afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
PGros

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
09 sep 2022 17:13
rens99 schreef:
09 sep 2022 17:01
Ja, de uitleg dat het dan naar een accu gaat op het netwerk of bij mijn leverancier en dat ik die stroom dan later terugkrijg. Dat is het enige alternatief.
Dan heb je echt een stuk (van Angel) gemist.

Stel: ik sta bovenop de berg in een riviertje te pissen. En jij staat onderaan de berg uit datzelfde riviertje te drinken. Volgens jouw logica pis ik dan in jouw mond.
Wat zeg jij tegen mij als we samen aan een riviertje staan. Jij drinkt uit de rivier en ik ben je buur en sta 50cm stroomopwaarts en ga staan pissen in die rivier?
Dan ga je door met drinken en zeg je dat dat beetje pis van mij in het niets is verdwenen. ;-)

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
09 sep 2022 18:00
Moneyman schreef:
09 sep 2022 17:13
rens99 schreef:
09 sep 2022 17:01
Ja, de uitleg dat het dan naar een accu gaat op het netwerk of bij mijn leverancier en dat ik die stroom dan later terugkrijg. Dat is het enige alternatief.
Dan heb je echt een stuk (van Angel) gemist.

Stel: ik sta bovenop de berg in een riviertje te pissen. En jij staat onderaan de berg uit datzelfde riviertje te drinken. Volgens jouw logica pis ik dan in jouw mond.
Wat zeg jij tegen mij als we samen aan een riviertje staan. Jij drinkt uit de rivier en ik ben je buur en sta 50cm stroomopwaarts en ga staan pissen in die rivier?
Dan ga je door met drinken en zeg je dat dat beetje pis van mij in het niets is verdwenen. ;-)
Gezien alles wat al in die rivier zit zou ik me dan allerminst druk maken om dat kleine beetje dat je toevoegt..

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rens99 schreef:
09 sep 2022 14:12
Of is het 'net' die dikke kabel die ook langs mijn buren loopt en die dan die stroom krijgt?
Huh? Dus jij krijgt stroom en stuurt dat via een dikke kabel naar beide buren?

Als het al zo was dat die stroom terug te vinden was zodra je het die dikke kabel induwt, dan gaat het nooit 2 kanten op. Dus het kan maar 1 buur zijn. Welke is dat dan volgens jou?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rens99 schreef:
09 sep 2022 16:05
De overheid krijgt 800 keer ODE, energiebelasting en BTW van de gebruikers van die 800 kWh en geeft dat aan mij.
Per saldo kost het de overheid niets en de leveranciers krijgen gewoon 800 keer de volle prijs van de afnemers.
Iedereen betaald belasting, ongeacht waar het vandaan komt. Als u naar een pandjeshuis gaat verkoopt u ook zonder BTW en de pandjesbaas moet inclusief BTW verkopen. En die betaalde BTW gaat echt niet naar u toe. Net zo goed dat de ODE, energiebelasting en BTW naar de plek gaat waar de stroom word ingekocht. En mocht er toch geen BTW betaald te hoeven worden (zoals bij tweede hands auto's), dan betaald u belasting over wat u verdiend.
Als particulier verkoop je zonder BTW. Wilt u wel graag de BTW verrekenen, dan moet u inderdaad een hoop gaan terugleveren, uzelf als bedrijf inschrijven en netjes alles verrekenen. Echter is de kans dan groot dat u nog minder per kWh zal gaan krijgen en een hele administratie moet gaan bijhouden.
rens99 schreef:
09 sep 2022 16:29
Het komt er allemaal op neer dat de buren de volle prijs betalen voor de door mij opgewekte stroom.
En u krijgt netjes een vergoeding voor het terug leveren van die stroom. U krijgt dat ook nog eens netto in het handje, u hoeft daar geen BTW over te betalen. Wat dan het probleem is ontgaat mij, en ik denk vele anderen. U word betaald voor uw diensten en de inkoper verkoopt het weer door tegen afgesproken tarieven. De belasting komt daar altijd nog een keer overheen.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Nijogeth schreef:
09 sep 2022 18:04
rens99 schreef:
09 sep 2022 14:12
Of is het 'net' die dikke kabel die ook langs mijn buren loopt en die dan die stroom krijgt?
Huh? Dus jij krijgt stroom en stuurt dat via een dikke kabel naar beide buren?
Als het al zo was dat die stroom terug te vinden was zodra je het die dikke kabel induwt, dan gaat het nooit 2 kanten op. Dus het kan maar 1 buur zijn. Welke is dat dan volgens jou?
230V is wisselspanning. De stroomrichting veranderd 50 keer per seconde. :-)
Ik zet er maar weer een smiley bij want jullie kunnen beter ophouden en het gewoon bij de buren laten landen. Het is mogelijk en dus laat je het gewoon zo.
En bij ons in de straat zijn het allemaal buren, het huis naast ons maar ook daarnaast en daarnaast. (De buren van drie huizen verderop)

