staat volgens mij los van elkaar. lijkt mij onzin dat je vrijwaringsbewijs nodig hebt, dan zou je ook niet meer van verzekeraar kunnen veranderen zonder verkoop .
Gaat alleen erom dat je met dat bewijs op elke willekeurige dag kan beeindigen ipv per maand.
Volgens mij heeft TS alle info die hij nodig heeft (om te constateren dat hij zn geld niet terug kan krijgen)
Gaat alleen erom dat je met dat bewijs op elke willekeurige dag kan beeindigen ipv per maand.
Volgens mij heeft TS alle info die hij nodig heeft (om te constateren dat hij zn geld niet terug kan krijgen)
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Hier nog wat informatie van de site van de ANWB.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1 ... erzekering
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1 ... erzekering
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen
Maar dit weet-je-dan-wel (te vinden), superduidelijk antwoord.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑01 mar 2022 14:06Hier nog wat informatie van de site van de ANWB.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1 ... erzekering