Retourgarantie voor klant gaat tever

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
08 apr 2022 21:49
Een enkel kopje koffie zetten, het apparaat goed schoonmaken en weer inpakken zal niet een groot probleem zijn. Echter is niet elke klant even netjes. Als je de werkelijke schade ziet zou je schrikken.
Eens op beiden punten.
NeoDutchio schreef:
08 apr 2022 21:49
Heel veel producten kunnen niet meer als nieuw verkocht worden.
Daar is dan ook een stukje waardeverlies. Als je zo'n tosti ijzer vies terug krijgt dan mag die wat mij de verkoper de keus hebben tussen vies doorverkoper met de daarbij horende lagere prijs of schoon laten maken en dat bedrag in rekeningbrengen. De verkoper heeft nu al het recht om de waardevermindering in rekening te brengen. En jij weet net zo goed als ik dat een vies tosti ijzer veel minder opbrengt dan een schoon exemplaar.
Ik_weet_niet_alles schreef:
08 apr 2022 22:00
Een consument heeft niet het recht om smerig spul terug te sturen. In dat geval kan een verkoper eenvoudigweg weigeren om een product retour te nemen of rekening te houden met een waardevermindering. Dat recht van de verkoper ligt ook in de wet verankerd.
Niet dus. De consument heeft ook dan het recht om te ontbinden.
Kokka1 schreef:
08 apr 2022 22:09
Ik geloof niet dat er een winkel is die dat pikt, of een rechter die dat toewijst
Dan komt dit vast als een schok aan:
https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding

Nevyn
Berichten: 1394
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kokka1 schreef:
08 apr 2022 22:09
Ik heb alfa over het algemeen best hoog zitten, maar een online frituurpaan vullen met vet, patat bakken, schoonmaken en hem dan terugsturen lijkt me toch echt onzin. Ik geloof niet dat er een winkel is die dat pikt, of een rechter die dat toewijst
Alfa bekijkt alles vanuit juridisch oogpunt en vanuit dat punt zal het kloppen wat hij zegt, daar twijfel ik meestal niet aan en menig Ts kan hier zijn voordeel uit halen.

Wat bij anderen vaak gebeurt ,( ook vaak bij mij) dat we vanuit ons gevoel reageren en ja dat is gevoel en daar heeft de wetgever vaak lak aan .

En dat gevoel en die wettelijk kant lijdt hier vaak tot pagina's lange welles niets discussie.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fijn dat gevoel. Maar ik geef elke webshop gelijk die geen betaling retourneert als een klant een gebruikt exemplaar van wat dan ook terugstuurt.

Nevyn
Berichten: 1394
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
09 apr 2022 00:11
Fijn dat gevoel. Maar ik geef elke webshop gelijk die geen betaling retourneert als een klant een gebruikt exemplaar van wat dan ook terugstuurt.
Ben ik met je eens Lady
Maar als je een webshop opent, weet je denk ik waar je aan begint.
Je hebt je dan aan de wettelijke regels voor internet handel te houden.
Wil je dit niet, moet. Je een stenen winkel openen.
En als ik kijk dat de internet winkels als paddestoelen uit de grond schieten, zal er wel erg goed aan worden verdiend.
Wat mij persoonlijk tegenstaat is de verkwisting en het milieu.

juliomariner
Berichten: 5214
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door juliomariner »