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

De stroom die Rens levert aan het net, daar krijgt hij een prijs voor. Hij heeft verder geen zeggenschap meer over waar die stroom heengaat. Dan moet hij zelf een energiemaatschappij oprichten. Dat heb ik hem al twee keer eerder aanbevolen om echt rijk te worden. Maar dat kwartje valt niet.

rens99

Ongelezen bericht door rens99 »

xflorisx schreef:
09 sep 2022 20:34
De stroom die Rens levert aan het net, daar krijgt hij een prijs voor. Hij heeft verder geen zeggenschap meer over waar die stroom heengaat. Dan moet hij zelf een energiemaatschappij oprichten. Dat heb ik hem al twee keer eerder aanbevolen om echt rijk te worden. Maar dat kwartje valt niet.
De stroom die Rens levert aan het net, daar krijgt de leverancier van mijn buren een prijs voor. Stroom die ik opwek gaat het net op en gaat naar de eerste afnemer die het tegenkomt. Daar heeft een energiemaatschappij geen zeggenschap over.
De buren krijgen dus stroom van mij en ik ben de leverancier, maar ze betalen aan een andere leverancier.
Ze betalen aan de verkeerde leverancier.
Die leverancier die die stroom helemaal niet geleverd heeft krijgt 40, 50 of misschien wel 60 cent.
Salderen lost dat een beetje op.

rens99

NeoDutchio schreef:
09 sep 2022 18:13
rens99 schreef:
09 sep 2022 16:05
De overheid krijgt 800 keer ODE, energiebelasting en BTW van de gebruikers van die 800 kWh en geeft dat aan mij.
Per saldo kost het de overheid niets en de leveranciers krijgen gewoon 800 keer de volle prijs van de afnemers.
Iedereen betaald belasting, ongeacht waar het vandaan komt. Als u naar een pandjeshuis gaat verkoopt u ook zonder BTW en de pandjesbaas moet inclusief BTW verkopen. En die betaalde BTW gaat echt niet naar u toe. Net zo goed dat de ODE, energiebelasting en BTW naar de plek gaat waar de stroom word ingekocht. En mocht er toch geen BTW betaald te hoeven worden (zoals bij tweede hands auto's), dan betaald u belasting over wat u verdiend.
Als particulier verkoop je zonder BTW. Wilt u wel graag de BTW verrekenen, dan moet u inderdaad een hoop gaan terugleveren, uzelf als bedrijf inschrijven en netjes alles verrekenen. Echter is de kans dan groot dat u nog minder per kWh zal gaan krijgen en een hele administratie moet gaan bijhouden.
rens99 schreef:
09 sep 2022 16:29
Het komt er allemaal op neer dat de buren de volle prijs betalen voor de door mij opgewekte stroom.
En u krijgt netjes een vergoeding voor het terug leveren van die stroom. U krijgt dat ook nog eens netto in het handje, u hoeft daar geen BTW over te betalen. Wat dan het probleem is ontgaat mij, en ik denk vele anderen. U word betaald voor uw diensten en de inkoper verkoopt het weer door tegen afgesproken tarieven. De belasting komt daar altijd nog een keer overheen.
Als particulier verkoop ik stroom aan de buren en die betalen BTW
Hoezo, verkoop ik zonder BTW?
Ik krijg helemaal geen vergoeding voor het terug leveren van stroom, die betalen de buren aan iemand die die stroom helemaal niet heeft geleverd. De buren betalen aan de verkeerde leverancier. De buren betalen ook BTW over die stroom.
De leverancier krijgt 40, 50 of zelfs 60 cent voor stroom die hij niet levert en de overheid krijgt keurig BTW
Ik lever niets zonder BTW en een andere leverancier die het helemaal niet levert krijgt de volle prijs.

rens99

JozJan schreef:
09 sep 2022 17:03
Ja, je veroorzaakt dit toch echt helemaal zelf.

