NeoDutchio schreef: ↑10 sep 2022 12:06
rens99 schreef: ↑10 sep 2022 11:44
Als kleine leverancier zou ik dus gewoon hetzelfde moeten kunnen krijgen als grote leveranciers.
Mijn stroom is bovendien groen en belast het netwerk minder dan stroom uit de Noordzee.
Behalve leverancier ben ik ook producent en het zou eerlijk zijn als ik ook een vergoeding zou krijgen als producent.
Heeft u enig idee wat stroom kost aan inkoop? Denkt u nu echt dat stroom word ingekocht voor hetzelfde geld als dat het verkocht word? De handelsprijs waarvoor aangekocht word is echt niet zo hoog. Het zijn allerlei bijkomende zaken die het zo duur maken. Leveranciersopslag (5%), duurzaamheidsopslag (1-60%), opslag voor inkoop, opslag voor mutatiebeheer, opslag voor facturatie, opslag voor volumerisico, opslag gestanddoeningstermijn, enz, enz, enz. Allerlei zaken die bovenop de kale inkoopprijs komen waarover nadien nog belastingen komen.
scontra schreef: ↑10 sep 2022 11:48
U mag mij stroom leveren tegen een normaal tarief, echter zonder netwerkbeheerkosten en de verschillende belastingen te rekenen.
De vraag die voor mij blijft : hoe gaat u mij die stroom leveren ?
In emmertjes natuurlijk. In de fietstassen van Rens, want milieuvriendelijk opwekken is natuurlijk ook milieuvrienden leveren he.
Mijn stroom gaat in seconden naar de buren en hoeft niet te worden ingekocht.
Tussen opwek en levering zitten dus seconden en de prijs zal gelijk zijn.
Bovendien ben ik de leverancier en als er al kosten aan die stroom zijn dan betaal ik die.
Leveranciersopslag (5%), duurzaamheidsopslag (1-60%), opslag voor inkoop, opslag voor mutatiebeheer, opslag voor facturatie, opslag voor volumerisico, opslag gestanddoeningstermijn, enz, enz, enz.
Als die er al zijn, dan betaal ik die, want ik ben de producent en leverancier.
De leverancier van mijn buren krijgt 40, 50 of zelfs 60 cent, terwijl ik de producent en echte leverancier ben en al die onkosten die jij noemt heb. De leverancier van mijn buren krijgen geld voor stroom die hij NIET levert, ik ben de echte leverancier.
Jij krijgt allicht stroom van jouw buren en dat gaat via een hele dikke kabel in de grond, ook wel netwerk genoemd.
Jij betaald dan die stroom niet aan degene die het daadwerkelijk levert maar aan de leverancier waarmee jij een contract hebt.
Jij betaald dan of je wilt of niet inclusief ODE, energiebelasting, BTW en het tarief van jouw leverancier.
Netbeheerkosten zitten niet in de stroomprijs.
Alleen kleine kinderen geloven dat stroom in emmertjes of fietstassen kan.
Stroom gaat via dikke kabels en dat noemen we ook wel netwerk.