alfatrion schreef:
08 apr 2022 22:30
NeoDutchio schreef:
08 apr 2022 21:49
Een enkel kopje koffie zetten, het apparaat goed schoonmaken en weer inpakken zal niet een groot probleem zijn. Echter is niet elke klant even netjes. Als je de werkelijke schade ziet zou je schrikken.
Eens op beiden punten.
NeoDutchio schreef:
08 apr 2022 21:49
Heel veel producten kunnen niet meer als nieuw verkocht worden.
Daar is dan ook een stukje waardeverlies. Als je zo'n tosti ijzer vies terug krijgt dan mag die wat mij de verkoper de keus hebben tussen vies doorverkoper met de daarbij horende lagere prijs of schoon laten maken en dat bedrag in rekeningbrengen. De verkoper heeft nu al het recht om de waardevermindering in rekening te brengen. En jij weet net zo goed als ik dat een vies tosti ijzer veel minder opbrengt dan een schoon exemplaar.
Ik_weet_niet_alles schreef:
08 apr 2022 22:00
Een consument heeft niet het recht om smerig spul terug te sturen. In dat geval kan een verkoper eenvoudigweg weigeren om een product retour te nemen of rekening te houden met een waardevermindering. Dat recht van de verkoper ligt ook in de wet verankerd.
Niet dus. De consument heeft ook dan het recht om te ontbinden.
Kokka1 schreef:
08 apr 2022 22:09
Ik geloof niet dat er een winkel is die dat pikt, of een rechter die dat toewijst
Dan komt dit vast als een schok aan:
https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding
Volgens mij gebeurde hier wat unieks en moois, Alfa en Neo die het met elkaar eens zijn. Dit mag wel goed ophgeborgen in het Radar internet archief.

juliomariner
Berichten: 5214
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij veel onine verkopers (zeker de grotere) gaan worden de retouren op een pallet gepakt en worden aan opkopers verkocht. Alles controleren en schoonmaken is waarschijnlijk duurder dan het aan een opkoper verkopen.

16again
Berichten: 16534
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
08 apr 2022 22:30
Dan komt dit vast als een schok aan:
https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding
Daar lees ik vooral dat de WC bril geen maatwerk is, en niet valt onder hygiene producten.
Maar niet dat je patat kunt gaan bakken.

NeoDutchio
Berichten: 12784
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
09 apr 2022 10:55
alfatrion schreef:
08 apr 2022 22:30
Dan komt dit vast als een schok aan:
https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding
Daar lees ik vooral dat de WC bril geen maatwerk is, en niet valt onder hygiene producten.
Maar niet dat je patat kunt gaan bakken.
Maar wel dat je de wc bril uit de kartonnen doos mag halen, het plastic eraf mag halen, mag installeren, er met je blote derriere op mag zitten en het dan weer terug mag sturen.
Gevolg voor de verkoper is een product dat niet nieuw meer is, waarvan je niet weet wat er allemaal op terecht is gekomen, je moet het dus goed laten schoonmaken en vervolgens moet je het met flinke korting weer verkopen omdat er geen plastic meer om zit en de montage spullen ook los liggen.

De vrijheid van de klant resulteert in enorme kosten. Andersom kan je dus ook zeggen dat de prijzen flink omlaag kunnen als de consument eerst nadenkt en dan pas doet.

Nevyn
Berichten: 1394
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Nevyn »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2022 11:19
16again schreef:
09 apr 2022 10:55
alfatrion schreef:
08 apr 2022 22:30
Dan komt dit vast als een schok aan:
https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding
Daar lees ik vooral dat de WC bril geen maatwerk is, en niet valt onder hygiene producten.
Maar niet dat je patat kunt gaan bakken.
Maar wel dat je de wc bril uit de kartonnen doos mag halen, het plastic eraf mag halen, mag installeren, er met je blote derriere op mag zitten en het dan weer terug mag sturen.
Gevolg voor de verkoper is een product dat niet nieuw meer is, waarvan je niet weet wat er allemaal op terecht is gekomen, je moet het dus goed laten schoonmaken en vervolgens moet je het met flinke korting weer verkopen omdat er geen plastic meer om zit en de montage spullen ook los liggen.

De vrijheid van de klant resulteert in enorme kosten. Andersom kan je dus ook zeggen dat de prijzen flink omlaag kunnen als de consument eerst nadenkt en dan pas doet.
En toch verdiend de wc brillen verkoper er genoeg aan om zijn winkel on line te
houden

Moneyman
Berichten: 31705
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2022 11:19
De vrijheid van de klant resulteert in enorme kosten. Andersom kan je dus ook zeggen dat de prijzen flink omlaag kunnen als de consument eerst nadenkt en dan pas doet.
Klopt, en dat zou van mij best een onsje minder kunnen. Ik vind de consumentenbescherming bij online aankopen aardig doorgeschoten.