Het doet er niet toe waar je stroom naartoe gaat. Jouw probleem is dat je voor de stroom die je levert niet hetzelfde betaald krijgt als wat je zelf betaalt voor de stroom die je van het net gebruikt. En je lijkt dat nog extra onrechtvaardig te vinden omdat die stroom meteen naar je buren zou kunnen.

Maar je hele idee gaat gewoon niet op. Jij verkoopt je stroom aan de energieleverancier en die betaalt je daar een vooraf afgesproken prijs voor. Uiteraard zal hij die stroom niet voor dezelfde prijs doorverkopen. Economie 101.
Het heeft er alles mee te maken waar mijn stroom heengaat, want die stroom wordt betaald aan de verkeerde leverancier en niet aan mij.
De leverancier van mijn buren die niets levert krijgt 40, 50 of misschien wel 60 cent voor stroom die hij NIET levert.
De buren zouden idealiter aan mij moeten betalen, net zoals ze doen als ze appels en peren van mij kopen.
Mijn probleem is dus dat de buren betalen aan de verkeerde leverancier.

rens99

Waarom zouden grote leveranciers 40, 50 of zelfs 60 cent mogen krijgen en kleine leveranciers niet?
Grote leveranciers krijgen zelfs 40, 50 of 60 cent die ze zelf niet leveren.
Ik lever met name aan buren, maar het kunnen ook andere afnemers zijn en die betalen aan andere leveranciers.

rens99

Als kleine leverancier zou ik dus gewoon hetzelfde moeten kunnen krijgen als grote leveranciers.
Mijn stroom is bovendien groen en belast het netwerk minder dan stroom uit de Noordzee.
Behalve leverancier ben ik ook producent en het zou eerlijk zijn als ik ook een vergoeding zou krijgen als producent.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

rens99 schreef:
10 sep 2022 11:42

U mag mij stroom leveren tegen een normaal tarief, echter zonder netwerkbeheerkosten en de verschillende belastingen te rekenen.
De vraag die voor mij blijft : hoe gaat u mij die stroom leveren ?

NeoDutchio

rens99 schreef:
10 sep 2022 11:16
De buren krijgen dus stroom van mij en ik ben de leverancier, maar ze betalen aan een andere leverancier.
U bent de opwekker en u hebt uw stroom verkocht aan de energiemaatschappij en die verkoopt het weer door. Is dat zo lastig te begrijpen?
rens99 schreef:
10 sep 2022 11:24
Als particulier verkoop ik stroom aan de buren en die betalen BTW
Is dat zo? Is er een eigen verbinding tussen u en de buren en hebt u afspraken met de buren dat zij uw stroom willen inkopen? En als u dan zo graag aan de buren wil factureren, waarom verkoopt u dan aan een energiemaatschappij?
rens99 schreef:
Hoezo, verkoop ik zonder BTW?
Na het salderen blijft er energie over die u terug levert. Daar krijgt u een vergoeding voor. Die vergoeding is netto exclusief BTW.
rens99 schreef:
Ik krijg helemaal geen vergoeding voor het terug leveren van stroom,
Dan doet u toch iets verkeerds. Salderen is een 100% vergoeding van de stroom en wat overblijft wordt verkocht tegen een marktconforme prijs. Welke energiemaatschappij heeft u dat u €0,00 krijgt voor uw terug geleverde stroom?
rens99 schreef:
die betalen de buren aan iemand die die stroom helemaal niet heeft geleverd. De buren betalen aan de verkeerde leverancier. De buren betalen ook BTW over die stroom.
U verkoopt aan de energiemaatschappij en die leveren het weer door aan andere gebruikers. En die betalen daar ook voor.

