Die garantie kan niet gegeven worden. De webwinkel had dan ook moeilijk kunnen doen.
Probleem met retour
Re: Probleem met retour
Wie heeft het over een garantie? Hij zegt toch mogelijk?
De afsluitende conclusie "en dan was er nu geen probleem geweest" suggereert wel dat één telefoontje alles opgelost had.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Wat wel eens vergeten wordt is dat er bij een webwinkel mensen werken. Die ook tegen dezelfde dingen kunnen aanlopen als de klant. Die vaak mee willen en kunnen denken met de klant. Mits er van te voren contact wordt opgenomen en niet na dat het probleem ontstaan is.
De meeste webwinkels (en vooral de kleine) zijn ook in het weekend bereikbaar via email whatsapp en of telefoon)
En ja, dan had het met 1 telefoontje opgelost kunnen worden.
Tevens had de zus ook op maandag kunnen bellen tijdens de openingstijden.
Beetje menselijkheid doet wonderen ipv al dat juridisch gepraat.
NeoDutchio
vindt dit leuk
In dit geval zou ik dit niet bij Moneyman neerleggen, maar eerder bij Neodutchio die er allemaal zaken bij haalt die niet relevant lijken te zijn voor de casus in kwestie. Of er op een zaterdag wel of niet gemaild is door de koper dat het nog niet is aangekomen of door de winkel om aan te geven dat het ze enorm spijt dat ze het pakket niet op tijd bezorgt hebben kunnen krijgen is niet relevant voor de vraagstelling of het pakket bezorgt is zoals bedoeld in de wetgeving of niet.
Erthanax
vindt dit leuk
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
TS (of diens zus) heeft een probleem, en daar helpt een relaas over "menselijkheid" helemaal niets aan. Wat wél helpt, is advies wat TS nog kan doen, oftewel: hoe kan TS alsnog gebruik maken van het herroepingsrecht.
Daarvoor zijn twee concrete handvatten aangereikt:
- de vraag of er een modelformuleir verstrekt is (zo niet, dan heeft TS alle tijd van de wereld);
- de vraag wanneer de herroepingstermijn is gaan lopen.
Dáár kan TS concreet iets mee. Bespiegelingen over wat de zus van TS allemaal wel of niet had kunnen (niet eens: moeten) doen, helpen totaal niet.
Erthanax
vindt dit leuk
Moneyman schreef: ↑16 sep 2022 15:00
Kom op, we praten over een afgeleverd pakketje.
TS (of diens zus) heeft een probleem, en daar helpt een relaas over "menselijkheid" helemaal niets aan. Wat wél helpt, is advies wat TS nog kan doen, oftewel: hoe kan TS alsnog gebruik maken van het herroepingsrecht.
Daarvoor zijn twee concrete handvatten aangereikt:
- de vraag of er een modelformuleir verstrekt is (zo niet, dan heeft TS alle tijd van de wereld);
- de vraag wanneer de herroepingstermijn is gaan lopen.
Dáár kan TS concreet iets mee. Bespiegelingen over wat de zus van TS allemaal wel of niet had kunnen (niet eens: moeten) doen, helpen totaal niet.
Wellicht helpt het niet in dit specifieke probleem. Maar leest er iemand mee, die bij een probleem denkt: Ik zal eens contact met de webwinkel opnemen, om te kijken of er wat te regelen valt. Nu is het altijd een afwachtende houding van de klant, en direct vragen wat zijn/haar rechten zijn. Gelijk hoog van de toren blazen en dingen eisen. Terwijl met vragen je toch echt een stuk verder komt.
Als er nu 1 persoon is, die denkt: dat ga ik onthouden en gebruiken bij een mogelijk probleem. Dan ben ik tevreden. Met menselijkheid wordt de wereld en vooral Nederland toch echt wel een stukje fijner.
Maar fijn dat jullie de theoretische en juridische kant voor TS samen vatten. Ik hoop dat TS er wat aan heeft.
Dan houdt ik het bij vragen i.p.v. eisen en voorkomen i.p.v. oplossen.
