Probleem met retour

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

A.niem schreef:
16 sep 2022 10:31
Als er direct actief gereageerd was naar de webwinkel, zou deze mogelijk ook wat menselijker gereageerd hebben. En dan was er nu geen probleem geweest.
Geen idee of dat écht mogelijk geweest is. Bij mij worden pakketten vaak pas bezorgd op momenten dat de medewerkers van de webshops, als ze überhaupt al telefonisch bereikbaar zijn, al lang thuis aan het avondeten zitten. Zeker bij de kleine shops, zoals in dit topic, krijg je vaak niemand te pakken.

Los daarvan bestaat er niet een plicht om een dergelijk belletje te plegen, en heeft het niet plegen van dat belletje geen juridische consequenties voor de positie van TS.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
16 sep 2022 08:52
Cro schreef:
16 sep 2022 00:57
Een van de redenen waarom bijvoorbeeld een track and trace juridisch als onbetrouwbaar wordt gezien en eigenlijk dus niet ter zake doet.
Ik ga er van uit dat de rapportage van PostNL correct laat zien waar en wanneer het pakket is afgeleverd, omdat TS daar niet over klaagt: bij de buren dus. Deze rapportage is door zowel de verzender als de ontvanger in te zien.
Staat dit er tegenwoordig correct op? De laatste keer dat ik een pakketje bij de buren kon afhalen, we praten dan wel over enige tijd geleden, stond op de T&T pagina gewoon dat het was afgeleverd op het origineel opgegeven bezorgadres, niet dat er was bezorgd op initiatief van de bezorger op een ander adres. Wat dus foutieve informatie was.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daar was ik niet mee bekent.

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 10:35
A.niem schreef:
16 sep 2022 10:31
Als er direct actief gereageerd was naar de webwinkel, zou deze mogelijk ook wat menselijker gereageerd hebben. En dan was er nu geen probleem geweest.
Geen idee of dat écht mogelijk geweest is.
Uiteraard is het gewoon mogelijk geweest om op zaterdag toen het pakket niet afgeleverd was de verkoper te mailen.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 sep 2022 12:35
Moneyman schreef:
16 sep 2022 10:35
A.niem schreef:
16 sep 2022 10:31
Als er direct actief gereageerd was naar de webwinkel, zou deze mogelijk ook wat menselijker gereageerd hebben. En dan was er nu geen probleem geweest.
Geen idee of dat écht mogelijk geweest is.
Uiteraard is het gewoon mogelijk geweest om op zaterdag toen het pakket niet afgeleverd was de verkoper te mailen.
Jep. Niemand zegt ook dat dat niet zou kunnen. Maar "contact opnemen met een vraag" wijst, zeker gezien het ad hoc karakter van het issue, op bellen en niet op mailen.

Maar voor die veronderstelde email bestaat evenmin een plicht als voor dat telefoontje, en het juridische effect is ook net als bij het telefoontje nihil. Dat er gebeld of gemaild zou kunnen worden, voegt dus niets aan het topic toe.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

A.niem schreef:
16 sep 2022 10:31
Als er direct actief gereageerd was naar de webwinkel, zou deze mogelijk ook wat menselijker gereageerd hebben. En dan was er nu geen probleem geweest.
Die garantie kan niet gegeven worden. De webwinkel had dan ook moeilijk kunnen doen.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Hophophop »

Wie heeft het over een garantie? Hij zegt toch mogelijk?

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

De afsluitende conclusie "en dan was er nu geen probleem geweest" suggereert wel dat één telefoontje alles opgelost had.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 12:39
Dat er gebeld of gemaild zou kunnen worden, voegt dus niets aan het topic toe.
Zo fijn dat Moneyman weer optreedt als een soort supermoderator die bepaalt wat wel en niet nuttig is. De lust om te reageren op het forum daalt en daalt en daalt.

A.niem
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door A.niem »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 14:12
De afsluitende conclusie "en dan was er nu geen probleem geweest" suggereert wel dat één telefoontje alles opgelost had.

Wat wel eens vergeten wordt is dat er bij een webwinkel mensen werken. Die ook tegen dezelfde dingen kunnen aanlopen als de klant. Die vaak mee willen en kunnen denken met de klant. Mits er van te voren contact wordt opgenomen en niet na dat het probleem ontstaan is.