Een groenteboer koopt bananen in. Hier betalen ze een bedrag voor en de btw krijgen ze terug. Ze verkopen ze inclusief BTW wat ze uiteraard ook weer moeten afdragen. Nu heb ik toevallig een paar bananenbomen in mijn tuin staan en ken de groenteboer toevallig goed. Ik lever hem de bananen uit eigen tuin en krijg geld van die beste man. Netto in mijn handje. Ik heb geen bedrijf, dus hoef ik geen BTW te factureren aan de groeteboer.
Mijn buurman loopt even later de groentewinkel binnen en koopt de bananen die ik daar net geleverd hebt. En aan die moet de buurman betalen? En hoeft mijn buurman geen BTW te betalen omdat de groenteboer ook geen BTW over de inkoop betaald heeft?

Wilt u het niet begrijpen, snapt u het echt niet, of bent u enorm aan het trollen?

rens99

De dreiging salderen af te schaffen en het salderen afschaffen heeft gezorgd en zal zorgen voor minder zonnepanelen bij burgers op dak.
Meer dan 10 jaar geleden kocht ik 12 panelen, maar ik had plaats voor 22 of zelfs 24 panelen.
De dreiging om salderen af te schaffen was in 2012 de reden om er maar 12 te kopen.
Als salderen wordt afgeschaft en ik maar weinig krijg voor de stroom die ik produceer en lever aan de buren, dan ga ik het overschot zelf gebruiken.
De buren moeten dan stroom krijgen van een kolencentrale, windpark of zelfs van windmolens op de Noordzee.
De overheid wil bezitters van zonnepanelen aanmoedigen zelf hun overschot te gaan gebruiken en dat burgers niet meer zonnepanelen gaan kopen dan voor eigen gebruik. In België krijg je zelfs subsidie om stroom op te slaan in een thuisbatterij.

De dreiging salderen af te schaffen en het salderen afschaffen heeft gezorgd en zal zorgen voor minder stroom op de stroommarkt.
Stroom die je zelf gaat gebruiken / verspillen of op gaat slaan in een batterij zal zorgen voor minder stroom op het stroomnet.
Minder stroom op het stroomnet, dat betekend een duurdere stroomprijs en daarmee tref je alle huishoudens, maar met name bezitters van warmtepompen en elektrische auto's
Afschaffen salderen resulteert in een duurdere stroomprijs. Bovendien zijn al die batterijen geen goed idee voor het milieu.
Maar dat is niet alles, want de stroomprijs zal al veel duurder worden omdat industrieën van gas naar stroom moeten en ook alle huishoudens.
Iedereen moet aan de stroom en zelf stroom opwekken voor de stroommarkt wordt beperkt.
Hoe hoog gaat dan de stroomprijs worden? Gaat de overheid na de subsidie voor warmtepompen en elektrische auto's ook voor het gebruik ervan miljarden subsidie geven.
Salderen zorgt gewoon dat afnemers van stroom niet aan de verkeerde leverancier betalen voor hun stroom.
Salderen afschaffen zorgt voor duurdere stroom.
Volgens mij moeten samenleving en overheid in de handen knijpen voor elke kWh die op het net komt en niet in thuisbatterijen, buurtbatterijen en verspilt worden als overschot. Want het is nu al zo dat stroom heel duur gaat worden als we van het gas af zijn.

NeoDutchio

rens99 schreef:
10 sep 2022 11:44
Als kleine leverancier zou ik dus gewoon hetzelfde moeten kunnen krijgen als grote leveranciers.
Mijn stroom is bovendien groen en belast het netwerk minder dan stroom uit de Noordzee.
Behalve leverancier ben ik ook producent en het zou eerlijk zijn als ik ook een vergoeding zou krijgen als producent.
Heeft u enig idee wat stroom kost aan inkoop? Denkt u nu echt dat stroom word ingekocht voor hetzelfde geld als dat het verkocht word? De handelsprijs waarvoor aangekocht word is echt niet zo hoog. Het zijn allerlei bijkomende zaken die het zo duur maken. Leveranciersopslag (5%), duurzaamheidsopslag (1-60%), opslag voor inkoop, opslag voor mutatiebeheer, opslag voor facturatie, opslag voor volumerisico, opslag gestanddoeningstermijn, enz, enz, enz. Allerlei zaken die bovenop de kale inkoopprijs komen waarover nadien nog belastingen komen.
scontra schreef:
10 sep 2022 11:48
U mag mij stroom leveren tegen een normaal tarief, echter zonder netwerkbeheerkosten en de verschillende belastingen te rekenen.
In emmertjes natuurlijk. In de fietstassen van Rens, want milieuvriendelijk opwekken is natuurlijk ook milieuvrienden leveren he.