Lady1234
en NeoDutchio
vinden dit leuk
Dat hoop ik ook.
Het enige waar ik moeite mee heb, is dat je TS wegzet als iemand die niet menselijk handelt en een beeld schetst alsof TS uiterst onredelijk is. Als ik de beschikbare informatie bekijk, heb ik dat beeld totaal niet. Vandaar mijn reactie.
-
Het zijn inderdaad 2 vragen. En op die 2 vragen kunnen wij hier geen antwoord op geven. Dat is namelijk niet aan ons om te bepalen hoe een rechter zal gaan oordelen wanneer in welke situatie iets wel, niet of wanneer ontvangen is. Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.
Verder sluit ik mij aan bij A.niem. Het forum is breder dan enkel een vraag en antwoord. Als het gaat om waarschuwingen bij dropshippers word er gezegd dat door googelen iemand daar uit kan komen en gewaarschuwd is om juist ergens niet te kopen. Maar in dit geval zou er alleen sect antwoord gegeven mogen worden op de vraag terwijl een bredere uitleg ook hulp gegeven kan worden bij anderen in soortgelijke situaties. Door dus gewoon even contact op te nemen met de webshop en aan de hand daarvan verdere aktie te ondernemen.
En voor de sceptischi, we weten niet hoe deze webshop gereageerd zou hebben. Er van uit gaan dat het negatief zou zijn is slechts 50% van een mogelijke uitkomst. En mocht de zus van TS inderdaad een nee te horen krijgen op een simpele mail met uitleg dat het pakket te laat ontvangen zal worden en ze dan op vakantie is, dan had de zus op dat moment nog andere aktie kunnen ondernemen.
Er worden ook helemaal geen harde uitspraken gedaan. Er wordt een onderbouwde inschatting gemaakt, overigens gebaseerd op relevante kennis en ervaring, en op basis daarvan krijgt TS concrete handvatten om te beslissen om wel of niet verder te gaan.NeoDutchio schreef: ↑16 sep 2022 17:58Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.
Volgens mij is dat precies waarvoor dit topic bedoeld is.
-
Zeggen dat het sturen van een herroeping en het daarmee vervallen van de betalingsverplichting klinkt toch behoorlijk als een harde uitspraak. Evenals dat de zus van TS tot 35 dagen nadat de zending is afgeleverd bij de buren de tijd heeft om te herroepen is ook behoorlijk harde uitspraak. Er word geen inschatting gemaakt en er word geen handvat gegeven. Concreet word er gezegd dat de zus tot 35 dagen de tijd heeft. Iemand die dat zegt mag verantwoording nemen voor zijn of haar uitspraak.Moneyman schreef: ↑16 sep 2022 18:48Er worden ook helemaal geen harde uitspraken gedaan. Er wordt een onderbouwde inschatting gemaakt, overigens gebaseerd op relevante kennis en ervaring, en op basis daarvan krijgt TS concrete handvatten om te beslissen om wel of niet verder te gaan.NeoDutchio schreef: ↑16 sep 2022 17:58Dan blijven het handvatten en kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden.
A.niem
vindt dit leuk
Tuurlijk, als je selectief leest kun je je eigen standpunt verdedigen.
Feit is dat zowel Alfatrion als ik expliciet hebben aangegeven dat er geen sprake is van 100% zekerheid, maa dat er sprake is van een inschatting. Als je daar nu iets anders van wilt maken, dan is dat niets meer dan een onzuivere doelredenering.
Ik geloof niet dat Ts of het topic daar beter van wordt.
Feit is dat zowel Alfatrion als ik expliciet hebben aangegeven dat er geen sprake is van 100% zekerheid, maa dat er sprake is van een inschatting. Als je daar nu iets anders van wilt maken, dan is dat niets meer dan een onzuivere doelredenering.
Ik geloof niet dat Ts of het topic daar beter van wordt.
Op de website van de webshop staat de bezorging kan worden uitgesteld tot na de vakantie van de klant. Daar had zusje gebruik van kunnen maken als de kleding niet mee op vakantie hoefde. Want wordt niet gemeld. Wanneer ging ze op vakantie? Was het op de zaterdag of misschien zondag. Het was maar de vraag of ze tijd had gebruik te maken van het herroepingsrecht.