De meeste webwinkels (en vooral de kleine) zijn ook in het weekend bereikbaar via email whatsapp en of telefoon)
En ja, dan had het met 1 telefoontje opgelost kunnen worden.

Tevens had de zus ook op maandag kunnen bellen tijdens de openingstijden.

Beetje menselijkheid doet wonderen ipv al dat juridisch gepraat.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
16 sep 2022 14:21
Moneyman schreef:
16 sep 2022 12:39
Dat er gebeld of gemaild zou kunnen worden, voegt dus niets aan het topic toe.
Zo fijn dat Moneyman weer optreedt als een soort supermoderator die bepaalt wat wel en niet nuttig is. De lust om te reageren op het forum daalt en daalt en daalt.
In dit geval zou ik dit niet bij Moneyman neerleggen, maar eerder bij Neodutchio die er allemaal zaken bij haalt die niet relevant lijken te zijn voor de casus in kwestie. Of er op een zaterdag wel of niet gemaild is door de koper dat het nog niet is aangekomen of door de winkel om aan te geven dat het ze enorm spijt dat ze het pakket niet op tijd bezorgt hebben kunnen krijgen is niet relevant voor de vraagstelling of het pakket bezorgt is zoals bedoeld in de wetgeving of niet.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door kuklos »

@Cro, het is niet alleen dit bericht.

==============

Voor hen die mijn eerste bericht willen melden, doe geen moeite, ik ben weg hier. Klaar met de betweterigheid.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

A.niem schreef:
16 sep 2022 14:33
Beetje menselijkheid doet wonderen ipv al dat juridisch gepraat.
:roll: Kom op, we praten over een afgeleverd pakketje.

TS (of diens zus) heeft een probleem, en daar helpt een relaas over "menselijkheid" helemaal niets aan. Wat wél helpt, is advies wat TS nog kan doen, oftewel: hoe kan TS alsnog gebruik maken van het herroepingsrecht.

Daarvoor zijn twee concrete handvatten aangereikt:
- de vraag of er een modelformuleir verstrekt is (zo niet, dan heeft TS alle tijd van de wereld);
- de vraag wanneer de herroepingstermijn is gaan lopen.

Dáár kan TS concreet iets mee. Bespiegelingen over wat de zus van TS allemaal wel of niet had kunnen (niet eens: moeten) doen, helpen totaal niet.

A.niem
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door A.niem »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 15:00

:roll: Kom op, we praten over een afgeleverd pakketje.

TS (of diens zus) heeft een probleem, en daar helpt een relaas over "menselijkheid" helemaal niets aan. Wat wél helpt, is advies wat TS nog kan doen, oftewel: hoe kan TS alsnog gebruik maken van het herroepingsrecht.

Daarvoor zijn twee concrete handvatten aangereikt:
- de vraag of er een modelformuleir verstrekt is (zo niet, dan heeft TS alle tijd van de wereld);
- de vraag wanneer de herroepingstermijn is gaan lopen.

Dáár kan TS concreet iets mee. Bespiegelingen over wat de zus van TS allemaal wel of niet had kunnen (niet eens: moeten) doen, helpen totaal niet.


Wellicht helpt het niet in dit specifieke probleem. Maar leest er iemand mee, die bij een probleem denkt: Ik zal eens contact met de webwinkel opnemen, om te kijken of er wat te regelen valt. Nu is het altijd een afwachtende houding van de klant, en direct vragen wat zijn/haar rechten zijn. Gelijk hoog van de toren blazen en dingen eisen. Terwijl met vragen je toch echt een stuk verder komt.

Als er nu 1 persoon is, die denkt: dat ga ik onthouden en gebruiken bij een mogelijk probleem. Dan ben ik tevreden. Met menselijkheid wordt de wereld en vooral Nederland toch echt wel een stukje fijner.

Maar fijn dat jullie de theoretische en juridische kant voor TS samen vatten. Ik hoop dat TS er wat aan heeft.
Dan houdt ik het bij vragen i.p.v. eisen en voorkomen i.p.v. oplossen.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

A.niem schreef:
16 sep 2022 16:27
Maar fijn dat jullie de theoretische en juridische kant voor TS samen vatten. Ik hoop dat TS er wat aan heeft.
Dan houdt ik het bij vragen i.p.v. eisen en voorkomen i.p.v. oplossen.
Dat hoop ik ook.

