16again schreef: ↑12 sep 2022 07:26
Die grote N staat toch gewoon in de onderzoeken van fabrikanten, waarnaar ze verwijzen?
Bijvoorbeeld de 1e:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728 46949 participants
[...]
De grote N lijkt me niet eens zo relevant, belangrijker is het aantal "bijwerkingen" wat wordt geregistreerd in zowel de placebo-groep als ook de test groep. Heb je daar een kleine n van 1, dan kun je daar statisch gezien weinig conclusies uit trekken.
Als er 1 op 50.000 overlijdt door het vaccin, dan ga je daar geen goede statistische conclusies uit kunnen trekken met nog geen 50.000 deelnemers.
Maar dat hield goedkeuring van het vaccin niet tegen.
[...]
Laten we de onverklaarde oversterfte dan ook ruis noemen.
Aantal deelnemers hoort bij dit soort statistiek vermeld te worden, ook al is het een studie naar andere studies.
Andere vaccins en medicijnen worden toegelaten op basis van een veel lager aantal proefpersonen. Ik ben er behoorlijk van overtuigd, dat de vaccins tegen Sars-CoV2 de best onderzochte in de medische geschiedenis zijn.
Onverklaarbare oversterfte is een onderwerp op zich. Speculatie: goede zorg laat mensen wel Covid19 overleven, maar ze zijn toch zo verzwakt, dat ze maanden later voor de allerlaatste keer adem halen.
Bezorgdeburger schreef: ↑12 sep 2022 16:06
Maar nu meer en meer informatie beschikbaar komt over bijwerkingen, over oversterfte, over teruglopen van antistoffen enz. zou eerst meer onderzoek naar wie nu echt een booster nog nodig heeft meer dan welkom zijn. Vooral ook juist voor mijn opa en oma en ouders. Maakt de zoveelste booster natuurlijke weerstand minder ipv dat het meer bescherming geeft? En ja ik maak me wel hier zorgen over.
Je gedachtegang begrijp ik, maar de conclusie 'meer onderzoek' is werkelijk een onmogelijke eis. Hoe wil je dat concreet doen? Weer een grote groep proefpersonen inzetten, van wie een deel geen enkel concact met het virus gehad mag hebben? Zo'n groep ga je niet vinden, omdat langzaam aan iedereen wel antistoffen heeft - of van het virus of door de vaccins.
Het gaat ook niet om nieuwe vaccins, maar om een aanpassing van de bestaande.