rens99

NeoDutchio schreef:
10 sep 2022 11:54
rens99 schreef:
10 sep 2022 11:16
U bent de opwekker en u hebt uw stroom verkocht aan de energiemaatschappij en die verkoopt het weer door. Is dat zo lastig te begrijpen?
Mij voor trol uitmaken?
Jij wilt het maar niet begrijpen dat ik helemaal geen stroom verkoop aan een energiemaatschappij en die het weer door verkoopt.
Er loopt geen kabel van mijn zonnepanelen naar een energiemaatschappij en die kan het dus niet door verkopen.
Heeft die energiemaatschappij van jou een grote accu om mijn stroom in op te slaan en om die dan door te verkopen?
Dat is kinderpraat.

NeoDutchio

rens99 schreef:
10 sep 2022 12:02
De dreiging salderen af te schaffen en het salderen afschaffen heeft gezorgd en zal zorgen voor minder zonnepanelen bij burgers op dak.
Goh, ik ga juist bijleggen omdat het salderen word afgebouwd. Nu komt gemiddeld 60% van mijn verbruik uit eigen stroom en door op een andere plek bij te leggen kan ik langer opwekken en dus meer eigen stroom verbruiken.
rens99 schreef:
Als salderen wordt afgeschaft en ik maar weinig krijg voor de stroom die ik produceer en lever aan de buren, dan ga ik het overschot zelf gebruiken.
De buren moeten dan stroom krijgen van een kolencentrale, windpark of zelfs van windmolens op de Noordzee.
De overheid wil bezitters van zonnepanelen aanmoedigen zelf hun overschot te gaan gebruiken en dat burgers niet meer zonnepanelen gaan kopen dan voor eigen gebruik. In België krijg je zelfs subsidie om stroom op te slaan in een thuisbatterij.
Het doel is altijd al geweest om op te wekken voor eigen gebruik. Het is nooit de bedoeling geweest om stroom op te wekken voor de verkoop.
rens99 schreef:
Stroom die je zelf gaat gebruiken / verspillen of op gaat slaan in een batterij zal zorgen voor minder stroom op het stroomnet.
Verspillen? Wat je overhebt verkoop je. Het is niet zo dat je stroom moet weggooien. En wat maakt het uit als ik mijn overproductie in een accu stop wat ik in de avond kan gebruiken?
rens99 schreef:
Volgens mij moeten samenleving en overheid in de handen knijpen voor elke kWh die op het net komt en niet in thuisbatterijen, buurtbatterijen en verspilt worden als overschot. Want het is nu al zo dat stroom heel duur gaat worden als we van het gas af zijn.
Mijn energierekening is nu 0. En met accu's straks blijft dat 0. Waarom zou ik veel moeten opwekken om op het net te gooien, tegelijk met alle andere opwekkers om vervolgens in de daluren weer massaal terug te vragen? Dat geeft alleen een overbelasting.
Ik wek op en verbruik ook direct. Met de huidige prijzen gebruik ik tegen de €100,- per maand aan eigen stroom. Dus ook zonder het salderen bespaar ik enorm.

NeoDutchio

rens99 schreef:
10 sep 2022 12:12
Jij wilt het maar niet begrijpen dat ik helemaal geen stroom verkoop aan een energiemaatschappij en die het weer door verkoopt.
Hoe wilt u het dan noemen?