Het enige waar ik moeite mee heb, is dat je TS wegzet als iemand die niet menselijk handelt en een beeld schetst alsof TS uiterst onredelijk is. Als ik de beschikbare informatie bekijk, heb ik dat beeld totaal niet. Vandaar mijn reactie.

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 15:00
Daarvoor zijn twee concrete handvatten aangereikt:
- de vraag of er een modelformuleir verstrekt is (zo niet, dan heeft TS alle tijd van de wereld);
- de vraag wanneer de herroepingstermijn is gaan lopen.
Het zijn inderdaad 2 vragen. En op die 2 vragen kunnen wij hier geen antwoord op geven. Dat is namelijk niet aan ons om te bepalen hoe een rechter zal gaan oordelen wanneer in welke situatie iets wel, niet of wanneer ontvangen is. Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.

Verder sluit ik mij aan bij A.niem. Het forum is breder dan enkel een vraag en antwoord. Als het gaat om waarschuwingen bij dropshippers word er gezegd dat door googelen iemand daar uit kan komen en gewaarschuwd is om juist ergens niet te kopen. Maar in dit geval zou er alleen sect antwoord gegeven mogen worden op de vraag terwijl een bredere uitleg ook hulp gegeven kan worden bij anderen in soortgelijke situaties. Door dus gewoon even contact op te nemen met de webshop en aan de hand daarvan verdere aktie te ondernemen.
En voor de sceptischi, we weten niet hoe deze webshop gereageerd zou hebben. Er van uit gaan dat het negatief zou zijn is slechts 50% van een mogelijke uitkomst. En mocht de zus van TS inderdaad een nee te horen krijgen op een simpele mail met uitleg dat het pakket te laat ontvangen zal worden en ze dan op vakantie is, dan had de zus op dat moment nog andere aktie kunnen ondernemen.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 sep 2022 17:58
Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.
Er worden ook helemaal geen harde uitspraken gedaan. Er wordt een onderbouwde inschatting gemaakt, overigens gebaseerd op relevante kennis en ervaring, en op basis daarvan krijgt TS concrete handvatten om te beslissen om wel of niet verder te gaan.

Volgens mij is dat precies waarvoor dit topic bedoeld is.

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 sep 2022 18:48
NeoDutchio schreef:
16 sep 2022 17:58
Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.
Er worden ook helemaal geen harde uitspraken gedaan. Er wordt een onderbouwde inschatting gemaakt, overigens gebaseerd op relevante kennis en ervaring, en op basis daarvan krijgt TS concrete handvatten om te beslissen om wel of niet verder te gaan.
Zeggen dat het sturen van een herroeping en het daarmee vervallen van de betalingsverplichting klinkt toch behoorlijk als een harde uitspraak. Evenals dat de zus van TS tot 35 dagen nadat de zending is afgeleverd bij de buren de tijd heeft om te herroepen is ook behoorlijk harde uitspraak. Er word geen inschatting gemaakt en er word geen handvat gegeven. Concreet word er gezegd dat de zus tot 35 dagen de tijd heeft. Iemand die dat zegt mag verantwoording nemen voor zijn of haar uitspraak.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tuurlijk, als je selectief leest kun je je eigen standpunt verdedigen.

Feit is dat zowel Alfatrion als ik expliciet hebben aangegeven dat er geen sprake is van 100% zekerheid, maa dat er sprake is van een inschatting. Als je daar nu iets anders van wilt maken, dan is dat niets meer dan een onzuivere doelredenering.

Ik geloof niet dat Ts of het topic daar beter van wordt.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Op de website van de webshop staat de bezorging kan worden uitgesteld tot na de vakantie van de klant. Daar had zusje gebruik van kunnen maken als de kleding niet mee op vakantie hoefde. Want wordt niet gemeld. Wanneer ging ze op vakantie? Was het op de zaterdag of misschien zondag. Het was maar de vraag of ze tijd had gebruik te maken van het herroepingsrecht.
Als je op zaterdag het beloofde pakje niet krijgt, dan ga je kijken in de app of bellen met de webshop.
Zusje doet niets. Laat de welwillende buur 3 weken met het pakje zitten.
De herroepingstermijn kan dan wel met 3 weken worden opgerekt, maar de betaling niet.
Ze betaalt ook niet. Is dit wel een echte vraag?

Plaats reactie