Maar ja - de wet is de wet, zoals de Romeinen al zeiden.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2022 11:19
Maar wel dat je de wc bril uit de kartonnen doos mag halen, het plastic eraf mag halen, mag installeren, er met je blote derriere op mag zitten en het dan weer terug mag sturen.
Gevolg voor de verkoper is een product dat niet nieuw meer is, waarvan je niet weet wat er allemaal op terecht is gekomen, je moet het dus goed laten schoonmaken en vervolgens moet je het met flinke korting weer verkopen omdat er geen plastic meer om zit en de montage spullen ook los liggen.
Dat is het gevolg van de keuze van de verkoper. De winkel heeft dat plastic speciaal aangebracht zodat de WC bril niet zou kunnen worden gerouteerd. Reinigen kan prima met een beetje zeep. Als wij naar een restaurant gaan en het toilet bezoeken dan zeurt niemand. Ook zo'n WC bril is prima als nieuw te verkopen.

PGros
Berichten: 1263
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door PGros »

De verkoper moet gewoon schadevergoeding in rekening brengen. Vaak doen ze dat niet omdat ze bang zijn voor negatieve reviews.
In het volgende stukje staat duidelijk hoe het werken moet. Geschreven in 2014 toen de wet er kwam.
Alleen zijn verkopers een beetje te angstig. Gaan ze het altijd doen gaan mensen echt wel beter opletten wat ze terug sturen en hoe.

https://twinklemagazine.nl/2014/05/waar ... /index.xml

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met als kanttekening dat ik zelf toch echt een proefprintje nodig had om de aard, de kenmerken, en de prestaties van de printer te testen.

viewtopic.php?t=193936

Kokka1
Berichten: 484
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik vind het voorbeeld van de toiletbril niet te vergelijken met je voorbeeld van de frituurpan. Het kan natuurlijk best dat de bril toch niet lekker past op de wc pot. Maargoed.. ik ben geen jurist

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan pas je hem eerst met het plastic er omheen.

16again
Berichten: 16534
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
09 apr 2022 16:55
Als bij het uitproberen van de frituurpan de olie niet heet wordt ondanks dat men perfect alle aanwijzingen opvolgt dan mag men online en offline de pan retourneren
Maar de basis is dan een ondeugdelijk product , niet de wet koop op afstand. En over dat laatste hebben we het hier.

witte angora
Berichten: 32361
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door witte angora »

Valt wel mee. Als je wil controleren of de pan veilig en stabiel staat zal je hem toch echt even moeten vullen.

rvjapio
Berichten: 1029
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door rvjapio »

IK ga voor ongebruikt. Verpakking moet je kunnen openen. Dat was 30 jaar geleden al een issue. Inschakelen moet ook kunnen maar dat is het dan wel. En al die aso's die gebruikte kleding en ander smerige spullen terugsturen en daarmee wegkomen: Dat is vooral een kwestie van verkopersangst. De verkoper moet gewoon retourkosten rekenen (daarop valt al de helft af of komt hier klagen) en niks accepteren wat daadwerkelijk gebruikt is. Dus al die fijnslijpers over 'karakter, gebruikseigenschappen' en nog zo wat vallen dan ook af.

NeoDutchio
Berichten: 12784
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dan neem je in plaats van de frietpan de printer van Alfatrion. Bij een bijzondere printer is het logisch dat je in een winkel een proefprintje kan maken, maar bij een gewone huis/tuin/keuken printer is het lijntje erg dun tussen proberen en in gebruik nemen. Na een eerste print is de cartridge niet meer vol, zit er inkt op de spons en kan de kop uitdrogen.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourgarantie voor klant gaat tever

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2022 20:24
Dan neem je in plaats van de frietpan de printer van Alfatrion.
Laten we dan ook echt mijn printer erbij pakken. Het betreft een lazer printer, dus het probleem met die opdrogende kop is er niet. Ja, de cartridge is niet helemaal vol na een printje, maar een televisie loopt ook een beetje slijtage op na het aanzetten. Echter, dat is verwaarloosbaar. Bij een inkt printer zie ik reële bezwaren in de opdrogende inkt.

Gesloten