Als je op zaterdag het beloofde pakje niet krijgt, dan ga je kijken in de app of bellen met de webshop.
Zusje doet niets. Laat de welwillende buur 3 weken met het pakje zitten.
De herroepingstermijn kan dan wel met 3 weken worden opgerekt, maar de betaling niet.
Ze betaalt ook niet. Is dit wel een echte vraag?
Als je op zaterdag het beloofde pakje niet krijgt, dan ga je kijken in de app of bellen met de webshop.
Zusje doet niets. Laat de welwillende buur 3 weken met het pakje zitten.
De herroepingstermijn kan dan wel met 3 weken worden opgerekt, maar de betaling niet.
Ze betaalt ook niet. Is dit wel een echte vraag?
NeoDutchio
vindt dit leuk
De vraag is dan, wat is de betaal termijn, vaak zal dit 30 dagen zijn, waarbinnen ze geannuleerd heeft. Na herroeping zal er ook geen betaalplicht meer zijn, ook zou de factuur al vervallen zijn, tenzij geoordeeld wordt dat de herroeping onterecht is.
Gezien het vermoeden omtrent de TS verwacht ik van niet.Ze betaalt ook niet. Is dit wel een echte vraag?
In dit geval 14 dagen.
-
Ach, iemand heeft weer eens 6 pagina's aandacht. Ja toch? ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Dat is niet zo aangegeven.NeoDutchio schreef: ↑16 sep 2022 18:57Evenals dat de zus van TS tot 35 dagen nadat de zending is afgeleverd bij de buren de tijd heeft om te herroepen is ook behoorlijk harde uitspraak.
De wet is duidelijk. Een consument heeft tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen. Het is van tweeën een: ofwel TS heeft deze buren aangewezen om de goederen te ontvangen ofwel TS heeft deze buren NIET aangewezen om de goederen te ontvangen. TS heeft verklaard dat het pakket in de vakantie van zijn zus bij de buren is afgeleverd en dat zijn zus daar geen toestemming voor heeft gegeven. De zus van TS heeft de buren dus niet aangewezen om de goederen te ontvangen en er zijn in de discussie ook geen feiten ingebracht waaruit blijkt dat de zus van TS de buren wel heeft aangewezen. Ergo de zus van TS heeft tot veertien dagen nadat zij de goederen van de buren heeft gekregen om de koop te herroepen. Als TS de koopt herroept voor dat deze termijn is verstreken, dan komt de betalingsplicht te vervallen.
Ik adviseer om niet te betalen én de koop schriftelijk te herroepen.
Een betalingstermijn van veertiendagen na aflevering rekt ook met drie weken op. De goederen zijn namelijk pas bij de zus van TS afgeleverd op het moment dat zij de goederen heeft opgehaald.
-
Dan komen we weer bij de praktische kant uit, hoe kan een webwinkel of een afterpay bedrijf ruiken dat een klant niet betaald omdat deze op vakantie is? Als de klant nergens op reageert zal gewoon een incassotraject opgestart kunnen worden. Hoe reëel is het dan om alle risico bij de ondernemer neer te leggen? En waar ga je dan de grens leggen? Bij 3 weken? Bij 1 maand? Bij een wereldreis van 1 jaar?
Het lijkt mij sterk dat mocht hier een zaak van gemaakt worden dat de zus van TS in het gelijk gesteld zal gaan worden. Puur door de feiten dat de zus zelf het risico heeft gelopen om zo vlak voor vakantie te gaan bestellen, niet de verkoper heeft ingelicht dat op zaterdag er niets ontvangen is en zij daarna 3 weken weg is en niet zelf in de app of via de track en trace bij de bezorger heeft aangegeven dat het pakket ergens anders heen moest, danwel juist niet bij de buren afgeleverd zou mogen worden.
Daarnaast is het natuurlijk moreel al een fout om totaal niets te gaan ondernemen.