scontra schreef: ↑24 sep 2022 17:43
Zeker waar, maar let wel dat deze vaccinatieronde bedoeld is voor de herfst/winterperiode waarbij de kans op besmetting naar de verwachtingen weer zal toenemen.
Je kunt uiteraard alles uitstellen tot morgen en dat elke keer, als morgen vandaag is geworden, weer opnieuw doen.
Ik heb bij alles mijn twijfels of vraagtekens.
Omikron is al waanzinnig besmettelijk. Bij gebrek aan goede cijfers voor Nederland wijk ik uit naar
Kroatië of
Duitsland. Beide kaarten geven een hoog aantal besmettingen en dat is eigenlijk het beeld van dit hele jaar. (De kaart van Kroatië geeft ook de actuele gevallen in de buurlanden.)
Vrijwel overal zijn de beperkingen eraf en dan vraag ik mij af, of het aantal besmettingen nog veel hoger kan met deze variant, want in de winter wordt minder gereisd en Omikron heeft de droge, hete zomer prima overleefd. Is deze variant wel bestand tegen de winter met lage temperaturen?
Tegelijk vraag ik mij af of deze vaccinatieronde niet te snel komt. Het aantal actieve antistoffen is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je immuunsysteem aanslaat bij contact met het virus en niet constant in alarmtoestand blijft. Een immuunsysteem in relatieve rust is het eigenlijke normaal voor gezonde mensen. Wie dit jaar Covid heeft gehad, heeft zo goed als zeker antistoffen tegen Omikron opgebouwd.
Iedereen kan deze vraag naar het eigen immuunsysteem voor zichzelf beantwoorden. Hint: Als griep rondgaat en jij bent altijd aan de beurt daarmee, dan is je immuunsysteem minder sterk dan van iemand, die nooit griep krijgt. In dat geval is een herhalingsprik misschien nuttig. Maar als je net Covid hebt gehad, is een herhalingsprik misschien veel te vroeg.
Daarnaast komen nieuwe vragen boven drijven. Als je een afspraak maakt, wat krijg je? Het origineel, de versie op basis van Omikron-BA1 of de allernieuwste versie op basis van Omikron-BA4/5?
Je ziet het - ik ben heel voorzichtig in mijn taal, ik probeer de twijfels van Moederslink in te kleuren zonder pro of contra te gaan.