U koopt in bij een energiemaatschappij. Stroom dat u over hebt gaat via dezelfde facturatie weer terug. U hebt al een aantal jaren panelen, u hebt dus kansen zat gehad om uw jaarrekeningen te bekijken. En wat staat daar op? Wat u ingekocht heeft, wat u terug geleverd heeft, wat er gesaldeerd is (dus een 100% vergoeding) en wat er extra terug geleverd is (tegen een conforme prijs). Alles staat op 1 factuur wat gewoon wil zeggen dat u inkoopt en terug levert aan de energiemaatschappij waar u een overeenkomst mee heeft.
Dat die stroom niet fysiek in handen komt van de energiemaatschappij staat hier los van. Het stroom dat bij u binnenkomt is ook niet door hun handen gegaan. Zij kopen stroom in wat het net op gaat. En dat inkopen gebeurd bij energiecentrales en bij overproductie bij particulieren of bedrijven die zelf opwekken.
En zo lang u mag salderen of een vergoeding krijgt voor die stroom heet dat verkopen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

rens99 schreef:
je jaarafrekening vertelt anders

rens99 schreef:
Er loopt geen kabel van mijn zonnepanelen naar een energiemaatschappij en die kan het dus niet door verkopen.
Klopt. Maar je meter thuis oormerkt geleverde/verbruikte energie, en dat reken je af met je energiemaatschappij
rens99 schreef:
Heeft die energiemaatschappij van jou een grote accu om mijn stroom in op te slaan en om die dan door te verkopen?
Opslag wordt niet of nauwelijks gebruikt.
Centrales worden af- en bijgeschakeld naar gelang aanbod (zon en wind) en vraag (bedrijven/huishoudens).
Vraag en aanbod komen tot elkaar op de spot market

rens99

NeoDutchio schreef:
10 sep 2022 12:06
rens99 schreef:
10 sep 2022 11:44
Heeft u enig idee wat stroom kost aan inkoop? Denkt u nu echt dat stroom word ingekocht voor hetzelfde geld als dat het verkocht word? De handelsprijs waarvoor aangekocht word is echt niet zo hoog. Het zijn allerlei bijkomende zaken die het zo duur maken. Leveranciersopslag (5%), duurzaamheidsopslag (1-60%), opslag voor inkoop, opslag voor mutatiebeheer, opslag voor facturatie, opslag voor volumerisico, opslag gestanddoeningstermijn, enz, enz, enz. Allerlei zaken die bovenop de kale inkoopprijs komen waarover nadien nog belastingen komen.
scontra schreef:
10 sep 2022 11:48
In emmertjes natuurlijk. In de fietstassen van Rens, want milieuvriendelijk opwekken is natuurlijk ook milieuvrienden leveren he.
Mijn stroom gaat in seconden naar de buren en hoeft niet te worden ingekocht.
Tussen opwek en levering zitten dus seconden en de prijs zal gelijk zijn.
Bovendien ben ik de leverancier en als er al kosten aan die stroom zijn dan betaal ik die.
Leveranciersopslag (5%), duurzaamheidsopslag (1-60%), opslag voor inkoop, opslag voor mutatiebeheer, opslag voor facturatie, opslag voor volumerisico, opslag gestanddoeningstermijn, enz, enz, enz.
Als die er al zijn, dan betaal ik die, want ik ben de producent en leverancier.
De leverancier van mijn buren krijgt 40, 50 of zelfs 60 cent, terwijl ik de producent en echte leverancier ben en al die onkosten die jij noemt heb. De leverancier van mijn buren krijgen geld voor stroom die hij NIET levert, ik ben de echte leverancier.

Jij krijgt allicht stroom van jouw buren en dat gaat via een hele dikke kabel in de grond, ook wel netwerk genoemd.
Jij betaald dan die stroom niet aan degene die het daadwerkelijk levert maar aan de leverancier waarmee jij een contract hebt.
Jij betaald dan of je wilt of niet inclusief ODE, energiebelasting, BTW en het tarief van jouw leverancier.
Netbeheerkosten zitten niet in de stroomprijs.
Alleen kleine kinderen geloven dat stroom in emmertjes of fietstassen kan.
Stroom gaat via dikke kabels en dat noemen we ook wel netwerk.

Gesloten